پیشگیری از بازگشت به مصرف مواد شیمیایی

مهارت های پیشگیری از عود اعتیاد برای یادگیری زندگی شاد در دوران نقاهت ضروری است. یک روز در یک زمان، فرد می تواند یاد بگیرد که این مهارت های مقابله ای را برای جلوگیری از عود و زندگی فراتر از وحشیانه ترین رویاهای خود به کار گیرد. بهبودی از الکل یا سایر مواد مخدر یک فرآیند رشد شخصی با نقاط عطف رشد است. در هر مرحله از بهبودی، خطر عود اعتیاد وجود دارد، که باعث می شود مهارت های پیشگیری از عود دانسته و درک شود.

پیشگیری از بازگشت در افراد وابسته به مواد شیمیایی

در بررسی پانصد گزارش تحقیقی در مورد نتایج و اثربخشی برنامه های ترک اعتیاد این نتیجه حاصل شد که هفتاد و پنج درصد درمان افرادی که دوره درمان ترک اعتیاد را کامل نموده بودند، در فاصله یک سال پس از تکمیل درمان، عود داشته اند. میزان عود اعتیاد در بین مصرف کنندگان مواد افیونی بین بیست و پنج تا نود و هفت درصد بوده است.

حدود شصت تا هفتاد درصد الکلی ها یا افراد الکلی، معتادان به مواد مخدر و مصرف کنندگان سیگار و دخانیات در فاصله یک سال پس از شروع درمان اعتیاد، عود داشته‌اند و به گفته آن‌ها بیشترین عودها در فاصله سه ماه بعد از اتمام دوره درمان اتفاق افتاده بود.

پیشگیری از عود اعتیاد

مبدع برنامه رفتاری شناختی پیشگیری از بازگشت است. احتمال بازگشت در زمان‌هایی که مراجع علت افزایش درونی و پایا است، بیشتر برآورد شده است، چون لغزش غیر قابل کنترل قلمداد می‌شود.

دلالت‌های عود اعتیاد عبارت است از    

  • هدف نهایی ترک اعتیاد است نه استفاده کنترل شده          
  • کمک به مراجعان برای فهم محتمل بودن لغزش، اما این بدین معنی نیست که آن‌ها گه گاه اجازه مصرف دارند         
  • لزوم آموزش‌های مدارا، انتظار (پیش بینی)، اجتناب و مقابله با موقعیت‌های خطرزا          
  • یادگیری پاسخ های کارآمد برای مدارا با لغزش          
  • مخالفت با هرگونه انتظارات مثبت از مواد مخدر در مراجعان در یادآوری مشکلات اعتیاد
عوامل مؤثر در عود و بازگشت مجدد اعتیاد را می‌توان به چهار گروه عمده تقسیم نمود

عوامل مؤثر در عود اعتیاد      

  • عوامل فردی          
  • عوامل بین فردی          
  • عوامل اجتماعی          
  • عوامل موقعیتی

عوامل فردی عود اعتیاد

این عوامل شامل ویژگی‌های فردی، نگرشی، مهارت‌های اجتماعی، نحوه مقابله با مشکلات و فشارهای روانی اجتماعی می باشد. طول مدت اعتیاد، نوع و مقدار ماده مخدر مورد مصرف، میزان آسیب دیدگی شخصی و نقشی که سوء مصرف مواد مخدر در شیوه زندگی کلی فرد بازی می‌کند به نوبه خود می‌توانند در احتمال عود اعتیاد تأثیر بگذارد.

پیشگیری از بازگشت به مصرف مواد شیمیایی

عوامل اجتماعی عود اعتیاد

به محیط اجتماعی فرد یعنی خانواده و دوستان نزدیک و خرده فرهنگ حاکم بر آن اشاره می کند.

عوامل بین فردی عود اعتیاد

به موضوع‌هایی چون محل سکونت، شرایط کار، وجود دوستان سالم برای گذراندن اوقاعت فراغت، داشتن مهارت‌های لازم برای استخدام، وجود امکانات کارآموزی و اشتغال، نگرش کار فرمایان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر سابق، قوانین حاکم بر استخدام معتادان و بالاخره دیدگاه کلی جامعه در مورد مصرف مواد مخدر اشاره می‌کنند.

عوامل موقعیتی عود اعتیاد

به محل و موقعیت های مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر در گذشته فرد دلالت می‌کنند.

شناخت درمانی برای تداوم بهبودی و جلوگیری از عود اعتیاد

  • پیشنهادهای عملی برای مراقبت بالینی بیماران.         
  • درباره مدل بیماری اعتیاد بحث و مجادله نکنید.          
  • از بعد روحی، روی نگردانید یا آن را کم اهمیت نپندارید.          
  • از مرحله بهبودی آگاه باشید.          
  • از دادن تکلیف زیاد خودداری کنید.          

تشخیص دوگانه: درمانگر بیشتر اوقات دستکم با دو تشخیص سر و کار دارد که رقیب هم هستند و همین امر به نحو چشمگیری درمان را پیچیده و مشکل می‌سازد. احتمالاً رویکرد شناختی، درمان انتخابی این جمعیت محسوب می‌شود.

نقش مذهب در پیشگیری از اعتیاد

تأثیر اولیه مذهب شامل فعالیت‌های پیشگیرانه است که برای شروع کمک به افراد در شناختن معنای زندگی‌شان به کار گرفته می‌شود که می‌تواند در برگیرنده آموزش مستقیم مردم درباره منع مصرف مواد مخدر و همچنین هدفمند نمودن زندگی باشد. یکی از دلایل مصرف مواد مخدر بی هدفی انسان است و مذهب نقش مهمی در هدفمند نمودن زندگی انسان به وسیله دوری از گروه‌های منحرف و خراب کار، کسب ارزش‌های سازنده و مشارکت آنان در جامعه دارد.

تأثیر ثانویه مذهب، مداخله در جلوگیری از گسترش اعتیاد در افرادی است که مصرف آزمایشی و گاه به گاه مواد مخدر را شروع کرده‌اند. توسعه مذهبی هم بستگی بالایی با سلامت روان، معاشرت، رفاقت، تعهد و الزام و عبادت داشته است. نیز همبستگی منفی بین داشتن آسیب‌های اجتماعی و مذهبی بودن نشان داده‌اند.