مراحل وابستگی به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر امری نیست که بصورت تصادفی و در شرایط خاص اتفاق بیفتد. وابسته شدن به مواد مراحل مختلفی دارد که اکثر افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند در جریان پیمودن این مراحل نیستند.

فرآیند شکل گیری وابستگی به مواد مخدر در طی سه مرحله رخ می دهد که این مراحل عبارتند از:

  1. مرحله ی آشنایی با مواد اعتیادآور است که مصرف کننده در اثر مسامحه یا تشویق یا میل به انجام یک کار تفریحی یا کنجکاوی یا علل دیگری همانند کسب لذت، شروع به مصرف مواد می کند.
  2. مرحله میل به افزایش مواد مصرفی است زیرا در این مرحله بدن مصرف کننده هر روز به مواد بیشتری نیاز پیدا می کند. در واقع، بعد از مدتی استفاده نامنظم از مواد افیونی شخص دچار شک و تردید شده و برای رهایی از آن با امیال و هوس های خودش دست به مقابله می زند.
  3. مرحله ی وابستگی به مواد یا همان اعتیاد، مرحله ای است که بعد از شک و دودلی و یا حتی ترک اعتیاد، بالاخره شخص به مواد وابسته می شود. به علاوه، استفاده ی نامنظم از مواد افیونی، کاهش و یا قطع ناگهانی آنها باعث می شود علائم و نشانگان محرومیت در شخص بروز پیدا کند.

مصرف پی در پی مواد علی رغم بروز مشکلات دائمی یا عود کننده ی اجتماعی یا میان فردی که در نتیجه ی مصرف مواد بوده یا بدان وسیله تشدید شده باشد مانند نزاع و کشمکش و درگیری فیزیکی با همسر و فرزندان.

کاملاً واضح است که، فرآیند شکل گیری اعتیاد به شکل متوالی است و شخص به مرور زمان به سمت مصرف مواد، افزایش میزان مصرف، سوء مصرف یا وابستگی دارو هدایت می شود و نهایتاً شخص وابسته به مواد را در دام فرآیندهای زیست شناختی یا چرخه ی معیوب دریافت مواد، تحمل و نشانه های ترک مواد گرفتار می کند.

مصرف دارو در طولانی مدت صرفاً برای جلوگیری از سندرم خماری و عوارض وخیم آن است. طبق تحقیقات به عمل آمده، به تدریج از تأثیر اولیه ی دارو در ایجاد نشئگی کاسته می شود و شخص برای جلوگیری از بروز علائم ترک، دارم را مصرف می کند.

مراحل وابستگی به مواد مخدر

اختلالات وابسته به مواد مخدر

اختلالات وابسته به مواد به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. سوء استفاده از مواد مخدر
  2. وابستگی به مواد مخدر

سوء استفاده از مواد مخدر

سوء استفاده از مواد آن است که مصرف مواد با زندگی شخص تداخل کرده است. همچنین، روز به روز بر اثرات منفی آن بر جسم و روان و عملکرد اجتماعی و شغلی مصرف کننده ی ماده ی مذکور افروده می شود. 

وابستگی به مواد مخدر

برای تشخیص وابستگی به مواد وجود حداقل 3 نشانه از 7 نشانه ی مرضی اصلی ضروری است. نشانه های بالینی اصلی برای تشخیص وابستگی به مواد به شرح زیر می باشد.

ملاک های وابستگی به مواد

  1. تحمل
    • نیاز به مقادیر بالاتر یک ماده برای رسیدن به مسمومیت (مستی) یا تأثیر دلخواه
    • کاهش قابل ملاحظه ی تأثیر با ارائه ی مصرف همان مقدار ماده
  2. ترک مواد مخدر
    • علائم سندرم ترک مواد مخدر
    • استفاده از همان ماده یا ماده ی شبیه به آن، برای رهایی از نشانه های مرضی ترک
  3. اغلب اوقات مواد بیشتر از میزان و زمان مورد انتظار مصرف شود
  4. تلاش و تمایل مداوم برای کاهش یا کنترل مصرف مواد
  5. اختصاص مدت زمان زیادی برای به دست آوردن مواد و مصرف آن
  6. کنار گذاشتن و یا کاهش فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی به علت سوء مصرف مواد
  7. با وجود آگاهی و علم نسبت به بروز و یا تشدید مشکلات جسمی یا روانی ناشی از سوء مصرف مواد، شخص مواد را به صورت مستمر مورد استفاده قرار می دهد.

سوء استفاده از مواد مخدر

تشخیص سوء استفاده از مواد مخدر، از وابستگی به مواد متفاوت است. در سوء استفاده از مواد، به تعداد کمتری از ملاک های تشخیصی نیازمندیم، اما در تشخیص وابستگی به مواد، ملاک های تحمل و علائم قطع دارو (ترک) برای تشخیص ضروری می باشند.

همانطور که مشخص است، تجربه ی وابستگی به مواد و سوءمصرف در ارتباط با انواع مواد و افراد مختلف متفاوت می باشد. به طور مثال، سوء استفاده از مواد، بیشتر در افرادی که مدت کوتاهی مواد استفاده می کنند یا مواد مشتق شده ای چون حشیش، ماری جوانا و غیره و کوکائین و مواد توهم زا مصرف می نمایند، بیشتر مشاهده می شود؛ هر چند که مواد فوق الذکر در مقایسه با مواد افیونی چون تریاک، مورفین و غیره، علائم ترک کمتری ایجاد می نمایند.