جایگاه متادون در ترک اعتیاد

متادون دارویی است که در درمان اعتیاد با کمک دارو برای کمک به افراد جهت کاهش یا ترک مصرف هروئین یا سایر مواد افیونی استفاده می شود.مدت زیادی است که از متادون برای درمان افرادی که به هروئین و داروهای ضد درد مخدر اعتیاد دارند استفاده می‌شود. زمانی که طبق تجویز مصرف شود، ایمن و مؤثر است و به افراد اجازه می دهد تا از اعتیاد خود خلاص شوند و زندگی خود را بازیابند.

متادون چیست

متادون یک آگونیست مواد مخدر است که می تواند برای کمک به تثبیت مغز و کنترل هوس مصرف مواد مخدر کمک کند، به همین دلیل برای ترک و درمان اعتیاد استفاده می شود.

متادون برای چه کسانی مناسب است

بسیاری از مراکز درمان اعتیاد داروی متادون را به بیماران خود ارائه می دهند. علاوه بر این، بسیاری از بیماران قبلاً در برنامه های درمانی که در آن متادون تجویز شده بوده است شرکت کرده اند. به طور کلی توصیه می شود زمانی که بیمار برنامه متادون را شروع کرد، حداقل یک سال به مصرف دارو ادامه دهد. مصرف متادون نباید به طور ناگهانی قطع شود زیرا ممکن است منجر به علائم شدید ترک اعتیاد شود. هنگامی که بیماران از مراکز درمانی نامعتبر که در ان جا متادون مصرف کرده اند به یک مرکز ترک اعتیاد، مراجعه می کنند، از نظر پزشکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و تحت نظارت پزشک متخصص گزینه دارویی دیگری برایشان تجویز می‌شود.

متادون چگونه عمل می کند

متادون یک آگونیست کامل است و به شکل قرص و شربت وجود دارد. طبق قانون، این دارو باید فقط در دوزهای خوراکی و مایع و فقط در مراکز ترک اعتیاد مصرف شود. اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد مخدر خاطرنشان می کند که دوز متادون تنها چهار تا هشت ساعت دوام می آورد، به این معنی که باید دفعات بیشتری نسبت به داروهای ماندگارتر مانند بوپرنورفین مصرف شود.

تمام آگونیست های کامل (مثلاً متادون) و آگونیست های جزئی (مثلاً بوپرنورفین) فقط باید طبق تجویز پزشک متخصص مصرف شوند، در غیر این صورت خطر اعتیاد به همراه دارند. اکثر بیمارانی که برای ترک اعتیاد خود به مواد افیونی، از داروی متادون استفاده به صورت غیر اصولی استفاده کرده اند، بعد از گذشت مدت کوتاهی به داروی متادون معتاد شده اند.

جایگاه متادون در ترک اعتیاد

خطر مصرف متادون

در کلینیک های ترک اعتیاد، تلاش زیادی انجام می شود تا برنامه‌های مناسب با نیاز بیمار طراحی و از عوارض جانبی احتمالی مانند اعتیاد به متادون جلوگیری شود. آن ها تلاش می کنند که تعهدات بیماران را برآورده نمایند، به همین دلیل است که در صورت لزوم، بنا به تشخیص پزشک متخصص از  داروهای دیگری استفاده می شود. بنابراین افرادی که تحت درمان اعتیاد به مواد مخدر با داروی متادون هستند روزانه توسط مرکز ترک اعتیاد دارای مجوز، دوز مصرفی خود را دریافت می کنند و در روزهای تعطیل و یا درصورتی که مرکز ترک اعتیاد، بسته بود، حداکثر یک دوز را برای بردن به منزل دریافت می کنند.

ترک اعتیاد با متادون

هر گونه داروهای ترک اعتیاد باید فقط در چارچوب یک برنامه درمان جامع تجویز و مصرف شود. متادون ثبات عصبی را برای به حداقل رساندن هوس مصرف مواد مخدر ایجاد می کند، در حالی که درمان فردی و گروهی اعتیاد به بیمار کمک می کند تا بهبود یابد. حمایت اجتماعی و سایر خدمات فراگیر برای بهبودی طولانی مدت اعتیاد به مواد مخدر بسیار مهم هستند.    

عوارض جانبی متادون

عوارض جانبی مصرف متادون باید جدی گرفته شود، زیرا برخی از آن ها ممکن است نشان دهنده یک وضعیت اضطراری باشد. بیماران باید مصرف متادون را متوقف کنند و در موارد زیر فوراً با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرند.
  • مشکلات تنفسی یا تنفس کم عمق را تجربه کنید
  • احساس سبکی سر یا غش کنید
  • کهیر یا بثورات را تجربه کنید. تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • درد قفسه سینه را احساس کنید
  • ضربان قلب تند را تجربه کنید
  • توهم یا گیجی را تجربه کنید