چه چیزی باعث اعتیاد به مواد افیونی می شود

به طور کلی، اگر بتوانید بیش از یک هفته از مواد مخدر استفاده کنید، احتمال این که از اعتیاد اجتناب کنید، بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آن ها برای بیش از یک ماه می تواند شما را به آن ها وابسته کند. مواد افیونی باعث ترشح اندورفین می شوند، انتقال دهنده های عصبی مغز شما که احساس خوبی دارند. اندورفین درک شما از درد را خفه می کند و احساس لذت را تقویت می کند و یک حس موقت اما قدرتمند از رفاه ایجاد می کند.

داروهای مخدر با ایجاد اندورفین مصنوعی مغز شما را تغییر می دهند. این اندورفین ها علاوه بر مهار درد، احساس خوبی به شما می دهند. استفاده بیش از حد از مواد افیونی می تواند باعث شود که مغز شما به این اندورفین های مصنوعی متکی شود. هنگامی که مغز شما این کار را انجام می دهد، حتی می تواند تولید اندورفین خود را متوقف کند. هر چه مدت بیشتری از مواد افیونی استفاده کنید، احتمال وقوع این اتفاق بیشتر می شود. همچنین به دلیل تحمل دارو در طول زمان به مواد افیونی بیشتری نیاز خواهید داشت.

تحمل دارویی چه زمانی اتفاق می افتد

تحمل دارو زمانی است که بدن شما به مرور زمان به اثرات یک دارو عادت می کند. همان طور که این اتفاق می افتد، ممکن است نیاز به مصرف دوز بالاتری از دارو داشته باشید تا اثر مشابهی پیدا کنید. هنگامی که به مرور زمان از مواد افیونی استفاده می کنید، برای تسکین همان درد به دوز بالاتری نیاز دارید. اگر استفاده از مواد افیونی را برای مدتی متوقف کنید، تحمل شما شروع به محو شدن خواهد کرد.

اگر نیاز به شروع مجدد مصرف آن دارید، به احتمال زیاد نیازی به دوز بالاتر قبلی خود نخواهید داشت. این می تواند برای بدن بیش از حد باشد. اگر مصرف یک دارو را قطع کردید و سپس از سر گرفتید، با پزشک خود در مورد مقدار مصرف صحبت کنید.

وابستگی به مواد مخدر

وابستگی به مواد مخدر زمانی است که نحوه عملکرد بدن شما تغییر می کند زیرا شما برای مدت طولانی دارو مصرف کرده اید. این تغییرات باعث می شود که با قطع مصرف دارو علائم ترک را داشته باشید. علائم ترک اعتیاد می تواند خفیف یا شدید باشد.

چه چیزی باعث اعتیاد به مواد افیونی می شود

علائم ترک اعتیاد

تعریق حالت تهوع یا استفراغ لرز اسهال تکان دادن درد افسردگی بی خوابی خستگی اگر برای مدت طولانی از یک داروی مخدر با نسخه استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند با کاهش تدریجی دوز در طول زمان تا زمانی که دیگر به دارو نیاز نداشته باشید، از علائم ترک اعتیاد جلوگیری کنند.

تفاوت بین تحمل مواد مخدر، وابستگی و اعتیاد

تحمل و وابستگی به دارو بخشی طبیعی از مصرف طولانی مدت هر داروی مخدر است. شما می توانید نسبت به یک ماده مخدر تحمل پیدا کنید یا به آن وابسته باشید ولی هنوز به آن معتاد نشده باشید.  اما اعتیاد طبیعی نیست. این یک بیماری است. زمانی به مواد مخدر معتاد می شوید که به نظر می رسد نه بدن و نه ذهن شما بدون دارو نمی توانند کار کنند. اعتیاد باعث می شود که شما با وسواس به دنبال مواد مخدر بگردید، حتی زمانی که مصرف مواد مخدر باعث مشکلات رفتاری، سلامتی یا روابط می شود.

اعتیاد به مواد افیونی چگونه تشخیص داده می شود

پزشک متخصص می تواند اختلال مصرف مواد افیونی و اعتیاد به مواد افیونی را تشخیص دهد. تشخیص شامل ارزیابی پزشکی خواهد بود. همچنین اغلب شامل آزمایش اختلالات سلامت روان است. 

پیشگیری از اعتیاد به مواد افیونی

بسیاری از مردم می توانند بدون معتاد شدن به مواد افیونی با خیال راحت از آن ها استفاده کنند. اما پتانسیل آن ها برای اعتیاد زیاد است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که از آن ها برای مدیریت طولانی مدت درد استفاده کنید.