مواد ‌‌مخدر و پیامدهای مصرف آن

بحث و نتیجه‌گیری یافته‌های پژوهش های انجام شده نشان می دهد که داشتن پدر و مادری مقتدر بهترین نتیجه را برای فرزندان به دنبال دارد و کمترین گرایش به مصرف مواد مخدر را به دنبال داشته است و از سوی دیگر بیشترین گرایش به مصرف مواد ‌‌مخدر در سنخ‌هایی دیده شده است که هر دو والد سهل‌گیرند یا حداقل یک والد سهل‌گیر را در بر می‌گیرند.

مواد ‌‌مخدر و پیامدهای مصرف آن

مواد ‌‌مخدر و پیامدهای مصرف آن یکی از چالش‌های بزرگ جوامع امروزی است. از آن جا که خانواده و شیوه‌های فرزند‌پروری نتایج مهمی را در رشد روانی- اجتماعی فرزندان به ‌بار می‌آورند، پژوهش های زیادی با هدف بررسی تأثیر سنخ ‌شناسی فرزند‌پروری خانواده بر گرایش نوجوانان به مصرف مواد ‌‌مخدر انجام شده است. نتایج نشان داده است که داشتن پدر و مادری مقتدر بهترین نتیجه را برای فرزندان به دنبال دارد و کمترین گرایش به مصرف مواد مخدر را نیز به دنبال داشته است و از سوی دیگر بیشترین گرایش به مصرف مواد ‌‌مخدر در سنخ ‌هایی دیده شده است که هر دو والد سهل‌گیرند یا حداقل یک والد سهل‌گیر را در بر می‌گیرند. این یافته‌ها نشان دهنده‌ اهمیت بالای کنترل والدین در گرایش نوجوانان به اعتیاد به انواع مواد‌‌ مخدر است.

تأثیر سبک زندگی بر گرایش فرزندان به اعتیاد

از آن جایی که خانواده و سبک های فرزندپروری تأثیر مهمی بر رشد روانی - اجتماعی کودکان دارند، پژوهش ها به بررسی تأثیر گونه شناسی فرزندپروری خانواده بر گرایش به سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان می پردازد. در بررسی های انجام شده تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که نوجوانان در زمانی که والدین هر دو مقتدر باشند، بیشترین پیامدهای مثبت و کمترین گرایش به مصرف مواد مخدر را به دست می آورند. همچنین، بیشترین تمایل در نوجوانان با دو والد سهل‌گیر یا حداقل یک والد سهل‌جو دیده شده است.

کمترین گرایش به اعتیاد در نوجوانان

نتایج تحقیقات گسترده نشان می‌دهد فرزندان مربوط به سنخ فرزندپروری در بردارنده‌ دو والد مقتدر یا سنخ مادر مستبد و پدر مقتدر، کمترین گرایش به مصرف مواد ‌‌مخدر را گزارش نموده‌اند و تفاوت این دو گروه نوجوانان تقریباً با همه‌ گروه‌های دیگر معنادار می‌باشند.

نتیجه کنترل اعتیاد فرزندان در خانواده

شیوه های فرزندپروی بسیار مهم است و دارای لایه های مختلف و نکات ریز و مهمی است که بی توجهی و عدم آگاهی نسبت به آنان متأسفانه نتایج بسیار بدی برای فرزندان، لدین و تمام جامعه دارد. بهترین روش برای پیشگیری از جامعه ای درگیر بیماری اعتیاد به مواد مخدر و هنجارشکن، کنترل فرزندان در خانواده مخصوصاً در سنین نوجوانی و جوانی می باشد و برای این کار داشتن آگاهی های لازم توسط والدین و همچنین نظارت بر رفت و آمدها و روابط فرزندان در دایره دوستان نتایج مطلوب را به بار می آورد. البته گرایش به مصرف مواد مخدر در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی این احتمال در سنین نوجوانی و جوانی بسیار بیشتر است و بهترین مکان برای آموزش فرزندان در مورد شناخت خطرات مواد مخدر کانون خانواده است.