علائم رفتاری و بالینی مصرف شیشه

به دنبال مصرف شیشه گروهی از علائم و نشانه ها در فرد مصرف کننده پدید می آید. این گروه علائم را بطور کلی علائم مسمومیت می گویند و مرحله ای است که ماده به تازگی مصرف شده و علائم بالینی آن در فرد مصرف کننده بروز کرده است.

توجه داشته باشید که در روانپزشکی علائم مسمومیت به حضور فعال ماده در بدن اطلاق می شود و با معنی بیش مصرف، متفاوت است. طبعاً علائم بالینی مصرف شیشه در تمامی افراد مصرف کننده به یک شکل و به یک شدت بروز نمی کند و برخی از علائم قابل مشاهده ممکن است در مصرف سایر مواد هم دیده شود.

همچنین روش های مصرف و غلظت ماده ی مصرفی نیز می تواند در رساندن مقدار ماده به گیرنده ها تأثیرگذار باشند، بنابراین طیفی از علائم قابل مشاهده خواهد بود. مصرف کننده به خوشی زائدالوصفی دسترسی پیدا می کند. این احساس خوشی و بالا بالا بودن ممکن است ساعت ها طول بکشد. در این مرحله فرد سرخوش، بسیار پرحرف و پرادعاست و بی ملاحظه به نظر می رسد و می تواند ساعت ها بدون وقفه صحبت کند.

حرف ها ممکن است محدودیت خاصی نداشته باشند و ارتباط بین تداعی ها به دلیل سرعت گرفتن جریان فکر گسسته به نظر آید. پرحرفی در جریان مصرف کوکائین و مصرف مقادیر بالای کافئین هم پدید می آید.

در مرحله ی اول مصرف شیشه احساس خوشی شدیدی به مدت 5 تا 30 دقیقه پدید می آید. فرد مصرف کننده برای تجربه ی مکرر این حالت، ماده ی مصرفی خود را به مقادیر متعدد تقسیم می کند تا به دفعات به این حالت برسد.

بعد از این فاز، مرحله ی بالا بودن می تواند 4 تا 16 ساعت طول بکشد. در این مرحله شخص آگاه تر و هشیارتر است، روی مطالب تمرکز می کند و قدرت تمرکز و تفحص در معانی افزایش می یابد. مصرف شیشه می تواند روانی کلام را افزایش دهد و حجم تکلم را بالا ببرد. مواد محرک می توانند میزان درگیری اجتماعی و ارزش و بهای آن را بالا ببرند.

شیشه قادر است با افزایش توجه و پاسخ دهی به محیط، فرد را در درگیری های کلامی و بحث وارد کند. البته در صورت تداوم بحث می تواند به درگیری های بی ملاحظه ی کلامی و فحاشی منجر شود. بی ملاحظگی کلامی و صحبت خشن، از علائم عمده ی این مرحله است که به دلیل افزایش تحریک پذیری می تواند به خشونت و درگیری فیزیکی هم تبدیل شود. کتک زدن های بی رحمانه و گرایش شدید به خشونت یکی از دردسرسازترین علائم مسمومیت با شیشه است.

پارانویا و بدبینی یکی از برجسته ترین علائم مصرف شیشه است. فرد مصرف کننده شیشه بسیار بدبین شده و به دلیل بدبینی، منابع خطر تصوری خود را مورد تهاجم قرار می دهد. تهاجمی که می تواند به قتل منجر گردد. فرد ممکن است تصور کند که دیگران به دنبال او هستند و یا ماهواره و وسایل جاسوسی دیگر سعی در کنترل و ربایش و نفوذ در فکر وی دارند و می خواهند کنترل او را در دست بگیرند.

 

ما روزانه مراجعین زیادی داریم که بر اثر مصرف شیشه دچار مشکلات جسمی، رفتاری و روانی مختلف شده اند. برای آشنایی با برخی از ایم موارد به بخش سوابق و نظرات بیماران بهبود یافته مراجعه نمایید.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری آماده ارایه خدمات ترک شیشه به مراجعین محترم می باشد.

فرد مصرف کننده پرادعا شده و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کند و نیاز برای تلاش بیشتر و انژی بالا و قضاوت مختل و بدبینی و میل به تهاجم و ... به انرژی مخربی تبدیل می شود.

در شرایط خاص، بزرگ منشی معمول، می تواند به هذیان های بزرگ منشی تبدیل شود. اما هذیان های حسادت و بی وفایی نسبت به همسر یکی از خطرناک ترین علائم است که متأسفانه در مصرف شیشه به مفور دیده می شود و منجر به همسرآزاری یا همسرکشی می گردد. اتهام به همسر و خشونت نسبت به همسر به دلیل داشتن افکار بدگمانانه و مبتنی بر خیانت نسبت به همسر یکی از دلایل عمده ی درخواست جدایی و ترک منزل است.

توهمات دیداری به شکل دیدن اشباح یا ارواح یا سایه ها که عمدتاً می تواند مرتبط با حضور افراد فاسق و خیانت کاری که با همسر وی رابطه دارند، یا توهمات شنیداری به شکل شنیدن صداهای موهن یا افکاری که در مورد وی بحث می کنند یا نظر می دهند به وفور دیده می شود.

ترک شیشه

نیاز به خواب و غذا در فرد مصرف کننده کاهش می یابد و ممکن است ساعت ها و روزها بدون خوابیدن سپری شود. وی گاهی شب ها را تا صبح بیدار می ماند و در جستجوی رقبای خیالی و توطئه گران و فاسقین همسر در گوشه و کنار منزل کمین می کند. گاهی شدیداً بی اشتهاست و ممکن است روزها و شب ها را با خوردن غذایی اندک سپری کند در حالی که فعالیت جسمی به مراتب در عدم تناسب با میزان غذای مصرف شده است، کاهش وزن قابل توجه و لاغری مفرط روی می دهد. گرایش به انجام کارهای کلیشه ای و تکراری دیده می شود و در این مرحله به مرتب کردن وسایل، تمیز کزدن و نظافت کردن افراطی منزل می پردازد.

به دنبال مصرف، نوعی گرمی و احساس قلقلک در پوست پدید می آید و پوست سرخ می شود. بعضی مواقع این احساس گرمی و قلقلک پوست سبب می شود که پوست بطور دائم خارانده و خراشیده شود و به تدریج زخم شود. گاهی این احساس به احساس حرکت حشره ای در زیر پوست تبدیل می شود. در موارد شدیدتر افکار هذیانی آلودگی پوست با جانوران پدید می آید و ممکن است با چاقو یا اشیا برنده دیگر به دنبال حشرات موذی در زیر پوست خود بگردد.

به دلیل اثرات مقلد سمپاتیک ماده، مردمک ها گساد و دهان خشک است. سردرد، تغییرات فشار خون، بی نظمی ضربان قلب و افزایش دمای بدن از علائم جسمی همراه است. حمله های قلبی و سکته های مغزی در این مرحله روی می دهد که مقاله ای جدا به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. در مصرف شدید، کما، تشنج شدید و حتی مرگ روی می دهد.

در صورتی داشتن هر گونه سوال در مورد ترک شیشه یا ترک اعتیاد می توانید به بخش پرسش و پاسخ مراجعه نموده و سوال خود را مطرح نمایید. همکاران ما در اسرع وقت سوالات را بررسی نموده و به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

جهت مشاوره رایگان با همکاران ما تماس بگیرید.