قطع ناگهانی الکل

پس از قطع یا کم کردن ناگهانی الکل در افراد الکلیک مشکلات و عوارضی در فرد مصرف کننده ایجاد می شود که آن را سندروم ترک الکل می نامند. برای قطع مصرف الکل راه حل های بسیاری از جمله سم زدایی وجود دارد که این روند بهتر است زیر نظر پزشک متخصص و در مراکز ترک الکل صورت پذیرد تا آسیبی به بیمار در زمان ترک و یا بعد از آن وارد نشود.

سندروم ترک شامل علائم ناشی از قطع ناگهانی الکل است، که به فاصله چند روز یا بیشتر، بعد از مصرف نکردن الکل به وجود می‌آید. این علائم با لرزش دست ها، زبان، پلک ها و نشانه های همراه از قبیل تهوع، استفراغ، کسالت یا ضعف و فعالیت بیش از حد اعمال خودکار (افزایش ضربان قلب، تعریق، بالا رفتن فشار خون)، اضطراب، خلق افسرده یا تحریک پذیر، بی خوابی، تشنج های صرع بزرگ یا کاهش فشار خون در حالت ایستاده مشخص می‌‌شود.

تأثیرهای دراز مدت الکل

الکلیسم مزمن ممکن است چند اختلال در بدن و رفتار ایجاد کند. این اختلال‌ها شامل موارد زیر می شود:

- آسیب غدد داخلی به خصوص تیروئید و تخمدان

- قلب و عروق - فشار خون

- خون ریزی زیر جلدی (که غالباً باعث سرخ شدن و تورم صورت و بینی می‌شود)

- کوچک شدن و تحریک پذیری جدار معده

- لرزش زیاد

- بیماری کبد

- اختلال در دستگاه اعصاب قطع ناگهانی الکلمهمترین علائم و نشانگان پسیکوتیک حاصل از استعمال دراز مدت الکل عبارتند از:

حمله الکلی

حدود ۵ درصد معتادان به الکل، دچار حمله الکلی (روان آشفتگی) می شوند. اغلب این حملات پس از مشروب خواری زیاد رخ می‌دهد، ولی امکان دارد بر اثر قطع ناگهانی استعمال مشروب نیز ایجاد شود. این واکنش خاصی است که در اثر آسیب به سلول‌ های مغزی ایجاد می‌شود. این حمله با حالت اخطاری شروع می شود و در آن، بیمار احساس اضطراب، عصبانیت، بی حوصلگی و حساسیت نسبت به عوامل خارجی می کند. در این حالت، بیمار گیج می شود و زمان و مکان را گم می کند، هیجان زده و مضطرب می‌شود و آگاهی او کاهش می‌یابد، توجه و حافظه‌اش محدود می‌شود و دچار بی قراری و بی خوابی می شود، تکلمش نامفهوم می شود و واکنش های حرکتی توأم با لرزش در حرکات دست و پا از خود بروز می‌دهد، به شدت عرق می ریزد و اشتهای خود را از دست می‌دهد و بالاخره دچار تهوع و ضعف بدنی می‌شود.

بارزترین علائم حمله الکلی

بارزترین علائم این حالت، خطای ادراک و توهم است که بیشتر بصری است. بیمار در برابر چشمان خود موجوداتی زشت و خطرناک را مشاهده می‌کند و یا حیواناتی مانند مار، سوسک، خرچنگ، مارمولک و خفاش را می‌بیند که از در و دیوار و یا حتی بدن او بالا و پایین می روند و به سرعت تغییر شکل و رنگ می‌دهند. گاهی بیمار، به علت ترس شدید از این جانوران خیالی، به خود آزار می رساند. بعضی از این بیماران دچار توهم های لمسی می‌شوند و وحشت می‌کنند و در این حالت احساس می‌کنند که موجودات ترسناک بر روی پوستشان می‌خزند. با تلقین پذیری می توان این بیماران را موقتی از این حالت بیرون آورد. اکثر بیماران با گذشت چند روز بهبود می یابند، به خصوص اگر به آن‌ها ویتامین و مواد مغذی خورانده شود. معمولاً بیمار به حدی از این حالات وحشت زده می‌شود که تا مدت ها الکل نمی نوشد ولی دیر یا زود دوباره مشروب خوری را شروع می کند و آماده حمله بعدی می شود.