مجوز خانواده ها برای مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر

اکثر خانواده ها با مصرف سیگار، قلیان و الکل توسط فرزندانشان مخالفند ولی بعضی از آن ها اجازه مصرف در جمع خانواده و در حضور والدین را می دهند و باورهای متفاوتی برای توجیه کار خود دارند. در واقع وقتی مجوز مصرف مواد مخدر و الکل توسط خانواده صادر می شود فرزندان با خیال راحت به مصرف این مواد می پردازند.

برخی از خانواده ها اعتقاد دارند که مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال سیگار و قلیان، به شرط آن که تحت نظارت والدین و در جمع خانوادگی باشد اشکالی ندارد و چنین اقدامی باعث خواهد شد تا جوانان به صورت پنهانی و در ارتباط با دوستانشان و به دور از نظارت والدین اقدام به مصرف مواد مخدر نکنند.

باور اشتباه والدین در مورد اعتیاد فرزندان

این باور کاملاً اشتباه است. متاسفانه در برخی از خانواده‌ها رسوم اشتباهی وجود دارد و در آن سعی می‌کنند تا مشروبات الکلی و سیگار را در اختیار جوانان و حتی نوجوانان قرار دهند.

اساس این رفتار بر این باور نادرست استوار است که مصرف مشروب، قلیان و سیگار با نظارت والدین آسیبی به جوانان و نوجوانان نمی رساند زیرا آن ها یاد می گیرند تحت نظارت بزرگسالان اقدام به مصرف این مواد نمایند و در نتیجه در محیط بیرون از منزل و در تماس با دوستان و همسالانشان اقدام به مصرف مشروبات الکلی نکنند. در نتیجه تحت نظارت بزرگسالان یاد می‌گیرند به میزان ثابتی مصرف نموده و افراط نکنند.

باور اشتباه والدین در مورد مصرف مواد مخدر فرزند

برخی از والدین نیز اعتقاد دارند جوانان و نوجوانان باید همه چیز را تجربه نمایند. زیرا چنین تجربه‌ای باعث می‌شود تا کنجکاو نشوند و در نتیجه به مصرف دائمی مواد مخدر گرایش پیدا نکنند.

برانگیختن حس کنجکاوی فرزندان برای مصرف مواد مخدر

برخی از این خانواده‌ها ممکن است نگران مصرف مشروب و سیگار نوجوانان و جوانانشان باشند و در نتیجه با چنین باورهایی می‌خواهند از بروز مشکل پیشگیری نمایند. در حالی که اساس همه این باورها اشتباه است. چنین اقداماتی باعث پیشگیری و عدم گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مشروبات الکلی نخواهد شد حتی احتمال کنجکاوی آن ها برای مصرف مواد مخدر را نیز افزایش خواهد داد.

مجوز خانواده ها برای مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر

اثرات مصرف مواد مخدر بر فرزندان

احتمال مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر حتی با چند بار مصرف به میزان بسیار کم تأثیرات جبران ناپذیری بر اعضای بدن و سیستم عصب مرکزی مغز دارد. هنگامی‌که در جمع خانوادگی اقدام به مصرف مشروبات الکلی می‌شود باعث از بین رفتن قبح آن و در نتیجه مصرف آن توسط سایر اعضای خانواده خواهد شد و در نتیجه کودکان و نوجوانان نیز یاد خواهند گرفت.

در حالی که مصرف آن حتی در کشورهای توسعه یافته جرم و با متخطیان برخورد قانونی می شود. در عین حال مشروبات الکلی دروازه ورود به مواد مخدر است. بنابراین به جای این اقدام ضروری است تا آگاهی خود را درباره مشروبات الکلی، عوارض و راه های پیشگیری از آن افزایش دهیم.

نتیجه ارتباط والدین با نوجوانان در مورد مصرف الکل و مواد

ارتباط والدین با نوجوانان در مورد مصرف الکل و مواد مخدر ممکن است باعث نوشیدن و یا استعمال مواد مخدر در سنین پایین اثر بگذارد. به عنوان مثال والدینی که به نوعی ارتباط برقرار می کنند تا نوجوانان احساس راحتی کنند، ممکن است برداشت اشتباه از این قضیه داشته و احساس کنند که والدین به آن ها مجوز این کار را داده اند.

نوجوانانی که انتظار دارند والدینشان در صورت نوشیدن الکل یا استعمال سیگار با آن ها برخورد کنند یا امتیازاتی را از آن ها بگیرند، کمتر به دنبال مصرف مواد مخدر می روند یا اصلاً نمی روند. در کل قوانینی که والدین در منزل وضع می کنند می تواند مانع بسیار محکمی برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان به انواع مخدر باشد.