آیا شما قربانی اعتیاد عزیزتان هستید

افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر ممکن است از مشکل خود آگاه باشند اما حتی اگر بخواهند و تلاش کنند قادر به ترک آن نباشند. اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر آسیب به شخص مصرف کننده و ایجاد مشکلات جسمی و روانی برای او، باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای اعضای خانواده و نزدیکان او می شود. اگر یکی از نزدیکان شما مواد مخدر مصرف می کند باید بدانید چگونه با این معضل برخورد کنید و همچنین نحوه مداخله برای کمک به درمان اعتیاد را نیز بدانید.

ممکن است فوراً بگویید، شما عواقب منفی و اندوه اعتیاد فرد دیگری را تجربه می کنید. این انتخاب شما نبوده و قدرت کمی بر آن دارید. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد. برای این که دیگر احساس قربانی بودن نکنید و درست رفتار کنید، باید بدانید که تمام کنترل و قدرت بر زندگی خود را در اختیار دارید، با وجود انواع تأثیراتی که شما هیچ کنترلی بر آن ها ندارید. وقتی اتفاقی برای شما می افتد، همیشه حق انتخاب دارید.

مثال، اگر در خیابان از شما دزدی شود، حق انتخاب دارید:

به دنبال دزد می دوید.

بلافاصله با پلیس تماس می گیرید به این امید که او دستگیر شود. 

از اطرافیان کمک می خواهید.

شما هیچ کاری نمی کنید.

شما نمی توانستید جلوی سرقت را بگیرید، برایتان اتفاق افتاده است. شما مسئول عمل دزد نیستید. شما مسئول نحوه برخورد با آن هستید. شما در هنگام اتفاقات یک انتخاب دارید. شما آن قدرت را دارید و آن را حفظ می کنید. شما عواقب، واکنش و راه حل را کنترل می کنید.

شما مسئول اعتیاد عزیزتان یا انتخاب های عزیزتان نیستید. شما مسئولیت و کنترل کامل بر انتخاب هایی که می کنید دارید. شما قربانی نیستید تا زمانی که خودتان انتخاب کنید و مسئولیت زندگی، احساسات و نگرانی هایتان را بپذیرید. شما انتخاب می کنید که آیا همچنان به عزیز معتاد خود پول و سرپناه بدهید یا خیر. شما انتخاب می کنید که شب های بی خوابی داشته باشید یا خیر.

شما انتخاب می کنید که در را باز کنید یا خیر. بنابراین شما نیز می توانید انتخاب کنید که تا چه حد اجازه دهید اعتیاد دیگری بر زندگی شما تأثیر بگذارد. شما نمی توانید شخص دیگری را تغییر دهید، اما می توانید نحوه برخورد خود را با آن تغییر دهید.

آیا شما قربانی اعتیاد عزیزتان هستید

شاید نمی توانید کسی را که دوستش دارید رها کنید

اگر فردی آگاهانه تصمیم بگیرد که در اعتیاد به مواد مخدر بماند و در نتیجه به دنبال کمک یا شروع درمان اعتیاد نباشد، این انتخاب خودش است. شما مسئول هزینه های حفظ اعتیاد شخص دیگری نیستید، بالاخره این انتخاب شما نبوده است. شما مسئول شغل و حرفه دیگری نیستید. شما مسئول مسکن شخص دیگری نیستید. شما مسئول مصرف مواد مخدر فرد معتاد نیستید.

اگر به یک معتاد پول و مکانی برای خواب پیشنهاد می دهید، این انتخاب شماست. این برای شما اتفاق نیفتاده است، شما آگاهانه این کار را انتخاب کرده اید. انگیزه شما ممکن است عشق، گناه، شفقت یا نگرانی باشد. اما همچنان انتخاب شماست.

این مسئولیت را بر عهده بگیرید و دیگر قربانی نخواهید بود. می توانیم تصور کنیم که خیلی سخت است. فقط کنار گذاشتن احساسات، ترس ها و نگرانی هایتان کاری نیست که برای مدتی انجام دهید و شما مجبور نیستید. این فرآیندی است که ممکن است برای آن پشتیبانی دریافت کنید.

عشق به این معنا نیست که مسئولیت انتخاب های دیگران را بپذیریم

با ادامه کمک به یک معتاد، اعتیاد را ادامه می دهید. سپس برای فرد معتاد دشوارتر می شود که بفهمد باید خودش انتخاب کند که آیا می خواهد آن قدم را متوقف کند یا نه. بالاخره انگیزه از بین می رود. مسئولیت برداشته می شود.

عشق به بیمار معتاد سخت است

بگذارید یک نفر مسئولیت خود را بپذیرد و خودش انتخاب کند. اشاره به عواقب اعتیاد برای او کنید. گزینه های پیشنهادی عشق سخت سنگین است زیرا بار مسئولیت را بر دوش طرف مقابل می گذارید. او باید این وزن را خودش تحمل کند. اما او را قوی تر می کند. شما با این کار بیمار را به سمت ترک اعتیاد سوق می دهید، او به کمک شما نیاز دارد.