مصرف مواد در مواقع حساس مثل مهمانی ها جلسات و سخنرانی ها اشکالی ندارد

با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر در بین جوانان و بخصوص در موقعیت های بخصوص مثل مهمانی ها و جلسات، به بررسی یک باور غلط می پردازیم.
برخی افراد به دلیل اضطراب و استرسی که دارند در برخی از فعالیت های کاری و اجتماعی از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند و برای از بین بردن این اضطراب اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند و بر این باورند که مصرف مواد مخدر در شرایط خاص مانند سخنرانی ها و جلسات مشکلی ندارد.

فردی که دارای این تفکر است، احتمالاً از اضطراب اجتماعی رنج می برد و مصرف مواد مخدر به خاطر ایجاد چرخه اجتناب از اضطراب، باعث تشدید آن می شود.

مصرف مواد مخدر ممکن است بصورت مقطعی باعث از بین رفتن اضطراب در فرد شود ولی پس از از بین رفتن اثرات مواد باعث تشدید این حالات شده و نه تنها به فرد مصرف کننده کمک نمی کند بلکه او را با سایر بیماری های روانی نیز درگیر می کند.

تنها راه این است که یکبار برای همیشه از طریق درمان روان شناختی، این مشکل برطرف شود، تا فرد در موقعیت های اجتماعی راحت تر ظاهر شود و به پیشرفت مطلوبی در زمینه های اجتماعی، شغلی و تحصیلی دست یابد.

مصرف مواد مخدر به درمان بیماری هایی همچون اضطرای، افسردگی و ... کمکی نمی کند، بلکه در بلند مدت باعث تشدید این بیماری ها شده و عوارض جسمی و روانی دیگری با خود به همراه دارد.