عوارض خشم خانواده در برابر فرد معتاد

وضعیت سلامت روانی خانواده های دارای عضو معتاد به مواد مخدر به شدت آسیب می بیند. تأثیر سوء مصرف مواد مخدر غالباً بر خانواده ها بسیار ناراحت کننده است. اعضای خانواده می توانند احساس رها شدن، اضطراب، ترس، عصبانیت، نگرانی، خجالت یا گناه را تجربه کنند. احساس خشم پر رنگ ترین حسی است که می تواند بیمار معتاد را از خانواده فراری بدهد و به مشکلات او می افزاید.

بیماری اعتیاد، بیماری است که ساختارها و عملکردهای مغز را تغییر می دهد و این به نوبه خود بر الگوهای رفتاری و اندیشه فرد مصرف کننده مواد مخدر تأثیر می کذارد. بهبودی از یک اعتیاد کار دشواری نیست به شرط این که تمام افراد خانواده با آگاهی و دانش خود، از فرد گرفتار اعتیاد با وجود آسیب های فراوان حمایت کنند.

بروز خشم در خانواده فرد معتاد

اعضای خانواده معمولاً گروهی هستند که بیشتر تحت تأثیر اعتیاد عضو معتاد قرار می گیرند و به همین دلیل تحت فشار قرار می گیرند و خشم بروز پیدا می کند و زندگی را از روال عادی خارج می سازد.

حمایت خانواده برای ترک اعتیاد

حمایت از طرف دوستان و اعضای خانواده یک عامل اساسی برای بهبودی و درمان اعتیاد به مواد مخدر است. با این حال، روابط احتمالاً به طریق یا روش دیگر تا حدودی پیچیده است و این می تواند در ماه های اولیه صبر اعضای خانواده را تمام کند و باعث ایجاد خشم و عصبانیت در امور شود. ممکن است در فرآیند بهبودی و در ارتباط با بیمارانمان دچار احساس خشم شویم و خشم ما ممکن است پیامدهای زیادی برای خود یا بیمارمان داشته باشد.

تأثیر خشم خانواده بر اعتیاد فرد معتاد

احساس خشم ما در زمان بهبودی نه تنها کمکی به بهبودی بیمار نمی‌کند بلکه ممکن است بهبودی او را تحت تأثیر قرار داده و احساس تقصیر و گناه را در او افزایش دهد و حتی ممکن است بیمار با واکنش خشم ما به ایجاد احساس گناه در ما پرداخته و با این کار ما را در هم شکند. خشم نه تنها در طولانی مدت کمکی به بهبودی ما نمی کند بلکه اثرات منفی نیز دارد.

عوارض خشم خانواده در برابر فرد معتاد

راه کارهای مفید برای کاهش احساس خشم

  • هر باور و افسانه ای که درباره خشم دارید بررسی نمایید
  • از افکاری که همراه احساسات هستند آگاه باشید
  • فریاد کشیدن بر سر افراد را متوقف نمایید
  • آشکار و با صداقت درباره خشم صحبت کنید
  • مسئولیت خشمتان را بپذیرید
  • با کسی که به او اعتماد دارید درباره خشم تان صحبت کنید
  • نیروی خشم را تخلیه نمایید مثلاً می توانید ماشین و یا لباس هایتان را بشویید و خود را با فعالیتی سرگرم نمایید
  • شروع به نوشتن نامه به خود نمایید
  • تلاش کنید با احساس گناه کنار بیاید
  • با خودتان مهربان باشید

اثرات خانواده بر اعتیاد فرد بیمار

افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر رابطه متقابل بین بیماری اعتیاد به مواد مخدر و محیط را تأیید می کنند. همه افراد بر محیط اجتماعی خود تأثیر می گذارند و به نوبه خود تحت تأثیر آن قرار می گیرند. سیستم خانواده باید درک و رشد و نگهداری بیماری معتاد را مد نظر بگیرند و همچنین تلاش های لازم برای موفقیت و درمان بیماری اعتیاد عضو گرفتار را انجام دهند.

کنترل خشم در خانواده فرد معتاد

خشم از آن گونه واکنش هایی است که نه تنها به بیمار درگیر اعتیاد کمک نمی کند بلکه او را بیشتر و بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد. خانواده باید با آموختن تکنیک های مهارتی خشم خود را مهار کند و با رفتارهای اشتباه باری مضاعف به دوش فرد گرفتار سوء مصرف مواد مخدر ننهند.