اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک
مواد تریاکی با کاهش تعداد سیگنال های درد که بدن شما به مغز شما ارسال می کند، عمل می کنند. آن ها همچنین نحوه واکنش مغز شما به درد را تغییر می دهند. هنگامی که به درستی استفاده شود، مواد افیونی بی خطر هستند، اما زمانی که افراد از دارو سوء استفاده کنند (اختلال مصرف مواد تریاکی)، ممکن است معتاد شوند. افراد همپنین ممکن است با استفاده غیرقانونی از مواد مخدر به مواد افیونی معتاد شوند.

در ایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی و خاورمیانه، برخی معتقدند تریاک اثرات مفیدی بر سیستم قلبی عروقی دارد. بیماران وابسته تصور می کنند که تریاک اثرات مثبتی بر عملکرد قلب و عروق دارد و می تواند از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری یا بهبود بخشد. با این حال، تنها تعداد کمی از مطالعات جامع ارزیابی چنین اثراتی انجام شده است.  

نتایج مقالات منتشر شده در مورد تریاک

در اکثر مقالات منتشر شده اثرات نامطلوب تریاک را بر سیستم قلبی عروقی، از جمله تصلب شرایین، انفارکتوس میوکارد، آریتمی، کسر جهشی کم و مرگ و میر قلبی عروقی پیشنهاد کردند. با این حال، برخی از مقالات اثرات مفید یا بی طرفانه تریاک را بر سیستم قلبی عروقی گزارش کرده اند. اگرچه شواهد موجود نامنسجم بود، اما بیشتر پیشنهاد شد که مصرف تریاک در برابر مشکلات قلبی عروقی محافظت یا بهبود نمی بخشد.

تریاک چیست

تریاک یک ماده خام به دست آمده از خشخاش است که در درمان دردهای حاد و مزمن کاملاً مؤثر است اما می تواند منجر به اختلال مصرف تریاک نیز شود. مصرف تریاک در بسیاری از کشورها از جمله ایران یک معضل اجتماعی و بهداشتی است و گزارش شده است که رایج ترین ماده مصرفی در این کشور است. تریاک بیشتر بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد، اما می تواند بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی نیز تأثیر بگذارد.

اعتیاد به تریاک

مصرف تریاک در آسیا

در بسیاری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه، از جمله ایران، برخی بر این باورند که تریاک اثرات مفیدی بر بیماری‌های قلبی عروقی دارد، اگر چه مطالعات کمی برای تأیید یا رد این فرض انجام شده است. مطالعات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت، فشار خون بالا و بیماری ایسکمیک قلب، بیش از جمعیت عادی از تریاک استفاده می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند که در درمان یا پیشگیری از اختلالات قلبی عروقی مؤثر است. این حتی یک باور رایج در میان جامعه پزشکی است. بنابراین، ما با روند رو به افزایش مصرف تریاک در جامعه خود مقابله کرده ایم و نتایج به دست آمده از مطالعات بسیار محدود در مورد این موضوع متناقض است.

تریاک و تصلب شرایین

تریاک یک عامل خطر برای تصلب شرایین است، در حالی که برخی دیگر از اثرات مثبت آن حمایت می کنند. همچنین مطالعات کمی وجود دارد که نشان می دهد تریاک بر تصلب شرایین تأثیر نمی گذارد.

اعتیاد به تریاک چیست

اعتیاد به تریاک یک انگیزه قوی برای استفاده از داروهای خاصی به نام مواد افیونی است. اپیوئیدها داروهایی هستند که اغلب توسط پزشک برای کمک به تسکین درد تجویز می شوند. اعتیاد یک ولع شدید برای انجام کاری است. در این مورد، ولع شدید برای استفاده از مواد افیونی است. اعتیاد یک بیماری است که بر مغز و رفتار شما تأثیر می گذارد.

در ابتدا، شما بر انتخاب خود برای استفاده از مواد افیونی کنترل دارید، اما اگر دستورات پزشک خود را در مورد دارو رعایت نکنید، تأثیر آن در نهایت باعث می شود که بخواهید به استفاده از آن ادامه دهید. با گذشت زمان، مغز شما در واقع تغییر می کند به طوری که میل قوی به مصرف مواد تریاکی در شما ایجاد می شود.