مصاحبه بی بی سی فارسی با دکتر بختیاری در مورد مصرف گل در دانش آموزان

روز سه شنبه 21 خرداد 1398 شبکه BBC فارسی در برنامه 60 دقیقه در گفتگوی اختصاصی با دکتر شهرام حسام بختیاری مدیر کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی به بررسی دلیل افزایش مصرف مواد مخدر به خصوص "گل" و "ماری جوانا" در بین دانش آموزان پرداخت.

درمانگران اعتیاد معتقدند که نبود مرجع جامع در وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با اعتیاد در بین دانش آموزان سبب رشد مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان در سال های گذشته بوده است.

البته آموزش و پروش این انتقادات را رد کرده و گفته است که ریشه این مشکل و دلیل گرفتار شدن دانش آموزان در دام اعتیاد باید در خانواده ریشه یابی شود. اما واقعاً دلیل افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان ایران چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

در این زمینه دکتر شهرام حسام بختیاری مدیر کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی صحبت کردند:

نام ماده مخدر گل نام فریبنده ای است و شاید یکی از دلایل رواج این ماده مخدر در بین دانش آموزان و جوانان نام فریبنده آن باشد. ماده مخدر گل از گیاه شاهدانه تهیه می شود و نام های مختلفی در فرهنگ های مختلف دارد مانند ماری جوانا، گرس، علف و وید و در ایران از گذشته به بنگ و حشیش معروف بوده است و اخیراً نوعی که رواج زیادی پیدا کرده است از نظر ظاهری به ماریجوانا شباهت دارد و به نام گل مشهور شده است. این ماده گیاهی است و از دانه های شاهدانه به روش های مختلف گرفته می شود.

ماده مخدر گل به روش های مختلف قابل استفاده است. یا می توان آنرا تغلیظ کرد و بصورت حشیش استفاده کرد یا خود گیاه را بصورت مخلوط با سیگار یا رول کردن در کاغذ و دود کردن استفاده می کنند. این ماده جزو مواد محرک و مواد روانگردان است. متاسفانه این روزها این ماده بسیار در دسترس است. البته امروزه تمامی انواع مواد مخدر در دسترس هستند و رواج زیادی پیدا کرده اند منتها ماده مخدر گل ماده ای است که قدم اول و مرحله اول در روی آوردن به مواد اعتیادآور است. بخاطر اینکه کمتر بعنوان مواد مخدر شناخته شده و تبلیغاتی نیز در مورد عدم اعتیاد و عوارض برای آن صورت گرفته است و در برخی کشورهای دنیا مصرف آن آزاد شده است.

ماده مخدر گل به دلایل مختلف می تواند سنگ بنای اعتیاد و ماده شروع کننده اعتیاد باشد. مصرف گل در بین دانش آموزان رواج پیدا کرده است. در اصل آزاد شدن ماده مخدر گل و ماریجوانا در بعضی کشورها قسمتی از سیاست های مبارزه با مواد مخدر است نه اینکه سیاست ترویج مواد مخدر. دلیل آزاد بودن ماریجوانا در بعضی کشورها بیشتر بخاطر جلوگیری از ترافیک و قاچاق مواد مخدر است و بصورت کنترل شده تری در مناطق خاص قابل توزیع باشد و از جرم و جنایت های ثانویه برای قاچاق مواد مخدر جلوگیری شود نه اینکه این ماده ماده بی ضرری است.

بعنوان مثال مصرف سیگار و الکل در بعضی کشورها آزاد است یا برخی از مواد مخدر دیگر در بعضی کشورها آزاد است. این به معنی اینکه این مواد اعتیادآور نیستند یا عوارضی ندارند یا ماده خوبی هستند قلمداد نمی شود.

عوارض مصرف گل با سایر مواد مخدر متفاوت است. در واقع هر نوع ماده مخدر عوارض خاص خود را دارند مثلاً مواد افیونی عوارض خود را دارند، سایر مواد روانگردان مانند شیشه و ال اس دی عوارض خاص خود را دارند ولی ممکن است در بعضی مواد مخدر شدت عوارض و علائم بیشتر باشد و این نیز باز به میزان مصرف بستگی دارد، اگر گل یا ماریجوانا بیش از دوزهای معمول استفاده شود می تواند عوارض مواد روانگردان را داشته باشد. 

برای کنترل مصرف ماده مخدر گل و ماری جوانا باید کارهای ریشه ای آموزشی، برنامه های آموزشی و بالا بردن اطلاعات جوانان و خانواده ها انجام شود منتها کنترل برخی مسایل از دست خارج شده است زیرا برخی موضوعات اجتماعی نیز در قضیه دخیل است که باعث رواج اعتیاد می شود. مواد مخدری مانند گل زودتر رواج پیدا می کنند زیرا از نظر ظاهری شبیه سیگار است و علائمی که ایجاد می کنند خوشایند است و اضطراب و افسردگی را بدو مصرف کم می کنند و هر احساسی را تقویت می کند مثلاً صدای موسیقی یا بو یا تصویری را که می بینیم تقویت می کند و زیباتر می کند و برای مصرف می تواند جذاب باشد.

مصرف گل چون همراه با سیگار مصرف می شود یک حس بزرگ شدن را به نوجوانان می دهد و از دید آنها مقبولیت اجتماعی آنها را در بین دوستانشان افزایش می دهد.