اعتیاد جنسی چیست؟

بیش فعالی جنسی یا اعتیاد جنسی، در واقع یک نوع اختلال است که در آن فرد وابسته به سکس می باشد و توانایی مهار یا به تعویق انداختن فعالیت های جنسی را ندارد. گستره ای از رفتارهای افراط گونه جنسی که زندگی عاطفی و اجتماعی فرد را در کل تحت شعاع قرار داده و اثرات منفی بجای می گذارد.
این رفتارهای افراط گونه در اکثر موارد منجر به آزار جنسی و خشونت نیز می گردد.

اختلال اعتیاد جنسی همانند اعتیاد به انواع مواد مخدر، همان قدر مخرب بوده و با اثرات سوء و جبران ناپذیری که بر زندگی روزمره و همچنین آینده فرد می گذارد، سلامت جسم و روان، روابط اجتماعی فرد، زندگی زناشویی، تحصیل و شغل وی را تحت شعاع این اثرات منفی قرار می دهد.

چند نوع اعتیاد در این زمینه توسط روان شناسان شناسایی شده است:

  • اعتیاد به دیدن فیلم های پورن
  • خیال فانتزی
  • بی بند و باری جنسی
  • خود ارضایی
  • گرایش به رفتارها و تفکرات مازوخیست یا سادیسمی
  • اعتیاد به رابطه جنسی

همه ی این موارد با هم یکسان نیستند و ما در اینجا فقط به مقوله اعتیاد جنسی می پردازیم.

آمار بدست آمده از مراکز و کلینیک های درمانی حاکی از آن است که چیزی در حدود 7 درصد افراد جامعه از اختلال اعتیاد جنسی رنج می برند بی آنکه نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشند و یا اینکه بدانند که می توان نسبت به درمان آن اقدام کرد.

افرادی که دچار اعتیاد به رابطه جنسی هستند کنترلی بر تمایلات، فعالیت ها و افکار جنسی خود ندارند و برای برقراری رابطه جنسی ولو با عدم رضایت طرف مقابل به راحتی به دیگران نزدیک می شوند در حالیکه قادر به کنترل فشارهای جنسی نیستند و رابطه ی ناسالم آنها در نهایت منجر به خشونت و حتی آسیب به طرف مقابل می گردد.

این افراد هیچ گونه کنترلی بر فعالیت های جنسی خود ندارند و زندگی روزمره آنها غرق در امیال جسمانی، خود ارضایی، چشم چرانی و میل شدید به تکرار افراطی رابطه جنسی می باشد. در بسیاری از موارد شاهد کودک آزاری های جنسی از سوی این افراد نیز هستیم که این انحرافات جنسی تأثیرات وحشتناکی بر جامعه و خانواده ها می گذارد.

تاکنون هیچ گونه دلیلی بر بروز این اعتیاد توسط متخصصین شناسایی نشده است اما عواملی از قبیل عوامل ژنتیکی، روانی، خانوادگی و اجتماعی در بروز این اختلال در فرد دخیل است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که دچار اعتیاد به رابطه جنسی هستند از سوی والدین خود در کودکی مورد آزار و اذیت و خشونت قرار گرفته اند.

علائم وجود اعتیاد جنسی:

  • خود ارضایی اجباری
  • میل به برقراری رابطه جنسی چندین بار
  • روابط جنسی با تعدد شرکاء
  • رابطه جنسی نا سالم
  • رابطه جنسی تلفنی، اینترنتی و یا ...
  • رابطه جنسی در ازای گرفتن پول
  • برهنه کردن برخی از نقاط بدن برای جلب توجه
  • هیزی

رفتار وسواس گونه این افراد یکی از چند عواملی است که وی را ترغیب به تکرار رابطه جنسی پشت سر هم می کند و بدلیل همراهی نکردن شریک جنسی، و از سوی دیگر عدم توانایی در کنترل رفتار خود فرد، موجبات بروز خشونت و آزار جنسی از سوی فرد معتاد به رابطه جنسی فراهم شده و اوضاع را وخیم و ناخوشایند می سازد.

اعتیاد جنسی چیست

هر چند که بعد از فروکش شدن این نیاز در این افراد، آنها دچار نوعی گناه، رنج می شوند و همین امر آنها را منزوی، حساس و زودرنج، افسرده و پرخاشگر می کند.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد اعتیاد به روابط جنسی (بیش فعالی جنسی) مانند اعتیاد به مواد مخدر فرد را دچار آسیب هایی می کند و این افراد نیز برای درمان نیاز به مراجعه به مراکز و کلینیک های درمانی دارند تا هر چه سریعتر نسبت به درمان و گرفتن مشاوره های لازم اقدام نمایند.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با بالاترین سطح کیفی و کمی از نظر کادر روانپزشکی، پزشکی، روانشناسی، روان درمانی و پرستاری با بیش از 20 سال سابقه درخشان یکی از برگزیده ترین کلینیک های درمانی در سراسر کشور بوده که تلاش های موفقیت آمیزی در راستای سلامت بیماران اعم از اعتیاد و اعصاب و روان داشته است.

در این کلینیک بیماران زیادی از سرتاسر کشور تحت مراقبت های روانی قرار گرفته و درمان شده اند. جلسات مشاوره، کار درمانی، گروه درمانی، درمان های سرپایی و خدمات بستری از جمله خدمات این مرکز می باشد.