ترک سیگار به کمک هیپنوتیزم

استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای ترک سیگار، موفقیت افراد سیگاری را در روش ترک سیگار بیش از سایر روش های ترک سیگار، افزایش می دهد زیرا اعتیاد به سیگار یک اعتیاد روانی است و با کمک گرفتن از هیپنوتیز درمانی می توان میل و ولع به سیگار را در فرد معتاد کنترل کرد.

ترک یکباره و نیز ترک تدریجی اعتیاد به مصرف سیگار، هر دو مورد تأیید درمانگران مختلف واقع گردیده است. هر چند برخی از درمانگران اعتقاد دارند که ترک تدریجی می‌تواند ضریب اطمینان بیشتری برای ترک را داشته باشد برخی دیگر ترک یکباره را مؤثرتر گزارش نموده اند.
درمانگران همچنین اعتقاد قوی به ترک تدریجی ۲۱ روزه بعد از اولین جلسه هیپنوتیزم دارند.
اعتقاد به ترک یکباره مصرف توأم با اولین جلسه هیپنوتیزم است و اعتقاد بر این است که ۳ تا ۴ جلسه مؤثر و قوی هیپنوتراپی برای ترک سیگار کافی است.
عبارات القائی ساده ای را در هیپنوتیزم به کار میبرند، عباراتی از قبیل:
«تو به سادگی نه تمایلی برای مصرف سیگار خواهی داشت و نه سیگار خواهی کشید.»
«تو به راحتی سیگار را کنار می گذاری و تمایلی برای آن نخواهی داشت.»
«با ترک سیگار نه به اشتهایت افزوده خواهد شد و نه حالات عصبی خواهی داشت.»
«با ترک سیگار به کمک هیپنوتیزم ممکن است صرفاً مشکلات کمی به لحاظ جسمانی و روانی و خواب راحت به علت ترک داشته باشد که کوتاه مدت است.»
همچنین می‌توان از جمله های زیر نیز استفاده کرد:
«تو هرگز تمایلی به گذاشتن سیگار در دهان خود نداری.»
«در حد تعادل غذا میخوری و دلیلی برای افزایش وزن تو وجود ندارد.»

ترک سیگار به کمک هیپنوتیزم

در کنار روش های اعمال شده یکی از کارهای قابل توجه بیان نام تجاری سیگار برخی دیگر از مارک های بازاری سیگار و یاد کردن از آن‌ها به بدی و اشاعه بیماری توسط کارخانه صنعتی تولید آن ها می باشد.
بیان این که این کارخانه‌ها با اسامی وسوسه کننده و جعبه های زیبا و تبلیغات غیر مستقیم به نوعی افراد را به سوی خود جذب می نمایند و عده‌ای قربانی تفکرات سودجویانه و شیطانی آن ها می‌شوند. در همین راستا به مضرات سیگار به طور ضمنی اشاره کرده و بیان می‌شود که هیچگونه «شایستگی»، «موفقیت» و «منفعت» در سیگار کشیدن وجود ندارد.

شاید مناسب ترین نام برای سیگار، «بی حالی»، «سرطان»، «سرفه»، «سیاهی دندان و لب و دهان» و «بوی مشمئز کننده بدن» باشد.
استفاده از تکنیک های شرطی سازی انزجاری (تنفرزایی) دارای اهمیت خاصی در کنترل مصرف سیگار است و می‌توانند با برنامه‌های اصلاح رفتار همراه باشند.
یکی از موفق ترین این روش ها به این ترتیب است که از فرد سیگاری می خواهند شروع به کشیدن سریع سیگار و پشت سر هم کند تا جایی که دیگر قادر به ادامه نباشد.
در بررسی کاربرد شیوه های شرطی‌سازی انزجاری، بخصوص روش فوق از اثرگذاری بالای آن گزارش نموده و اظهار شده که این روش می‌تواند حتی به اندازه هیپنوتیزم درمانی در ترک سیگار مؤثر باشد.
پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که ادغام نمودن تکنیک‌های شرطی‌سازی انزجاری و استفاده از هیپنوتیزم می تواند نتیجه کار را به مراتب بالاتر ببرد. بسیاری از مؤلفین، استفاده از محرک های دارای بو یا طعم زننده و توأم نمودن آن ها با سیگار و بو و تصور درخت برونشیت متعفن و نیز تصور ضعف و ناتوانی خود حتی برای یک پیاده روی ساده به خاطر مشکل تنفسی شدید را بسیار مؤثر دانسته اند.