چرا سیگار دروازه ورود به اعتیاد است

مصرف نیکوتین می تواند با تأثیر بر قسمت هایی از مغز گرایش به مصرف مواد مخدر را به مقدار چشمگیری افزایش می دهد. اکثر افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، اعتیاد خود را با کشیدن سیگار شروع کرده اند. سیگار کشیدن مخصوصاً در دوران نوجوانی و در سنین پایین حتماً و قطعاً موجب مصرف انواع مواد مخدر در بزرگسالی می شود.

چرا نیکوتین یک داروی دروازه ای است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه محصولات دخانی می توانند به عنوان داروهای اصلی عمل کرده و راه را برای استفاده از مواد مخدر باز کنند. نیکوتین، به گفته محققان، مغز را مستعد اعتیاد به مواد مخدر سنگین می کند. این یافته نشان می دهد که کاهش میزان سیگار کشیدن در جوانان ممکن است به کاهش مصرف مواد مخدر کمک کند.   

دانشمندان مدت هاست که تشخیص داده اند که سیگار و الکل خطر استفاده بعدی از مواد مخدر مانند ماری جوانا، هروئین و کوکائین را افزایش می دهند. در یک نظرسنجی، بیش از ۹۰ درصد از مصرف کنندگان بزرگسال کوکائین بین ۱۸ تا ۳۴ سال قبل از شروع مصرف کوکائین سیگار کشیده بودند. محققان اعتقاد دارند که قرار گرفتن در معرض نیکوتین ممکن است آسیب پذیری در برابر کوکائین یا دیگر مواد مخدر را افزایش دهد.

آزمایشات در مورد رابطه نیکوتین با سایر مواد مخدر

دانشمندان گزارش کردند که موش هایی که نیکوتین را در آب آشامیدنی خود به مدت ۷ روز دریافت کردند، در پاسخ به کوکائین افزایش فعالیت نشان دادند. حیوانات همچنین در فرآیند سیگنال دهی مغز به نام تقویت طولانی مدت دچار تغییراتی شدند.   

تحقیقات قبلی نشان داده بود که میزان بیان یک ژن با اعتیاد به کوکائین ارتباط دارد. در مطالعه جدید، محققان دریافتند که ۷ روز تجویز نیکوتین باعث افزایش ۶۱ درصدی مواد مخدر می شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف کوکائین ساختار دی ان ای افراد را تغییر می دهد. نیکوتین میل به مصرف مواد مخدر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

محققان معتقدند، اکنون که ما یک مدل موشی از عملکرد نیکوتین به عنوان داروی دروازه ای به مصرف مواد مخدر داریم، این به ما این امکان را می دهد تا مکانیسم های مولکولی را که الکل و ماری جوانا می توانند به عنوان مواد مخدر عمل کنند، کشف کنیم. به طور خاص، دانشمندان علاقمند هستند که بدانند آیا یک مکانیسم واحد و مشترک برای همه داروهای ورودی وجود دارد یا هر دارو از مکانیسم متمایزی استفاده می کند.  

اگر نیکوتین در افراد مشابه عمل کند، تلاش های مؤثر برای ترک سیگار ممکن است خطر اعتیاد به سایر مواد مخدر را کاهش دهد.  

چرا سیگار دروازه ورود به اعتیاد است

سیگار کشیدن و آمار اعتیاد نوجوانان

آمار ارائه شده نشان می دهد که نوجوانانی که سیگار می کشند پنج برابر بیشتر احتمال دارد مشروب بنوشند. آن ها همچنین ۱۳ برابر بیشتر از ماری جوانا و ۷ برابر بیشتر از مواد مخدر مانند کوکائین و هروئین سوء استفاده می کنند. سوء مصرف و اعتیاد به الکل ۹ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. بنابراین، معیارهای پزشکی برای سوء مصرف و اعتیاد ۱۳ برابر بیشتر از همسالان غیر سیگاری است.  

تأثیر سیگار کشیدن بر مغز نوجوانان

  • تغییرات ایجاد شده توسط نیکوتین باعث می شود مغز نوجوانان بیشتر در برابر اثرات لذت بخش مواد مخدر و الکل حساس شود.
  • گیرنده های مغز برای نیکوتین در هنگام سیگار کشیدن افزایش می یابد و احتمال ایجاد اعتیاد به نیکوتین را افزایش می دهد و ترک سیگار برای نوجوانان شما را با شروع سیگار سخت تر می کند. 
  • گیرنده های مغزی تغییر کرده اند و احتمال هوس مصرف سایر مواد مخدر را افزایش می دهد.
  • گیرنده های سروتونین تغییر می کنند که در صورت عدم سیگار کشیدن احتمال افسردگی را افزایش می دهد.
  • سطح دوپامین افزایش می یابد که باعث می شود واکنش «پاداش» مصرف مواد مخدر شدیدتر و فریبنده باشد. 
با توجه به آثار سیگار کشیدن بر مغز نوجوانان، به وضوح دلیلی برای نگرانی وجود دارد. با رشد مغز نوجوانان، هرگونه تأثیر منفی می تواند به طور بالقوه منجر به عواقب مضر و طولانی مدت شود. از این رو، نوجوانان مبتلا به اعتیاد به نیکوتین باید در این زمینه آموزش ببینند، حتی بیشتر از نوجوانان، والدین باید خود را آموزش دهند تا بتوانند فرزندان خود را به دور از خطر مواد مخدر نگه دارند.