درمان اعتیاد به ماری جوانا

دو مطالعه دوقلو طولی آینده‌نگر کوتاه‌تر نشان داد که جوانانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کردند کاهش قابل‌توجهی در توانایی کلامی (معادل چهار امتیاز آی کیو) و دانش عمومی بین سال‌های پیش از نوجوانی (نه تا دوازده سالگی، قبل از مصرف) و اواخر نوجوانی اوایل بزرگسالی نشان دادند (سن هفده تا بیست). با این حال، افرادی که در سنین بالاتر به استفاده از ماری جوانا ادامه دادند، در ابتدای مطالعه، قبل از شروع مصرف، نمرات کمتری در این معیارها داشتند. همچنین، هیچ تفاوت قابل پیش بینی بین دوقلوها در زمانی که یکی از ماری جوانا استفاده می کرد و یکی از آن ها استفاده نکرد، یافت نشد.

اختلالات مصرف ماری جوانا بسیار شبیه به سایر اختلالات مصرف مواد مخدر است، اگر چه پیامدهای بالینی طولانی مدت ممکن است شدیدتر باشد. به طور متوسط، بزرگسالانی که به دنبال درمان برای اختلالات مصرف ماری جوانا هستند، تقریباً هر روز از ماری جوانا برای بیش از ده سال استفاده کرده اند و بیش از شش بار سعی در ترک آن داشته اند.

افراد مبتلا به اختلالات مصرف ماری جوانا، به ویژه نوجوانان، اغلب از سایر اختلالات روانپزشکی (همبودی) نیز رنج می برند. آن ها همچنین ممکن است از مواد مخدر دیگری مانند کوکائین یا الکل استفاده کنند یا به آن اعتیاد داشته باشند. مطالعات موجود نشان می‌دهد که درمان مؤثر اختلال سلامت روان با درمان‌های استاندارد شامل داروها و درمان‌های رفتاری ممکن است به کاهش مصرف ماری‌جوانا کمک کند، به ‌ویژه در میان افرادی که مصرف زیاد دارند و آن هایی که اختلالات روانی مزمن بیشتری دارند.

درمان های نویدبخش اعتیاد به ماری جوانا

درمان شناختی- رفتاری: نوعی از روان درمانی که به افراد راهبردهایی را برای شناسایی و اصلاح رفتارهای مشکل ساز به منظور تقویت خودکنترلی، توقف مصرف مواد مخدر و رسیدگی به طیف وسیعی از مشکلات دیگر که اغلب با آن ها اتفاق می افتد، می آموزد.

مدیریت اقتضایی: یک رویکرد مدیریت درمانی مبتنی بر نظارت مکرر بر رفتار هدف و ارائه (یا حذف) پاداش های ملموس و مثبت زمانی که رفتار هدف رخ می دهد (یا نمی شود).

درمان تقویت انگیزه: شکلی سیستماتیک از مداخله طراحی شده برای ایجاد تغییرات سریع و با انگیزه درونی. درمان سعی نمی کند فرد را درمان کند، بلکه منابع داخلی خود را برای تغییر و مشارکت در درمان بسیج می کند.

درمان-اعتیاد-به-ماری-جوانا

داروی درمان مصرف ماری جوانا

در حال حاضر، هیچ دارویی را برای درمان اختلال مصرف ماری جوانا تأیید نشده است، اما تحقیقات در این زمینه فعال است. از آن جایی که مشکلات خواب در ترک ماری جوانا به ‌طور برجسته‌ای مشخص می‌شود، برخی از مطالعات در حال بررسی اثربخشی داروهایی هستند که به خواب کمک می‌کنند.

داروهایی که وعده در مطالعات اولیه و یا کارآزمایی بالینی کوچک نشان داده اند عبارتند از: زولپیدم کمک به خواب (یک ضد اضطراب، ضد استرس دارویی به نام بوسپیرون)، و یک ضد صرع دارو به نام گاباپنتین (نورونتین) که ممکن است خواب و احتمالاً عملکرد اجرایی را بهبود بخشد.

سایر عوامل در حال مطالعه شامل مکمل غذایی ​​و مواد شیمیایی به نام مهارکننده‌ها است که ممکن است با مهار تجزیه کانابینوئیدهای خود بدن، ترک را کاهش دهد. جهت‌های آینده شامل مطالعه موادی به نام تعدیل‌کننده‌های آلوستریک است که با گیرنده‌های کانابینوئید برای مهار اثرات مفید تی. اچ. سی تعامل دارند.

رابطه ماری جوانا با بهره هوشی

تحقیقات بیشتری برای پاسخ قطعی لازم است که آیا مصرف ماری‌جوانا باعث کاهش بهره هوشی طولانی‌ مدت می‌شود و آیا عواملی که در تحقیقات قبلی اندازه‌گیری نشده‌اند، مانند افزایش مقادیر تی. اچ. سی در شاهدانه و ظهور محصولات جدید شاهدانه، مرتبط هستند یا خیر.

همچنین، توانایی نتیجه‌گیری قطعی در مورد تأثیر طولانی ‌مدت ماری‌جوانا بر مغز انسان از مطالعات گذشته، اغلب با این واقعیت محدود می‌شود که شرکت‌کنندگان در مطالعه از چندین ماده مخدر استفاده می‌کنند، و اغلب اطلاعات محدودی در مورد سلامت یا عملکرد ذهنی شرکت‌کنندگان قبل از مطالعه.

ماری جوانا، حافظه و هیپوکامپ

توزیع گیرنده های کانابینوئید در مغز موش تصویر مغز سطوح بالای گیرنده‌های کانابینوئیدی (به رنگ نارنجی و زرد) را در بسیاری از نواحی، از جمله قشر، هیپوکامپ، مخچه و هسته اکومبنس (مخطط شکمی) نشان می‌دهد.

اختلال حافظه ناشی از مصرف ماری جوانا به این دلیل رخ می دهد که تی. اچ. سی نحوه پردازش اطلاعات را در هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که مسئول تشکیل حافظه است، تغییر می دهد. بیشتر شواهدی که این ادعا را تأیید می کند، از مطالعات حیوانی می آید. برای مثال، موش‌هایی که در داخل رحم، بلافاصله پس از تولد یا در دوران نوجوانی در معرض تی. اچ. سی قرار می‌گیرند، مشکلات قابل‌ توجهی با وظایف یادگیری حافظه خاص در آینده نشان می‌دهند. علاوه بر این، اختلال شناختی در موش‌های بالغ با تغییرات ساختاری و عملکردی در هیپوکامپ ناشی از قرار گرفتن در معرض تی. اچ. سی در دوران نوجوانی همراه است.