چه کسانی در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر هستند

برخی از افراد در معرض خطر بالاتری برای سوء مصرف و معتاد شدن به مواد مخدر هستند. دانستن عوامل خطر می‌تواند به شما کمک کند تا در اجتناب از محرک‌ها و سایر موقعیت‌هایی که ممکن است احتمال مصرف مواد مخدر را افزایش دهند، پیشگیرانه عمل کنید. حتی اگر دیده شده است که پیشرفت اختلالات اعتیاد در میان زنان سریع تر است، مردان احتمال بیشتری برای معتاد شدن به مواد مخدر دارند. محققان معتقدند ممکن است یک استعداد ژنتیکی برای اعتیاد به مواد مخدر وجود داشته باشد، به این معنی که اگر فردی در خانواده با اعتیاد به مواد مخدر سر و کار داشته باشد، خطر بیشتری برای مقابله با آن برای دیگر اعضای خانواده وجود دارد.

عوامل خطر مختلف می توانند شما را بیشتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار دهند.

زیست شناسی بدن

واکنش افراد به مواد مخدر متفاوت است. برخی از افراد احساس اولین باری که مواد مخدر امتحان می کنند را دوست دارند و بیشتر می خواهند. بعضی از افراد هم احساس تنفر پیدا می کنند و هرگز دوباره آن را امتحان نمی کنند.

مشکلات روحی و روانی

افرادی که مشکلات بهداشت روانی درمان نشده دارند مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال نقص توجه بیش فعالی احتمال بیشتری دارد که معتاد شوند. مصرف مواد مخدر و مشکلات سلامت روان بر همان قسمت های مغز تأثیر می گذارد که مشکل دارد. همچنین، افراد مبتلا به این مشکلات ممکن است از مواد مخدر استفاده کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

مشکل در خانه

اگر خانه شما محل ناخوشایندی است یا در زمان رشد شما این چنین بوده است، احتمالاً مشکل مواد مخدر برای شما بیشتر است.

مشکل در مدرسه، محل کار یا دوست یابی

افراد ممکن است از مواد مخدر استفاده کنند تا ذهن خود را از این مشکلات دور کنند.

چه کسانی در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر هستند

دور کردن افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند

افراد معتاد ممکن است شما را تشویق کنند که مواد مخدر را امتحان کنید.

شروع مصرف مواد مخدر در جوانی

وقتی بچه‌ها از مواد مخدر استفاده می‌کنند، روی رشد بدن و مغزشان تأثیر می‌گذارد. این شانس شما را برای معتاد شدن در بزرگسالی افزایش می دهد. نشانه هایی که مشخص می کند یک فرد مشکل مواد مخدر دارد تغییر دادن پیاپی دوستان گذراندن زمان زیادی به تنهایی از دست دادن علاقه به چیزهای مورد علاقه عدم مراقبت از خود، به عنوان مثال عدم دوش گرفتن، تعویض لباس، یا مسواک زدن خسته و غمگین بودن خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا خوردن بسیار پرانرژی بودن، تند صحبت کردن یا گفتن چیزهایی که منطقی نیست بد خلق بودن تغییر سریع بین احساس بد و احساس خوب خوابیدن در ساعات عجیب از دست دادن قرارهای مهم داشتن مشکل در محل کار یا مدرسه داشتن مشکل در روابط شخصی یا خانوادگی

راه های درمان اعتیاد به مواد مخدر

درمان اعتیاد به مواد مخدر شامل مشاوره، دارو یا هر دو است. تحقیقات نشان می دهد که ترکیب داروها با مشاوره به اکثر افراد بهترین شانس موفقیت را می دهد.  مشاوره ممکن است درمان فردی، خانوادگی و یا گروهی باشد.  

دلیل اعتیادتان را پیدا کنید

ببینید چگونه مواد مخدر رفتار شما را تغییر داد یاد بگیرید چگونه با مشکلات خود کنار بیایید تا دیگر به مصرف مواد مخدر برنگردید یاد بگیرید از مکان‌ها، افراد و موقعیت‌هایی که ممکن است وسوسه مصرف مواد مخدر شوید، اجتناب کنید داروها می توانند به علائم ترک اعتیاد کمک کنند. برای اعتیاد به مواد مخدر خاص، داروهایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا عملکرد طبیعی مغز را دوباره برقرار کنید و هوس مصرف مواد مخدر خود را کاهش دهید.   

اگر یک اختلال روانی همراه با اعتیاد داشته باشید، به عنوان تشخیص دوگانه شناخته می شود. درمان هر دو مشکل مهم است. این شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.   

اگر اعتیاد شدید دارید، ممکن است به درمان در بیمارستان یا اقامتگاه نیاز داشته باشید. برنامه های درمانی مسکونی ترکیبی از خدمات مسکن و درمان است.

آیا می توان از مصرف مواد مخدر و اعتیاد پیشگیری کرد

مصرف مواد مخدر و اعتیاد قابل پیشگیری است. برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر که شامل خانواده ها، مدارس، جوامع و رسانه ها می شود ممکن است از مصرف مواد مخدر و اعتیاد جلوگیری کرده یا ان را کاهش دهد. این برنامه ها شامل آموزش و اطلاع رسانی برای کمک به مردم برای درک خطرات مصرف مواد مخدر است.