اثرات جانبی مصرف متادون

دسترسی به متادون توسط افراد دیگر (برای مثال اطفال) بسیار خطرناک است و می تواند موجب ایجاد علائم اوردوز شود. متادون اضافی را باید از دسترس بچه ها دور نگه داشت. تزریق متادون خطری عمده جهت سلامتی افراد است و خطر اوردوز، لخته شدن خون، انسداد سیاه رگ ها و سایر مشکلات طبی را افزایش می دهد. حاملگی و شیردهی زنان جامعه که وابسته به مواد افیونی هستند، باید ترغیب شوند که هر چه سریع تر وارد برنامه نگهدارنده با متادون شوند.

ترک اعتیاد با متادون

بعضی افراد در برنامة ترک اعتیاد با متادون علائم ناخواسته ای را در طول درمان اعتیاد تجربه خواهند کرد. (ممکن است که علت آن به دلیل دوز متادون تجویز شده باشد، به صورتی که بسیار کم یا بسیار زیاد تجربه شود) که به خصوص در شروع درمان ایجاد می شود. بعضی از این علائم ناشی از عوارض خود متادون است. هنگامی که مقدار تجویز شده بسیار کم باشد. علائم مصرف ناخواسته متادون شبیه به آنفلوانزا است. در صورتی که فردی مصرف متادون را یکباره قطع کند ممکن است بسیاری از علائم ترک متادون را تجربه نماید. علائم ترک (بازگیری) معمولاً یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف شروع می شود و در حدود روز ششم به حداکثر می رسد اما مدت طولانی تری به طول می انجامد.

علائم ناشی از مصرف بیش از حد متادون

1-خواب آلودگی و چرت زدن

2 -ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون

3-تهوع و استفراغ

4-طپش قلب

5-تنفس سطحی

6-سرگیجه

7-مردمک نوک سنجاقی

8-اختلال در عملکرد جنسی

9-کاهش دمای بدن

10-گردش خون ضعیف

اثرات جانبی مصرف متادون

بعضی افراد ممکن است عوارضی را تجربه کنند که ارتباطی با دوز مصرفی متادون ندارد مانند:

1-تعریق (فرد باید حداقل دو لیتر آب در روز بنوشد تا دچار کمبود آب بدن نشود)

2-یبوست

3-احتباس مایع

4-درد ماهیچه ها و مفاصل

5-کاهش اشتها، تهوع و استفراغ

6-کاهش میل جنسی

7-درد شکمی

8-جوش های پوستی و خارش

9-پوسیدگی دندان

10-تسکین

11-بی نظمی در قاعدگی این عوارض مدت کوتاهی پس از مصرف متادون فروکش می کند.

در افرادی که کارکرد کبدی آن ها ضعیف است (به طور مثال عفونت، هپاتیت ها و نیز استفاده طولانی مدت از الکل) مقدار متادون تجویز شده، نیاز به نظارت دقیقی دارد. افرادی که به مواد افیونی وابستگی ندارند در صورت مصرف متادون، علائمی را تجربه خواهند کرد که شبیه به علائم ناشی از مصرف مقدار زیاد متادون است.

مصرف متادون همراه با سایر داروها

مصرف داروهای دیگر همراه متادون، به خصوص اگر آن ها هم تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی باشند (مانند الکل، افیون ها از جمله هروئین یا بنزودیازپین ها مانند دیازپام)، خطر اوردوز را افزایش می دهد. مصرف مقادیر زیاد الکل در چند روز یا چند هفته می تواند طول زمان اثر متادون را کوتاه کند و موجب شود که شخص قبل از مصرف دوز بعدی، علائم ترک (بازگیری) را تجربه نماید. این نکته بسیار مهم است که فرد هنگام مراجعه به پزشک یا دندانپزشک، مصرف متادون را گزارش دهد تا داروهایی که موجب تأثیر بر درمان نگهدارنده با متادون می شوند را تجویز ننمایند. مصرف بیش از اندازه (اوردوز) و مرگ در اثر مصرف متادون نادر است. مرگ مرتبط با متادون تقریباً همیشه به دلیل مصرف هم زمان سایر داروها به خصوص بنزودیازپین ها و یا الکل است. کادر حرفه ای بهداشتی عموماً پذیرفته اند که درمان نگهدارنده با متادون درکاهش مرگ و میر معتادان به هروئین مؤثر است.

مرگ در اثر مصرف متادون معمولاً به دلایل زیر اتفاق می افتد

  • مصرف بیش از حد به طور اتفاقی: تحقیقات نشان داده است که سوء مصرف الکل و بنزودیازپین ها در مراجعان دریافت متادون شایع است. هرگونه مصرف هم زمان داروهای مضعف سیستم اعصاب مرکزی مانند هروئین، الکل و بنزودیازپین ها موجب افزایش خطر ضعف تنفسی، اغما و مرگ می شود.
  • خودکشی: اختلالات عاطفی در مراجعان دریافت متادون شایع است.
  • صدمات و آسیب ها: که شامل تصادف با وسایل نقلیه نیز می باشد.