وقتی سیگار را ترک می کنید چه اتفاقی می افتد

ترک سیگار باعث بازگشت سلامتی بدن می شود. با ترک سیگار آسیب ها و زیان هایی که به بدن وارد شده است به مرور جبران می شود و مدتی طول می کشد تا شخص بتواند به حالت قبل از مصرف سیگار برگردد. وقتی می خواهید سیگار را ترک کنید، میل به تنباکو می تواند شما را خسته کند. از این نکات برای کاهش و مقاومت در برابر هوس استفاده کنید.

اتفاقاتی که از لحظه بعد از ترک سیگار تا سه ماه در بدن شما اتفاق می افتد سیگار باعث آزاد شدن هزاران ماده شیمیایی در بدن شما می شود. در نتیجه نه تنها به ریه‌ها، بلکه به قلب و بسیاری دیگر از ساختارهای بدن آسیب می‌رساند. اما حتی اگر سال‌ها سیگار کشیده‌اید، می‌توانید این اثرات را معکوس کنید و از اولین ساعات ترک سیگار تا دهه‌ها پس از ترک سیگار، مزایای سلامتی را تجربه کنید.

20 دقیقه پس از آخرین سیگار

اثرات مثبت ترک اعتیاد به سیگار بر سلامتی بیست دقیقه پس از آخرین سیگار شما شروع می شود. فشار خون و نبض شما شروع به بازگشت به سطح نرمال تر خواهد کرد. علاوه بر این، الیاف در لوله های برونش که قبلاً به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض دود به خوبی حرکت نمی کردند، دوباره شروع به حرکت خواهند کرد. این برای ریه‌ها مفید است. این فیبرها به حرکت محرک‌ها و باکتری‌ها از ریه‌ها کمک می‌کنند و به کاهش خطر عفونت کمک می‌کنند.

8 ساعت بعد از آخرین سیگار

در عرض هشت ساعت، سطح مونوکسید کربن شما به سطح نرمال تری باز می گردد. مونوکسید کربن یک ماده شیمیایی موجود در دود سیگار است که جایگزین ذرات اکسیژن در خون می شود و میزان اکسیژن دریافتی بافت های شما را کاهش می دهد. هنگامی که مونوکسید کربن از بین می رود، سطح اکسیژن شما شروع به افزایش به سطوح طبیعی می کند. این افزایش اکسیژن به تغذیه بافت ها و رگ های خونی که در حین سیگار کشیدن اکسیژن کمتری دریافت می کردند، کمک می کند.

24 ساعت پس از آخرین سیگار

با علامت یک روزه، شما قبلاً خطر حمله قلبی را کاهش داده اید. این به دلیل کاهش انقباض وریدها و شریان ها و همچنین افزایش سطح اکسیژن است که برای تقویت عملکرد قلب به کار می رود. سطح نیکوتین در جریان خون شما نیز در این زمان به مقدار ناچیزی کاهش یافته است.

48 ساعت پس از آخرین سیگار

در 48 ساعت، پایانه های عصبی آسیب دیده قبلی شروع به رشد مجدد می کنند. همچنین ممکن است متوجه شوید که حواسی که قبلاً به دلیل سیگار کشیدن ضعیف شده بودند، بهبود می یابند. ممکن است متوجه شوید که در حال بو کردن و مزه چیزها بهتر از قبل هستید.

72 ساعت پس از آخرین سیگار

در عرض سه روز پس از ترک سیگار، اغلب متوجه می‌شوید که راحت‌تر نفس می‌کشید. این به این دلیل است که لوله های برونش در داخل ریه ها شروع به شل شدن و باز شدن بیشتر کرده اند. این امر تبادل هوا بین دی اکسید کربن و اکسیژن را آسان تر می کند. علاوه بر این، ظرفیت ریه‌ها یا توانایی ریه‌ها برای پر شدن از هوا، حدود سه روز پس از ترک سیگار افزایش می‌یابد.

یک هفته بعد از آخرین سیگار

نقطه عطف یک هفته ای نه تنها برای سلامتی شما، بلکه برای میزان موفقیت شما در ترک موفقیت آمیز سیگار در طولانی مدت مهم است. سیگاری هایی که یک هفته بدون سیگار کشیدن را با موفقیت پشت سر می گذارند، 9 برابر بیشتر احتمال دارد که آن را با موفقیت ترک کنند. با هر تلاشی شانس ترک سیگار برای همیشه افزایش می یابد. اگر بتوانید آن را به یک هفته برسانید، می توانید برای یک عمر آن را نگه دارید.

دو هفته بعد از آخرین مصرف سیگار

در عرض دو هفته پس از ترک سیگار، ممکن است متوجه شوید که نه تنها نفس راحتی می کشید. شما همچنین راحت تر راه می روید. این به لطف بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی است. عملکرد ریه شما نیز حدود دو هفته پس از ترک سیگار تا 30 درصد افزایش می یابد.

یک ماه بعد از آخرین سیگار

تنها در یک ماه کوتاه بعد از ترک سیگار، می توانید تغییرات سلامتی زیادی را در رابطه با ترک سیگار تجربه کنید. یکی از آن ها احساس افزایش انرژی کلی است. همچنین ممکن است متوجه شوید که بسیاری از علائم مرتبط با سیگار کاهش یافته است، مانند احتقان سینوسی و تنگی نفس. علاوه بر این مزایا، فیبرهای موجود در ریه‌ها که به حفظ سلامت ریه‌ها کمک می‌کنند، دوباره رشد می‌کنند. این فیبرها می توانند به کاهش تجمع مخاط اضافی و محافظت در برابر عفونت های باکتریایی کمک کنند.

سه ماه بعد از مصرف آخرین سیگار

در عرض سه ماه پس از ترک سیگار، یک زن می تواند باروری خود را بهبود بخشد و همچنین خطر تولد نوزاد نارس را کاهش دهد.