آن چه لازم است در مورد مت آمفتامین بدانیم

اعتیاد به مواد مخدر یک چرخه معیوب است. هنگامی که شما نسبت به دارو تحمل پیدا می کنید، مت آمفتامین بیشتر و بیشتر برای رسیدن به همان اثر تحریک کننده لازم است. پیامد دوم اعتیاد به مواد مخدر این است که وقتی اوج مصرف به پایان می رسد، مصرف کننده در نتیجه کمبود دوپامین، احساس کاهش یا افسردگی می کند.

چرا اعتیاد به مواد مخدر تا این حد گسترده است

عادت امروزی اعتیاد به کریستال مت را می توان به ایجاد آمفتامین و داروهای مت آمفتامین بیش از یک قرن پیش ردیابی کرد. آمفتامین اولین بار در سال 1887 در آلمان سنتز شد، زمانی که افدرین از درختچه افدرا جدا شد. در سال 1919 مت آمفتامین متبلور در ژاپن تولید شد. مشتق آمفتامین، مت آمفتامین دو تا سه برابر قوی تر به عنوان یک محرک بود، اثرات آن بسیار طولانی تر ماند و آن را آسان تر ساخت. کریستال مت آمفتامین نیز اعتیادآورتر و سمی تر بود.

از آن جایی که اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی و خطرات منفی اعتیاد وجود داشت، قرص‌های مت آمفتامین در طول جنگ جهانی دوم بین سربازان آلمانی توزیع شد تا بتوانند شبانه روز بدون خوردن یا خوابیدن بجنگند. آمفتامین نیز برای مبارزه با خستگی و تقویت روحیه به راحتی در اختیار سربازان انگلیسی و آمریکایی قرار می گرفت. در دهه 1950، آمفتامین که به نام بنزدرین به بازار عرضه می شد، به طور گسترده برای درمان آسم، تب یونجه و سرماخوردگی استفاده می شد. استفاده تفریحی نیز رشد کرد. 

در طول جنگ ویتنام، آمفتامین، با نام مستعار «قرص های پپ» برای سربازان آمریکایی برای افزایش هوشیاری در طول سفرهای طولانی در جنگل صادر شد. هنگامی که مصرف دارو قطع، بسیاری از سربازان گزارش دادند که احساس اضطراب، عصبانیت و پرخاشگری می کنند. در سال 1971، اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آمریکا همه آمفتامین ها را به عنوان مواد کنترل شده طبقه بندی کرد و به سوء مصرف، وابستگی و اعتیاد اشاره کرد.

آمفتامین امروزه یک محرک سیستم عصبی تحت کنترل سازمان غذا و دارو است که برای درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و نارکولپسی تجویز می شود (داروهای رایج آدرال و دگزدرین). شکل خالص مت آمفتامین، دزوکسین، به ندرت تجویز می شود. در برخی کشورها، برای مقاصد تجویزی ممنوع است.

آن چه لازم است در مورد مت آمفتامین بدانیم

کریستال مت آمفتامین چگونه ساخته می شود و چه چیزی داخل آن است

با قرار گرفتن آمفتامین تحت کنترل فدرال، تأمین کنندگان غیرقانونی مواد مخدر دریافتند که افدرین، که در داروهای سرماخوردگی بدون نسخه استفاده می شود، مت آمفتامین تولید می کند. طولی نکشید که کریستال مت در دهه 1980 کشف شد. بر خلاف کوکائین و هروئین که به‌ طور غیرقانونی نیز فروخته می‌شوند، مت آمفتامین با محصولات خانگی از جمله لیتیوم از باتری‌های خودرو، مایع ترمز، پاک‌کننده فاضلاب تمیزکننده توالت (اسید سولفوریک یا کلریدریک)، پاک‌کننده لاک ناخن، رقیق‌کننده رنگ (استون) و کودها ساخته می‌شود. آمونیاک، سوخت، فسفر قرمز، لیمو (هیدروکسید سدیم) یا ضد یخ.

به گفته بنیاد جهانی عاری از مواد مخدر، این ماده اغلب در آزمایشگاه‌های غیرقانونی مت آمفتامین مانند خانه‌ها، کابین‌ها، اتومبیل‌ها، کلبه‌ها، متل‌ها و غیره ساخته می‌شود. ماهیت اشتعال‌پذیر، خورنده و سمی مواد شیمیایی مورد استفاده برای ایجاد کریستال می‌تواند ایجاد آتش سوزی کند، بخارات سمی تولید می کند و محیط زیست را خراب می کند. این اساساً معجونی از زباله های سمی است، یک سم.

وقتی از کریستال مت استفاده می کنید چه اتفاقی می افتد

کاربران کریستال مت گزارش می دهند که در ابتدا احساس سرخوشی می کنند و پس از اولین استفاده، عجله شدید و طولانی مدتی را تجربه می کنند که دلیلش این است که مت آمفتامین مغز را با دوپامین پر می کند، ماده شیمیایی احساس خوب که مسئول لذت، پاداش و انگیزه است. افزایش فشار خون، رقابت افکار، کاربران اغلب مجبورند به حرکت خود ادامه دهند، حتی اگر هیچ کاری انجام ندهند.

در حالی که تحت تأثیر مت، کاربران می توانند این توهم را داشته باشند که از حد معمول قدرتمندتر و مولدتر هستند از آن چه که در واقع وجود دارد. اگر چه این می تواند احساس خوبی برای مصرف کننده مت آمفتامین داشته باشد، اما می تواند مشکلات واقعی ایجاد کند. مت می تواند باعث شود مردم احساسات بیشتری داشته باشند. از نظر اجتماعی برون‌گرا، پرحرف و با اعتماد به نفس هستند. اما به همین ترتیب، آن ها می‌توانند رفتار عجیبی داشته باشند و از روابط اجتماعی مثبت دور شوند و متوجه نشوند که ممکن است برای دیگران ترسناک یا مسخره به نظر برسند.