چرا الکل شما را مست می کند

مانند همه مواد مخدر، مصرف الکل نیز می تواند به بدن شما آسیب برساند، به خصوص اگر هر روز به مقدار زیاد یا در حالت افراط بنوشید. اثرات بالقوه کوتاه مدت الکل شامل خماری و مسمومیت با الکل و همچنین سقوط و تصادف، درگیری و نزاع، کاهش مهار و رفتارهای پر خطر است. مصرف طولانی مدت الکل باعث ایجاد بیش از دویست نوع بیماری و آسیب می شود.

اتانول از طریق سیستم گوارش و جریان خون در سراسر بدن شما پخش می شود و از غشای سلولی عبور می کند. در مغز شما، سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد و باعث ترشح دوپامین و سروتونین می شود. به گلوتامات که یک انتقال دهنده عصبی است متصل می شود و از عملکرد طبیعی آن جلوگیری می کند. این باعث می شود که مغز دیرتر پاسخ دهد. اتانول همچنین به اسید گاما آمینوبوتیریک متصل شده و آن را فعال می کند که باعث می شود احساس آرامش و خواب کنید. علاوه بر اثراتی که الکل بر بدن همه می گذارد، مستی شما تحت تأثیر سن، جنسیت و وزن نیز قرار می گیرد. 

چه ماده ای در الکل شما را مست می کند

مستی یکی از عوارض مصرف زیاد الکل و الکلیسم است. اتانول موجود در الکل باعث ایجاد آن می شود. مولکول های اتانول محصول جانبی تخمیر گیاهی هستند که زمانی اتفاق می افتد که مخمر قند موجود در مواد گیاهی مورد استفاده برای تولید نوشیدنی را تخمیر می کند.

مواد تولید کننده انواع مشروبات الکلی

  • آبجو از شکر موجود در جو مالت دار درست می شود
  • شراب از شکر موجود در انگور یا میوه های دیگر تهیه می شود
  • ودکا از شکر موجود در سیب زمینی درست می شود
  • ویسکی از شکر موجود در ذرت، چاودار، گندم یا جو تهیه می شود

وقتی مست می شوید واقعاً چه اتفاقی برای مغز شما می افتد

هنگامی که مست هستید تغییرات شیمیایی در مغز رخ می دهد. مشروبات الکلی علاوه بر تأثیری که بر سروتونین و دوپامین دارد، نوراپی نفرین را نیز افزایش می دهد. این یک انتقال دهنده عصبی است که باعث برانگیختگی می شود.

محققان بر این باورند که این افزایش با این که چرا افراد مست کمتر مهار می شوند مرتبط است. مغز مست احتمالاً بدون در نظر گرفتن عواقب منفی به دنبال لذت است.

اثرات مصرف الکل

نوشیدنی های الکلی باعث کاهش فعالیت در مناطق خاصی از مغز، از جمله قشر جلوی مغز و قشر تمپورال می شود. این مناطق مسئولیت تصمیم گیری، منطقی سازی، پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه و ایجاد خاطرات جدید را بر عهده دارند.

همچنین در مصرف الکل مصرف انرژی در مخچه کاهش می یابد. این ناحیه ای از مغز است که فعالیت حرکتی را هماهنگ می کند. به همین دلیل است که برای افراد مست دشوار است که در یک خط مستقیم راه بروند یا رانندگی کنند.

آیا نوشیدنی های الکلی مختلف باعث ایجاد احساس مستی متفاوت می شوند

اتانول عامل مستی است، بدون توجه به مشروبات الکلی. برخی از نوشیدنی‌ها ممکن است خیلی زود شما را مست کنند زیرا محتوای الکل بیشتری دارند. با این حال، هر گونه تفاوت درک شده در مستی ناشی از تصورات قبلی در مورد انواع مختلف الکل است. این همیشه اتانول است، فرقی نمی کند آبجو می نوشید، شراب، یا مشروب دیگر.

ممکن است شراب را آرامش‌بخش و تکیلا را انرژی‌بخش و عالی برای مهمانی بدانید، اما تأثیر شیمیایی در مغز شما صرف نظر از نوشیدن شراب یا تکیلا یکسان و البته مضر است.