عوارض مختلف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر از سوی افراد یک گناه قابل اغماض است که فقط به خود مصرف کننده زیان می رساند، اما حقیقت این است که فرد معتاد با مصرف مواد مخدر، نه تنها خانواده اش را از هم می پاشد بلکه بر کارایی تولید جامعه و آسیب زایی جامعه اثر سوء می گذارد. تصور می شود که فقط افراد ضعیف النفس معتاد می شوند. حقیقت امر این است که افراد در اثر معتاد شدن، ضعیف النفس می شوند. به عبارت دیگر، در وهله اول، هیچ کس مواد مخدر را برای معتاد شدن مصرف نمی کند.

عوارض مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر، علاوه بر عوارض جهانی و فردی عوارض روانی و اجتماعی نیز در بردارد. امروزه ظاهراً، مصرف مواد مخدر بیشتر «مد روز» به خود گرفته خصوصاً در بین قشر جوان و نوجوانان، که مانند موسیقی یا لباس برای پذیرفته شدن در گروه همسالان، خود را با آن منطبق می سازند. مسائل مربوط به مواد مخدر تازگی نداشته و اثرات آن نیز همواره در سرنوشت ملت ها و اقوام قابل جستجو است.

بحران سوء مصرف مواد مخدر

در زمان ما مسئله مواد مخدر شکل مخاطره آمیز و کاملاً پیچیده ای به خود گرفته و در عین حال گسترش جهانی یافته است. امروز اعتیاد به مواد مخدر به صورت یک بحران و طغیان و یک مسئله بغرنج و پیچیده درآمده است که اساس اجتماع و شالوده خانواده ها را تهدید به فنا و سقوط می کند و هستی ملت ها را به خاک و خاکستر تبدیل می سازد و در سیه چال بدبختی و فلاکت باز می نشاند. تلفات و خسارات مادی و معنوی اعتیاد به مواد مخدر کمتر از جنگ ها و درگیری های عمومی و بین المللی نیست. با این فرق اساسی که مرگ در جنگ ها اغلب بر اساس آرمان و عقیده و توأم با عزت و شرف است ولی نابودی در پای اعتیاد پنهانی، قرین بی هدفی و توأم با فلاکت فرد است.

عوارض مختلف مواد مخدر

شیوع مصرف مواد مخدر در جهان

جای تأسف است که به موازات پیشرفت های علمی و صنعتی، اعتیاد به مواد مخدر در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده و هر روز به صورت تصاعدی بر ارقام و آمار مصرف کنندگان مواد مخدر، الکل و دخانیات افزوده می گردد و بنیادهای اخلاقی و معنوی و اجتماعی را متزلزل و تباه می سازد و جوانان را گروه گروه مسموم و به مرگ های مصنوعی و زودرس محکوم می سازد و هر روز در حال توسعه و گسترش می باشد و نخستین قربانیان آن جوانان و عناصر کم تجربه اجتماع هستند که شالوده های جامعه بر اساس لیاقت و استعدادهای آنان بناگزاری می شود. 

اعتیاد به مواد مخدر از زبان آمار و ارقام

بیش از بیست و یک میلیون نفر در جهان به سوء مصرف مواد مخدر (کوکائین و هروئین) مبتلا هستند. بیش از سی میلیون نفر در جهان به سوء مصرف نوعی از «آمفتامین ها» مبتلا هستند. مصرف مواد محرک از نوع «آمفتامین ها» امروزه بالقوه به صورت یک معضل جهانی درآمده است. به طوری که مواد مخدر تولید شده صنعتی و سنتی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. 

اعتیاد فرزندان به مواد مخدر  

بسیاری از والدین تصور می کنند که اگر فرزندانشان مواد مخدر مصرف کنند، متوجه مصرف مواد مخدر توسط فرزندانشان خواهند شد. این باور و تصور والدین درست نیست، زیرا با عرضه مواد مخدر ارزان قیمت و قابل دسترسی، کنترل فرزندان و آگاهی از آلودگی آن ها بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. جوانان تصور می کنند که مصرف برخی از مواد مخدر برای انبساط خاطر و تفریح زیاد مسئله ساز نیست. در صورتی که تمام مواد مخدر زیان آور بوده و صدمات جسمی و روانی عمیقی بر مصرف کننده می گذارد.