استفاده صحیح از آبسترال

مصرف بیش از حد فنتانیل می تواند کشنده باشد، به ویژه در کودک یا فرد دیگری که از دارو بدون نسخه استفاده می کند. علائم مصرف بیش از حد آبسترال ممکن است شامل ضعف یا خواب‌آلودگی شدید، نبض ضعیف، پوست سرد و نازک، مردمک‌های باز و تنفس آهسته باشد (نفس ممکن است متوقف شود).

چگونه باید از آبسترال استفاده کنیم

تمام اطلاعات بیمار، راهنماهای دارو و برگه های دستورالعمل ارائه شده به شما در مورد آبسترال را بخوانید. اگر سوالی دارید از پزشک یا دکتر داروساز بپرسید.

اگر از شکل دیگری از فنتانیل (تزریق، چسب پوستی، استفاده کرده اید)، دوز باکال یا زیر زبانی شما ممکن است متفاوت باشد.

آبسترال در یک کارت بلیستر با چهار واحد تاول ارائه می شود. هر واحد تاول حاوی یک قرص آبسترال است. مهم است که بسته قرص آبسترال تا زمان مصرف باز نشود.

هنگامی که دچار یک دوره درد زیاد شدید، دوز تجویز شده توسط پزشک خود را به شرح زیر مصرف کنید:

اگر دهانتان خشک است، یک جرعه آب بنوشید تا مرطوب شود. آب را بیرون بریزید یا قورت دهید. قبل از دست زدن به قرص های آبسترال، دست های خود را در صورت خیس بودن خشک کنید.

به محض این که قرص آبسترال را خارج کردید، آن را تا جایی که می توانید در کف دهان، زیر زبان خود قرار دهید. از مکیدن، جویدن یا قورت دادن قرص خودداری کنید. بگذارید قرص کاملاً حل شود. تا زمانی که قرص به طور کامل در زیر زبان شما حل نشده و دیگر آن را در دهان خود احساس نکنید، چیزی ننوشید و نخورید.

اگر به بیش از یک قرص نیاز است، آن‌ها را در کف دهان و زیر زبان خود پخش کنید. شما نباید بیش از دو دوز آبسترال را برای هر قسمت از درد سرطانی استفاده کنید.

یک دوز را برای یک دوره از درد سرطانی جدید مصرف کنید. اگر درد ناگهانی شما در عرض سی دقیقه پس از مصرف اولین دوز آبسترال بهبود نیافت، می توانید طبق دستور پزشک خود یک نوبت دیگر مصرف کنید.

اگر بعد از دوز دوم آبسترال درد شما بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید و راهنمایی بگیرید. در این زمان دوز دیگری مصرف نکنید.

حداقل دو ساعت قبل از درمان یک دوره جدید درد سرطانی با آبسترال صبر کنید. اگر برای یک دوره درد ناگهانی فقط نیاز به مصرف یک دوز از آبسترال دارید، باید دو ساعت از زمان مصرف آن دوز صبر کنید تا یک دوز برای دوره جدید درد ناگهانی مصرف کنید. 

اگر برای یک دوره درد ناگهانی نیاز به مصرف دو دوز دارید، باید دو ساعت پس از نوبت دوم صبر کنید تا یک دوز برای یک دوره جدید درد ناگهانی مصرف کنید.

برای شما مهم است که در حین مصرف آبسترال به مصرف داروهای ضد درد شبانه روزی خود ادامه دهید.

استفاده صحیح از آبسترال

اگر روزانه بیش از چهار دوره درد سرطانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. دوز داروی ضد درد شبانه روزی شما ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

اگر دوز آبسترال درد شما را کاهش نداد، به پزشک خود اطلاع دهید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تصمیم می گیرد که آیا دوز شما باید تغییر کند یا خیر.

استفاده از آبسترال را به طور ناگهانی قطع نکنید، زیرا ممکن است علائم ناخوشایند ترک اعتیاد داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چگونه با خیال راحت مصرف این دارو را متوقف کنید.

هرگز قرص آبسترال را برای استنشاق پودر له نکنید یا نشکنید یا آن را با مایع مخلوط نکنید تا دارو به رگ شما تزریق شود.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. یخ زده نشوند. مقدار داروی مصرف شده از هر بطری جدید را پیگیری کنید. داروی خود را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. فنتانیل یک داروی سوء مصرف است و اگر کسی از داروی شما به طور نادرست یا بدون نسخه استفاده می کند، باید آگاه باشید.

این دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. مقدار فنتانیل در هر قرص زیرزبانی می تواند برای کودک که به طور تصادفی آن را می مکد یا می بلعد کشنده باشد. اگر این اتفاق افتاد به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.