حقایقی در مورد اعتیاد به فنتانیل

فنتانیل می تواند باعث مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی یا کشنده شود (تنفس آهسته، کم عمق، غیرمعمول یا بدون تنفس). حتی اگر طبق توصیه مصرف شود. این مشکلات می تواند در هر زمانی در طول استفاده رخ دهد، اما خطر در هنگام شروع اولین بار و پس از افزایش دوز، اگر سن شما بالا است یا مشکلی در ریه های خود دارید، بیشتر است.

حقایق  داروی نسخه ای اکتیک (فنتانیل)

فنتانیل یک نسخه با نام تجاری قدرتمند از داروی اکتیک یا فنتانیل است که یک داروی ضد درد مخدر است. فنتانیل یکی از قوی ترین مواد مخدر موجود دارویی است که گفته می شود پنجاه تا صد برابر قوی تر از مورفین است. فنتانیل ماده ای است که شبیه آب‌نبات چوبی استفاده می شود. دلیل این امر این است که می تواند در غشاهای مخاطی دهان جذب شود و تسکین سریعی ایجاد کند. فنتانیل تنها برای دردهای سرطانی در بیمارانی تجویز می‌شود که در حال حاضر داروهای شبانه‌روزی مخدر دریافت می‌کنند. فنتانیل باید برای افرادی که قبلاً مواد افیونی مصرف کرده اند تجویز شود. قرار نیست فنتانیل برای درد حاد یا دردهای بدنی ناچیز تجویز شود.

مقررات مصرف فنتانیل

فنتانیل یک ماده کنترل شده است. فنتانیل یا به طور خاص تر، ماده فعال فنتانیل، پتانسیل بالایی برای وابستگی شدید روانی و فیزیکی دارد. مواد کنترل شده نمی توانند توسط افراد بدون نسخه استفاده شوند زیرا خطرناک است. با وجود این، فنتانیل و سایر داروهای فنتانیل گاهی اوقات غیر از استفاده پزشکی مصرف می شوند و مورد استفاده نادرست قرار می گیرند. فنتانیل همچنین باید فقط برای افرادی تجویز شود که بخشی از برنامه ارزیابی ریسک و استراتژی کاهش برای داروهای فنتانیل رهش فوری از طریق مخاط هستند. هدف این برنامه کاهش استفاده نادرست، اعتیاد و مصرف بیش از حد داروهای فنتانیل است.

حقایقی در مورد اعتیاد به فنتانیل

متداول ترین مواد افیونی مورد سوء استفاده

اپیدمی مواد افیونی راهی است که به نظر نمی رسد راه حلی برای آن در پیش باشد. طبق گزارش، روزانه بیش از صد و پانزده نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی جان خود را از دست می دهند. این شامل داروهای مسکن تجویزی، هروئین و مواد افیونی مصنوعی مانند هروئین است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها این را به عنوان یک بحران ملی توصیف می کند که بر سلامت و اقتصاد تأثیر می گذارد.

تخمین زده می‌شود که هشتاد درصد از افرادی که هروئین مصرف می‌کنند، ابتدا از مواد افیونی نسخه‌ای سوء استفاده کرده‌اند و بیش از حد افزایش یافته است. فنتانیل یکی از رایج ترین مواد افیونی است که مورد سوء استفاده قرار می گیرد. سایر مواد افیونی تجویزی که اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرند می توانند شامل هیدروکودون، اکسی کدون و هیدرومورفون باشند. همراه با فنتانیل، سایر نسخه‌های نام تجاری فنتانیل شامل فنتورا و دوراژیک هستند.

فنتانیل چه مدت در ادرار، مو و خون شما باقی می ماند

ماده فعال فنتانیل ممکن است در یک آزمایش استاندارد دارویی پنج پانل نشان داده نشود زیرا به مرفین متابولیزه نمی شود. با این حال، فنتانیل را می توان به طور خاص بر روی پانل های آزمایش دارو آزمایش کرد. فنتانیل ممکن است تا هفتاد و دو ساعت پس از استفاده در آزمایش ادرار نشان داده شود، اما بسته به فرد بسیار متغیر است. در آزمایش مو، استفاده از اکثر داروهای مورد آزمایش می‌تواند تا نود روز پس از مصرف دارو نشان داده شود. تست فولیکول مو طولانی ترین پنجره تشخیص را در بین آزمایشات دارویی دارد. از طرف دیگر آزمایش خون در بیشتر موارد کوتاه ترین پنجره تشخیص را دارد. مصرف فنتانیل ممکن است چند دقیقه پس از مصرف در آزمایش خون خود را نشان دهد، اما در بیشتر افراد بیش از یک روز قابل تشخیص نیست. در برخی موارد، ممکن است تا چند روز پس از استفاده ظاهر شود.