فرآیند آموزش در زمینه اعتیاد به مواد مخدر

افراد معتاد مشکلات تطبیق با زندگی جدید خود را به دور از خانواده و بدون هیچ مشکل شخصی یا آکادمیک جدی دیگر تجربه می کنند. فرد علائم خستگی در چند ماه گذشته خود را توضیح می دهد و این که تلاش می کرده تا آن ها را با مکمل های ویتامین و مواد محرک (قهوه، جینسینگ و غیره) کاهش دهد اما فایده ای نداشته است، بهتر است تا پایان دوره نقاهت با تشخیص پزشک راهکارهای مربوطه را انجام دهد.

آموزش در زمینه اعتیاد به مواد مخدر

شروع فرآیند آموزش از همان دوران اولیه آغاز می شود و یادگیری مبتنی بر مسئله در برنامه درسی گنجانده می شود تا نه تنها به خود گردانی، یادگیری و ارزیابی، تمرکز شود بلکه توانایی های یادگیری و کار گروهی، مهارت های ارتباطی و احساس مسئولیت، ارزش ها و نگرش های حرفه ای در این افراد شکل می گیرد.

از همان ابتدا یک تعهد قوی برای طراحی یک برنامه آموزشی به وجود می آید که توانایی ها و ظرافت های کلیدی در طب اعتیاد در آینده را به وجود می آورد. این استراتژی تأکید بر اهداف یادگیری برای تمام افراد مختلف در رشته های پزشکی (فارماکولوژی، پزشکی خانواده، طب داخلی، روانپزشکی و غیره) داشته و همچنین به ارائه آموزش خاص به صورت مدل انتخابی به این افراد در غالب یک برنامه آموزشی منظم تأکید دارد که از سال های آغازین ورود به سیستم آموزشی این افراد آموزش های لازم را دیده و سپس به ترویج و یادگیری می پردازند.

مدل انتخابی مداخله در اعتیاد

مداخله در اعتیاد مدل انتخابی است که در دوره ای بیش از سه هفته انجام می شود. این مدل شامل سه حالت یادگیری مبتنی بر مسئله بوده که به افرادی که با معتادان کار می کنند معرفی می شود. در هر مورد این یادگیری برای سه جلسه (هر جلسه دو ساعت) می باشد. این برنامه انتخابی دیگر فعالیت های علمی اختیاری، نظیر سخنرانی ها و کارگاه ها را هم در بر می گیرد.

فرآیند آموزش در زمینه اعتیاد به مواد مخدر

هدف از مداخله در اعتیاد انتخابی

  • تعریف اعتیاد، وابستگی، عادت، سوء استفاده، استفاده مضر و اجباری مواد مخدر.
  • تصویر اجتماعی از نگرش فرد معتاد و سلامت حرفه ای نسبت به مصرف مواد مخدر که در طول تاریخ مشخص می شود.
  • ارائه اطلاعات در مورد شیوع مصرف مواد مخدر، برای مواد مختلف در نقاط مختلف جهان و همچنین میزان ورود افراد به درمان برای هر دارو.
  • ارائه آماری از میزان مرگ و میر بیماری منتسب به الکل و مواد مخدر دیگر.
  • شناسایی عوامل اجتماعی و روانشناسی عمده در ارتباط با افزایش خطر ابتلا به اعتیاد.
  • توصیف برخی از تنظیمات مختلف برای پیشگیری از اعتیاد و مداخله با شواهد اثربخشی برای هر تنظیم. به طور خاص، به جزئیات استراتژی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر توسط خدمات بهداشتی.
  • به رسمیت شناختن شاخص برای رفتار اعتیادی.
  • تعیین فرآیندهای عصبی درگیر در اعتیاد.
  • چگونگی اداره اعتیاد در داخل سیستم مراقبت های بهداشتی.
  • طرح مداخلات درمانی در حال حاضر و درمان اعتیاد (دارویی، واحد بستری، درمان شناختی- رفتاری، گروه درمانی، اجتماع درمانی، کاهش آسیب و غیره).
  • طراحی و انجام مداخلات زیستی روانی اجتماعی برای درمان بیماران مبتلا به اعتیاد به دخانیات و الکل.
  • درمان های مکمل و جایگزین برای اعتیاد (هیپنوتیزم، طب سوزنی، گیاهان و گیاهان زیستی و غیره).
این برنامه ها در واقع نقطه شروع یک فرآیند یادگیری مبتنی بر مسئله هستند. سه طرح معرفی شده در این دوره، به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول در اولین جلسه یادگیری و بخش دوم در پایان ارائه می شود. هدف از آموزش بخش دوم این است که به درک درستی از وضعیت پرداخته شود.