اعتیاد به مواد مخدر صنعتی

اعتیاد به مواد مخدر پدیده‌ای روانی و اجتماعی است که اصلی‌ترین دلیل پدید آمدن آن روابط خانوادگی، مناسبات اجتماعی، شرایط فرهنگی و اقتصادی و در نهایت ویژگی‌های روانشناختی فرد مصرف کننده می‌باشد. بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر مصنوعی علائم اعتیاد کلاسیک را نشان می‌دهند. سوء مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی گزارش می‌دهند که گرایش به مواد مخدر بعد از مصرف وجود دارد درحالی که بخشی از مغز به آنان می‌گوید که از این موضوع جلوگیری کنند.

اعتیاد به مواد مخدر

معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان‌سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ‌آور خویش گرفتار ساخته است. این اختاپوس هراس‌آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان‌ها به‌ ویژه در نسل جوان جامعه، از بین می‌برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می‌کشاند. اخبار و گزارش‌هایی که نهادهای رسمی منتشر می‌کنند از شیوع پدیده‌ای خطرناک در جامعه حکایت دارد که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت ماند. اعلام آمار چند میلیون نفری از معتادان و نیز ابراز نگرانی مسئولان از پایین آمدن سن اعتیاد به مواد مخدر، زنگ‌های خطر را برای همه مسئولان، محققان و مردم به صدا درآورده است. در حقیقت اعتیاد به مواد مخدر یکی از بزرگ ترین مشکلات جوامع است که هم از دیدگاه پزشکی و سلامت جسمانی و روانی و هم از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارای اهمیت فراوان بوده و هر ساله موجب بروز مخاطرات اجتماعی و مرگ و میرهای متعددی در سراسر جهان می‌گردد.

مواد مخدر صنعتی

متأسفانه با توسعه و پیشرفت علوم جدید و راه‌های درمانی، مواد مخدر جدید و مضرتری تولید می‌گردد و گروه بیشتری از جوانان و نوجوانان را در خود غرق می‌نماید. اگر برنامه‌‌ها و تدابیر پیشگیرانه برای مبارزه با این مشکل بزرگ در جامعه وجود نداشته باشد، قطعاً پیامدها و عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت. در حال حاضر آمار دقیقی از سوء مصرف مواد مخدر و داروهای اعتیاد آور در دسترس نمی‌باشد اما نتایج تحقیقات در سطح کشورهای مختلف نشان می‌دهد که میزان مصرف مواد مخدر در جوامع مختلف به ویژه در جوانان و نوجوانان افزایش یافته است.

اعتیاد به مواد مخدر صنعتی

قدرت اعتیاد آوری مواد مخدر مصنوعی

مواد مخدر مصنوعی ویژگی‌های مشابهی با دیگر مواد مخدر اعتیاد آور دارند. محرک‌های مصنوعی تأثیراتی مشابه با کوکائین و مت آمفتامین بر روی انتقال دهنده‌های عصبی دارند. این که آیا کاتینون‌های مصنوعی به اندازه کوکائین و مت آمفتامین اعتیاد آور هستند یا بیشتر اعتیاد آورند، مشخص نیست. در نبود مطالعات علمی در مورد اثرات بلند مدت کاتینون‌های مصنوعی، تعیین اثرات آن‌ها غیر ممکن است اما مدارک و شواهد قوی از تأثیرات آن‌ها وجود دارد. در مورد اعتیاد آور بودن محرک‌های مصنوعی شناخته شده مانند نمک حمام و شیشه تردید زیادی وجود ندارد. شواهد نشان می‌دهد که محرک‌های مصنوعی به طور بالقوه اعتیاد آور هستند و این برای هیچ کس خبر خوبی نیست. 

عوارض اعتیاد به مواد مخدر صنعتی

مواد مخدر صنعتی می‌تواند اثرات بسیار مضر و ناخوشایندی از جمله آشفتگی، لرزش، حملات هراس، سر درد، تهوع و احساس افسردگی بر فرد مصرف کننده داشته باشد. این اثرات و عوارض می تواند در افراد مختلف فرق داشته باشد. بعضی از این اثرات شامل رفتارهای عجیب و غریب و خشونت‌ آمیز است و نتایج غم‌ انگیزی همچون خودکشی دارد. مصرف‌ کنندگان مواد مخدر مصنوعی ادراک ضعیف، کاهش کنترل حرکات بدن، پارانوریای شدید و درگیری‌های خشونت‌ آمیز را گزارش داده‌اند. مصرف‌ کنندگان مواد مخدر صنعتی گزارش داده اند که وسوسه برای مصرف دوباره و تلاش‌های اجباری برای مصرف مجدد این مواد بسیار بالاست و اعتیاد روانی زیادی دارند. مصرف مکرر مواد مخدر صنعتی باعث ایجاد تحمل، وابستگی و اعتیاد به ماده مخدر می‌شود. پیشرفت تکنولوژی، جهانی شدن بازارها و ماهیت همه‌ جا حاضر اینترنت، به احتمال زیاد دلایلی خواهند شد که در سال‌های آینده مواد مخدر مصنوعی و روانگردان ارزان قیمت به صورت مستمر تولید و پخش شوند.