گفتگوی شبکه BBC فارسی با دکتر بختیاری

به گفته ی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران صرفاً مواد مخدر از مرزها وارد نمی شود و بسیاری از مواد مخدر جدید در آشپزخانه های داخلی تولید می شود.
به گفته ی محمد مسعود زاهدیان چون مواد مخدر درآمد زاست افراد زیادی از آن نفع می برند که موجب رونق بازار تولید و ارائه ی این مواد شده.

به گفته ی دکتر شهرام حسام بختیاری موادی که به مواد مخدر صنعتی و مواد محرک معروف هستند معمولاً عضوی از دسته ی داروهای محرک آمفتامینی هستند و معمولاً از ترکیب های دارویی ریشه می گیرند.

این مواد ممکن است اسامی مختلفی داشته باشند مانند کریستال - آیس - متاآمفتامین ولی گاهی ترکیباتی با درصدهای مخلفی تولید می شود که به اسم های مختلفی فروش می رود یک سری هم از ترکیبات گیاهی هستند مثل قارچ ها که از آنها مواد روانگردان تولید می شود و یک سری هم از مواد استنشاقی مثل بنزین و حلال ها و ... تولید می شوند و مواد روان گردان مختلفی را در لابراتوارها تولید می شود.

اغلب داروها، مواد مخدر و ترکیبات آمفتامینی در آَشپزخانه ها و لابراتورهای داخلی با هزنیه ی بسیار ناچیز قابل تولید هستند.

با توحه به سهولت ساخت این مواد و دشوار بودن کنترل ساخت و فروش این مواد می توان با نظارت های بیشتر و صرف انرژی بیشتر با این گونه مراکز مقابله کرد.

متاسفانه در ایران به دلیل دسترسی به دارو بدون نسخه پزشک تهیه مواد اولیه برای ساخت این دسته از مواد به سادگی انجام می شود. و برای مواد اولیه بازار آزاد و بازار سیاه وجود دارد. ترک کردن مواد صنعتی جدید به دلیل روان گردان بودن و ایجاد اختلالات تفکر، روانی و رفتاری معمولا همکاری بیمار برای درمان و مراجعه به پزشک کمتر است.