چگونه با ترک هروئین زندگی خود را تغییر دهیم

اولین دوز هروئین اغلب بسیار ناخوشایند توصیف می شود و باعث سرگیجه و استفراغ می شود. همچنین ضربان قلب را کاهش می دهد و تنفس را کند می کند و ذهن مصرف کننده را مبهم می کند. بنابراین این احساسات ناشی از هروئین نیست که آن را تا این حد اعتیاد آور است. هروئین به طرق مختلف وابستگی ایجاد می کند. یکی از دلایل اعتیادآور بودن آن روش های مصرف آن است که وارد جریان خون شده و مستقیماً به سمت گیرنده‌های اپیوئیدی مغز می‌رود.

مصرف هروئین را متوقف کنید و زندگی خود را تغییر دهید

قبل از درک چگونگی ترک اعتیاد به هروئین می خواهیم بدانیم که هروئین چیست و چرا این قدر اعتیاد آور است.

هروئین چیست

هروئین یک ماده افیونی است که از خشخاش استخراج می شود. داروهای شبه افیونی در اکثر موارد به عنوان مسکن استفاده می شوند و مقادیر کمی در داروهای نسخه ای و داروهایی که بدون نسخه در دسترس هستند استفاده می شود. هروئین یک ماده افیونی بسیار قوی است که معمولاً به صورت پودر قهوه ای یا سفید فروخته می شود و می توان آن را دود کرد، تزریق ویا استنشاق کرد.

هروئین یکی از اعتیاد آورترین مواد مخدر در جهان است که می تواند به سرعت وابستگی ایجاد کند و تنها پس از چند بار مصرف باعث تخریب زندگی مصرف کنندگان می شود با این حال، به نظر نمی‌رسد این اطلاعات مانع از مصرف افراد شود و مرگ و میر ناشی از مصرف هروئین رو به افزایش است. مانند بسیاری از مواد مخدر، ماهیت اعتیادآور هروئین با تأثیر آن بر مغز مرتبط است، که در آن مراکز انگیزه و لذت مغز را فریب می دهد تا به مواد مخدر تمایل پیدا کند و احساسات مثبت مرتبط با آن را به خاطر بسپارد. همچنین واکنش‌های مربوط به مشکلات سلامتی ناشی از هروئین را به حداقل می‌رساند و ادامه مصرف آن را آسان‌تر از ترک آن می‌کند.

اثر مصرف هروئین

اولین اثر اعتیادآور هروئین روشی است که در آن گیرنده های مغز فعال می شود. این گیرنده ها بسیار شبیه به گیرنده های اندورفین و سروتونین هستند. هروئین، زمانی که مصرف می شود، بر ناحیه خاصی از مغز شما تأثیر می گذارد. این منطقه احساس لذت بخشی را ایجاد می کند که ما معمولاً آن را با پاداش، تسکین درد و یک وابستگی فیزیکی مرتبط می کنیم. همه این اثرات با هم توضیح می دهد که چرا هروئین قدرت اعتیاد آوری بسیار زیادی دارد و چرا ترک هروئین دشوار و خطرناک است.

چگونه با ترک هروئین زندگی خود را تغییر دهیم

رفتار درمانی در ترک هروئین  

نشان داده شده است که طیف گسترده ای از رویکردهای شامل رفتار درمانی برای درمان اعتیاد به هروئین مؤثر است. درمان های رفتاری شامل هنر و موسیقی درمانی، آموزش رهبری، پیشگیری از عود اعتیاد، مدیتیشن، آموزش ارتباطی، آرامش پیشرونده، یوگا و درمان های متعدد دیگر است. درمان های رفتاری به ویژه زمانی مفید هستند که در ترکیب با سایر درمان ها استفاده شوند.

درمان های دارویی ترک هروئین

برای کنترل علائم ترک هروئین از داروهای تأیید شده مانند متادون، بوپرنورفین و نالترکسون استفاده می شود. داروها به ویژه گزینه های درمانی عالی برای بیمارانی هستند که از آن ها در ترکیب با رفتار درمانی و سایر درمان های مبتنی بر شواهد استفاده می کنند.

گروه درمانی برای ترک هروئین

گروه های خودیاری شامل جلسات گروهی برای افرادی که اعتیاد مشترکی به هروئین دارند، هماهنگ می شوند. اعضای گروه یکدیگر را حمایت می کنند تا با مسائل مربوط به اعتیاد به هروئین کنار بیایند. افرادی که در حال بهبودی از اعتیاد به هروئین هستند می توانند به زندگی سالم و رویاهای خود ادامه دهند. هروئین ماده مخدری است که تأثیر بسیار مخربی بر روی مغز می گذارد و بهتر است هر چه زود مصرف آن را متوقف نمایید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری نمایید.