باورهای نادرست در مورد شیشه

شیشه نام متداول کریستال مت آمفتامین است که به عنوان یک داروی مخدر قوی و بسیار اعتیادآور با اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی شناخته می‌شود. این ماده به شکل تکه‌های شفاف یا سفید رنگ و براق است که برخی آن را به عنوان آیس یا گچ هم می‌شناسند. این بلورها را می‌توان به شکل خوراکی، تدخینی، استنشاقی و تزریقی مورد استفاده قرار داد. مصرف کنندگان این ماده مدعی هستند که در مدت کوتاهی پس از مصرف، دچار سرخوشی و هیجان می‌شوند. اما باید توجه که این احساس خوشی طبیعی نبوده و علاوه بر مشکلات شدید جسمی، ممکن است صدمات روحی و روانی هم به دنبال داشته باشد.

شیشه (مت آمفتامین)

مت آمفتامین یک ماده مخدر غیر قانونی است که به صورت کاملاً مصنوعی تهیه می شود. مت آمفتامین در ایران معمولاً با نام های شیشه و گاهی با عناوینی مانند کریستال یا مواد مخدر صنعتی خطاب می گردد. با وجود آن که این ماده به صورت مصنوعی تهیه می شود، ولی منشأ آن به گیاهی بدون برگ، به نام افدرا برمی گردد که در چین و شمال آمریکا می روید. این ماده در مقادیر کم موجب بی خوابی، بی اشتهایی، افزایش انرژی و افزایش تمرکز می گردد.

مت آمفتامین در بسیاری از نقاط جهان در بازار سیاه با تیلیغات کاذب برای استفاده جهت کاهش وزن، بیداری در شب و افزایش انرژی در ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفته است. اما مصرف آن بسیار خطرناک است و موجب اختلال در تمرکز، پرخاشگری و اعتیاد بسیار شدید می گردد. سوء برداشت ها (برداشت های نادرست) در خصوص مصرف شیشه باعث شده است که افراد زیادی به سمت مصرف آن بروند.

بسیاری از افرادی که به سمت مصرف شیشه کشیده می‌شوند به دلیل تصورات و توقعات نادرستی است که از شیشه دارند. در حقیقت باورهای نادرست در مورد ماده محرک شیشه باعث شد که مشتریان بی شماری پیدا کند.

شیشه باعث افزایش میل جنسی می‌شود

در ابتدای مصرف شیشه میل جنسی و لذت جنسی فرد افزایش پیدا می‌کند و ممکن است که انزال فرد نیز به تأخیر افتد، اما بعد از مصرف طولانی مدت شیشه، به علت وابستگی جسمانی، میل و لذت جنسی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می‌کند.  

باورهای نادرست در مورد شیشه

شیشه بکش، نقشه بکش

سال‌ها قبل که هنوز مصرف شیشه شیوع بسیار بالایی نداشت، قاچاقچیان مواد این شعار را گسترش می‌دادند که شیشه ذهن شما را باز می‌کند، به صورتی که می‌توانید در شغل خود موفق ترین فرد باشید و به هر چه که اراده می‌کنید، دست یابید. طبیعی بود که افراد تحت تأثیر این شعار تبلیغاتی قرار بگیرند و تحریک شوند که شیشه مصرف کنند. امروزه که مردم به صورت عینی اثرات مصرف شیشه را می‌بینند و بعضاً در بین دوستان و آشنایان شاهد عوارض شیشه هستند، کمتر کسی تحت تأثیر این شعار تبلیغاتی قرار می‌گیرد. ‌

شیشه بکشید تا لاغر شوید

متأسفانه این جمله هم یکی دیگر از شعارهای تبلیغاتی بود که به شدت در ثروتمند شدن قاچاقچیان و شیوع بیشتر شیشه موثر بود. در دهه گذشته تناسب اندام و لاغری به خصوص در خانم ها اهمیت فوق العاده ای پیدا کرد. متأسفانه بسیاری از افراد به همین دلیل گرفتار مصرف شیشه شده و توانایی قطع مصرف را ندارند.

شیشه وابستگی ندارد و هرگاه اراده کنید می‌توانید ترک کنید

بیشتر مردم ترک مواد مخدر را با داشتن اسهال، استفراغ، بدن درد، عرق سرد، سردرد و ... می‌شناسند. بنابراین اگر ماده مخدری وجود داشته باشد که چنین علائمی در موقع ترک ایجاد نکند یا خیلی خفیف ایجاد کند، تصور می‌شود که ایجاد وابستگی نمی‌کند.

درمان اعتیاد به شیشه

در درمان بیماری اعتیاد، وابستگی جسمانی درصد بسیار ناچیزی از زمان درمان را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع بعد از دو هفته از قطع مصرف، علائم ترک اعتیاد فروکش و بعد از یک ماه فرد هیچگونه علائم جسمانی ندارد. اما بزرگترین، مهمترین و چالش برانگیزترین قسمت روند ترک شیشه، درمان اعتیاد روانی به آن می‌باشد. شیشه وابستگی جسمانی ناچیز اما وابستگی روانی بسیار شدیدی (چندین برابر هروئین) دارد. شیشه توانایی ایجاد هذیان و توهم را در بیمار دارد. نکته تلخ داستان شیشه اینجاست که عوارض کشیدن شیشه در افرادی که استعداد یا عامل ژنتیکی بیماری های روانی را دارند، می‌تواند روان پریشی ثابت را ایجاد نماید.