بیماری روانی اعتیاد به مواد مخدر

یکی از اختلالات روان پزشکی اعتیاد به مصرف مواد مخدر و الکل می باشد. از آن جا که اعتیاد هم بیماری روحی و هم بیماری جسمی است ترک آن باید زیر نظر روان پزشک و در محیطی مناسب انجام پذیرد زیرا وابستگی جسمی و علائم ترک خیلی زود فروکش می کند اما اگر بعد روحی و روانی بیماری اعتیاد درمان نشود با معضل عود اعتیاد روبرو خواهیم شد.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از اختلالات روان پزشکی محسوب می شود و به همین دلیل همه کسانی که به مواد مخدر وابسته هستند، باید تحت نظر روان پزشک درمان شوند. اما چنین چیزی به این معنا نیست که مصرف کنندگان مواد افرادی دیوانه، غیر عادی و نامتعادل هستند.

وابستگی به الکل اعتیاد نیست

برخی افراد مصرف الکل را بی خطر می دانند و آن را جایگزین مناسبی برای مواد مخدر در نظر می گیرند. ممکن است عوارض الکل با مواد مخدر متفاوت باشد یا مصرف الکل عوارض کمتری در مقایسه به مواد مخدر داشته باشد اما وابستگی به الکل نیز اعتیاد به شمار می رود.

الکل سکوی پرش به سمت مواد مخدر سنگین است

مهم تر آن که الکل سکوی پرش به سمت مواد مخدر سنگین است. ازدواج در ترک اعتیاد مؤثر است.

تأثیر ازدواج بر ترک مواد مخدر

برخی از خانواده های بیماران وابسته به مواد مخدر بر این باورند که ازدواج در ترک مواد مخدر مؤثر است. بر اساس این باور آن ها فرزندانشان را به ازدواج تشویق می کنند به این امید که آن ها بتوانند با ازدواج کردن مصرف این مواد را کنار بگذارند.

بیماری روانی اعتیاد به مواد مخدر

استرس ازدواج موجب عود اعتیاد می شود

این باور نیز نادرست است، زیرا ازدواج گرچه رویدادی مثبت و خوشایند به شمار می رود اما استرس زاست و فشار روانی آن مانع می شود فرد بیمار مصرف مواد مخدر را ترک کند. همچنین باید در نظر گرفت اگر فرد پس از ازواج موقتاً مصرف مواد را کنار بگذارد، احتمال این که پس از مدتی دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورد زیاد است.

برای ترک مواد مخدر اراده به تنهایی کافی نیست

دیدگاه عموم مردم درباره افراد معتاد این است که آن ها افرادی ضعیف النفس و بی اراده و تحت تأثیر ضعف شخصیتی به مواد مخدر وابسته شده اند و اگر اراده کنند می توانند مواد مخدر را کنار بگذارند.

گرچه افراد تحت تأثیر ضعف شخصیتی و مهارت های مقابله ای ناکافی به مصرف مواد مخدر روی می آورند و به آن وابسته می شوند برای ترک مواد مخدر، اراده به تنهایی کافی نیست و ضروری است که افراد وابسته به مواد مخدر تحت نظر روان پزشک و روان شناس مصرف مواد مخدر را ترک کنند. زیرا ترک اعتیاد مواد مخدر فرآیندی دشوار و ناخوشایند است و شما برای گذار از این مرحله دشوار به حمایت و مشاوره پزشک نیازمندید.

مصرف تفننی اعتیاد نیست  

یکی از باورهای نادرست درباره اعتیاد این است که مصرف تفننی مواد مخدر اعتیاد محسوب نمی شود. در بسیاری از موارد تعریف مشخصی برای مصرف تفننی وجود ندارد، زیرا به عدد هر فرد برای مصرف تفننی تعریف وجود دارد.

ممکن است فردی مصرف تفننی را مصرف مواد به صورت هفته ای یکبار بداند، در حالی که فرد دیگری مصرف تفننی را مصرف مواد محرک و مخدر هر چند ماه یک بار بداند. جدا از این موضوع، می توان گفت مصرف مواد به هر شکل اعتیاد محسوب می شود.

دوستان ناباب و دیگران در اعتیاد به مواد مخدر مقصرند

دنبال مقصر گشتن و تقصیرها را به گردن دیگران انداختن یکی از مشکلات افراد معتاد است. بسیاری از معتادان دیگران را مقصر می شمرند و نقش و مسئولیت خود را در اعتیاد کمرنگ جلوه می دهند.