موفقیت های درمان اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به انواع مواد مخدر بیماری چند بعدی است که برای درمان موفق، نیاز به تخصص و مهارت برای ریشه یابی دلایل و عوامل آن دارد. این امر مهم فقط در مراکزی صورت می گیرد که در کنار کلینیک ترک اعتیاد، کلینیک روانپزشکی با متخصان مجرب نیز وجود داشته باشد.

ترک اعتیاد پایدار و موفق معمولاً با مراحل آغازین درمان به تنهایی به دست نمی آید. نابسامانی‌های اختلال مصرف مواد مخدر مانند بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت و آرتریت هستند که موفقیت درمان آن ها هنگامی است که نشانه‌های آن ها کمتر شود، نه این که بهبودی کامل به دست آید.

در واقع احتمال بهبودی کامل در بسیاری از بیماری‌های مزمن کم است و مانند بیماری های دیابت و کم کاری غده تیروئید، معتادان نیز به درمان طولانی مدت نگه دارنده نیاز دارند.

ترک موفق اعتیاد به هروئین

تعریف موفقیت در وابستگی دارویی، بنا به نوع دارو متفاوت است. برای هروئین این موفقیت شامل دوره پرهیز از دارو، بهبود وضعیت سلامتی و کارایی اجتماعی آنان پس از تغییر دارو به متادون می باشد.

درمان اعتیاد به کوکائین

در اعتیاد به کوکائین هدف درمان، ترک کامل مصرف دارو است. اگر چه بیماران بسیاری با مصرف گاه به گاه آن نیز کارایی کافی اجتماعی دارند. مراکز درمانی باید بیشتر بر بیمارانی که به طور مرتب به سراغ دارو می روند و وقت خود را در این راه صرف می کنند، تأکید داشته باشند.

مصرف نیکوتین

در مصرف نیکوتین دیده می‌شود که بسیاری از سیگاری‌های پیشین دوباره به سوی مصرف سیگار رفته و با یک تا دو سیگار در روز شروع می کنند و به سرعت به وضعیت پیش از ترک سیگار برمی گردند. در واقع، موفقیت در کنترل مصرف سیگار، بسیار کمتر از مواد مخدر دیگر مانند کوکائین، الکل و هروئین می باشد.

موفقیت های درمان اعتیاد به مواد مخدر

عوامل مؤثر در درمان یا ترک اعتیاد معتادان

انگیزه درونی و بالای بیمار سن بالا (بعد از ۴۰ سالگی) عدم دستیابی به مواد افیونی یا دیگر مواد مخدر نداشتن معاشرت با معتادان فعالیت شغلی مناسب و بهتر شدن شرایط زندگی، شغلی و مالی دخالت مستمر و فعالانه مصرف‌کننده (معتاد) در فرآیند ارزیابی و برنامه‌ریزی درمان، مانند: تعیین اهداف و تصمیم‌گیری در مورد راهبردهای تغییر هدف اصلی درمان اعتیاد، نباید متمرکز برخودداری از مصرف مواد مخدر در مصرف کننده باشد، بلکه درمان واقعی بایستی درمان چند وجهی مشکلات (زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی) شخص مصرف کننده در نظر گرفته شود.

دخالت مستمر، دلسوزانه و آگاهانه اطرافیان و حمایت گسترده آن ها از بیمار داشتن اعتقادات محکم و قوی، تبلیغات مناسب بر ضد مواد مخدر و اعتقادات مذهبی و فرهنگی توجه به پیامدهای منفی اعتیاد چون مرگ، فقر، طلاق، خودکشی و . . .

عوامل شکست درمان اعتیاد به مواد مخدر

عوامل مختلفی نیز در شکست درمان نقش دارند، ولی شاید مهم ترین این عوامل عدم توجه و درمان نکردن عوامل زمینه ساز و یا همراه اعتیاد است. بنابراین، با توجه به تأثیر تعاملی عوامل گوناگون با اعتیاد، تأکید بر انطباق درمان با نیازهای فردی افراد معتاد می باشد.

انتظار این که یک روش درمانی برای همه افراد وابسته به مواد مخدر و در همه جا مؤثر باشد، درمان گران را با مشکلات جدی ای روبرو کرده و فرآیند درمان را با شکست مواجه می سازد.

کلینیک ترک اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد دی، اولین مرکز ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی مفتخر است خدمات ویژه خود را با حضور و نظارت دکتر شهرام حسام بختیاری، پیشگام ترک اعتیاد در کشور به بیماران گرامی ارائه نماید.