پیامدهای اعتیاد به انواع مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر معلول علت‌های گوناگون است. اعتیاد بر افزایش آسیب‌های اجتماعی دیگر از جمله طلاق، کودک آزاری، فساد اخلاقی، کودکان کار و... نقش کلیدی دارد. این پدیده تقریباً در تمامی جوامع انسانی عرض اندام می‌کند و هر بار نقابی جدید به چهره می‌زند و با رنگ و لعابی دیگرگون افراد را به کام خود می‌کشد.

اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد را به عادت کردن، خو گرفتن و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنا کرده اند. به عبارت دیگر تسلیم به ماده مخدر که از نظر جسمی و یا اجتماعی زیان آور شمرده می شود، اعتیاد نام دارد. در سال ۱۹۵۰ سازمان ملل متحد تعریف زیر را برای اعتیاد به مواد مخدر ارائه کرد: «اعتیاد به مواد مخدر عبارت است از مسمومیت تدریجی یا حادی که به علت استعمال مداوم یک دارو اعم از طبیعی یا ترکیبی ایجاد می شود و به حال شخص و اجتماع زیان آور است».

پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر

اگر نیم نگاهی به پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر بیندازیم خواهیم دید که پیامدهای اعتیاد جامعه به مصرف مواد مخدر، فرد و خانواده را از نظر اقتصادی، اجتماعی، روانی و جسمی در برمی گیرد. از مهم ترین عوارض جسمی اعتیاد به مواد مخدر می توان به ناراحتی های عصبی، بی اشتهایی، اضطراب، ریزش مکرر آب از بینی و چشم، ناراحتی عضلانی و فشار شدید در ستون فقرات، لاغر شدن و اختلال در سیستم عصبی و فیزیولوژیکی و... اشاره کرد.

پیامدهای اعتیاد به انواع مواد مخدر 

پیامدهای اقتصادی اعتیاد به مواد مخدر

در گستره اقتصادی برخی پیامدهای ناشی از اعتیاد به مواد مخدر عبارتند از بیکاری، ضعف مالی در ازای خرید و مصرف مواد مخدر، لطمه به اقتصاد و جامعه و خانواده. اما عوارض روانی و شخصیتی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر فراوانند از جمله ضعف اراده، بی توجهی به مسئولیت های فردی، ضعف شخصیت، ضعف عاطفه، عصبی بودن، به هم خوردن تعادل روانی، شخصیت نامتعادل و متزلزل و ضعف اعتماد به نفس. همچنین در زمینه اجتماعی می توان به عوارضی مانند بی توجهی به مقررات جامعه، ضعف نیروی کار جامعه، بی نظمی و بی اعتمادی در جامعه، ضعف بنیاد خانواده، افزایش انحرافاتی مانند دزدی، فحشا و تکدی گری اشاره کرد.

نظریه های اعتیاد به مواد مخدر

بررسی برخی نظریه ها در مورد اعتیاد در دسترس بودن مواد مخدر، بیکاری، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، محیط جغرافیایی و محله زندگی نامناسب، ضعف قوانین و ضعف اجرای آن، دوست ناباب و ضعف دینداری در جامعه می باشد. از آن رو که دامنه علل گرایش به اعتیاد و دامنه و گستردگی عوارض ناشی از آن بسیار وسیع و فراگیر می باشد، پیشگیری، شناسایی و از بین بردن علل گرایش به اعتیاد ضروری است، زیرا همان گونه که گذشت، پیامدهای ناشی از اعتیاد بسیار خانمان سوز و بنیان شکن هستند و درمان پس از اعتیاد نسبت به پیشگیری کاری به صرفه نخواهد بود. البته این بدان معنا نیست که افراد معتاد را درمان نکنیم، بلکه بدان معناست که پیش از ایجاد اعتیاد در فرد، زمینه های گرایش به آن شناسایی شوند و با استفاده از مطالعات کارشناسانه در ابعاد و تخصص های گوناگون، در از بین بردن زمینه ها تلاش نماییم.

پیشگیری از اعتیاد و عود اعتیاد

اگر به بعد اقتصادی توجه کنیم خواهیم دید که هزینه پیشگیری از اعتیاد از هزینه درمان اعتیاد کمتر خواهد بود، چرا که برای تهیه مواد مخدر ارز هنگفتی از کشور خارج می شود. همچنین برای کشف و مبارزه با آن و نیز مداوای معتادان هزینه های بالایی صرف می گردد. استفاده از راهکارهای مناسب مانند عدم معاشرت با دوست ناباب، حمایت خانواده، انتخاب مرکز ترک اعتیاد مناسب، حمایت اقتصادی و شغلی، تشدید قوانین جدی بازدارنده در مورد خرید و فروش مواد مخدر می تواند در پیشگیری از عود مجدد اعتیاد مناسب باشد.