نکات کلیدی برای آسان کردن ترک سیگار

برای داشتن انگیزه ترک سیگار، به یک دلیل قوی و شخصی برای ترک سیگار نیاز دارید. انگیزه ترک سیگار ممکن است برای محافظت از خانواده شما در برابر دود سیگار باشد یا کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه و یا این که بخواهید از پیری زودرس جلوگیری کنید و جوان تر به نظر برسید. دلیلی را انتخاب کنید که به اندازه کافی قوی باشد تا بر میل به روشن کردن سیگار غلبه کند.

یقین داشته باشید که ترک سیگار بسیار آسان است

نکته کلیدی برای آسان کردن ترک سیگار این است که مطمئن شوید که در طول دوره ترک سیگار (حداکثر سه هفته) از کشیدن سیگار دوری کنید. همان طور که می دانید وقتی برای ترک سیگار اقدام می کنید یعنی ذهن خود را باز کرده اید، شما قبلاً تصمیم گرفته اید که مصرف سیگار خود را متوقف کنید. اکنون باید یک احساس شعف کنید و بی صبرانه بخواهید تا سم از بدنتان خارج شود.

دلایل احساس ناراحتی و عذاب در دوران ترک سیگار

اگر شما احساس عذاب و تاریکی داشته باشید، به یکی از دلایل زیر خواهد بود.

  • بعضی از توصیه ها به درستی در ذهن شما جا نیفتاده است. پس دوباره از خود بپرسید که آیا آن ها را باور دارید یا خیر. اگر به نکته ای شک دارید، بهتر است اهداف خود را دوباره مرور کنید.
  • شما از شکست می ترسید. نگران نباشید، فقط ادامه بدهید، مطمئن باشید که موفق خواهید شد. دخانیات فریبی پنهانی در سطحی گسترده است. افراد باهوش به دنبال ترفندهای اعتماد به نفس می روند و متاسفانه درگیر این ترفند می شوند.
  • شما با همه چیز موافقید، اما همچنان احساس نا امیدی دارید. سعی کنید این احساس را از خود دور کنید. چشمان خود را باز کنید. اتفاق شگفت انگیزی در حال رخ دادن است. شما در شرف فرار از زندان هستید. بسیار ضروری است که هنگام شروع از شرایط روحی و روانی بسیار مطلوبی برخوردار باشید و این گونه بیندیشید که واقعاً خوشبخت هستید که یک فرد غیر سیگاری هستید. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که در طول ترک سیگار خود را در شرایط مطلوب روحی نگه دارید.

نکات کلیدی برای آسان کردن ترک سیگار

شما باید به نکات خاصی بپردازید که شما را قادر می سازد در آن زمان در چارچوب فکری مناسب بمانید. پس از سپری شدن دوره ترک اعتیاد دیگر شما مجبور نخواهید بود این طور فکر کنید. شما به طور خودکار چنین فکر می کنید و تنها معما در زندگی شما این خواهد بود که چه قدر همه چیز روشن شده است، چرا قبلاً نمی توانستم این گونه ببینم.

دو هشدار مهم در موزد ترک سیگار

1. برنامه خود را برای خاموش کردن آخرین سیگار به تأخیر نیاندازید. این کار می تواند انگیزه شما را کم کند.

2. ممکن است ناخودآگاه احساس کنید که باید رنج بکشید که به هیچ عنوان این گونه نیست.

به دام این تصور نیفتید که شما مجبورید به مدت سه هفته از سیگار پرهیز کنید و سپس آزاد خواهید شد و همه چیز تمام خواهد شد. در واقع بعد از سه هفته هیچ اتفاق خاصی نمی افتد. شما به یک باره احساسی که یک فرد غیر سیگاری دارد را پیدا نمی  کنید. افراد غیر سیگاری هیچ وقت احساس نمی کنند که با سیگاری ها تفاوت دارند. چنان چه هنگام ترک دخانیات ناله کنید و غر بزنید، به احتمال قریب به یقین پس از سپری شدن دوران ترک اعتیاد هنوز به این کارها ادامه خواهید داد و هفته‌ها، به احتمال زیاد بعد از ترک، همچنان در مورد آن صحبت خواهید کرد.

آن چه بسیار اهمیت دارد این است که می‌توانید همین الان با گفتن جمله ای انگیزشی و با خوشحالی شروع به ترک سیگار کنید و به خود افتخار کنید که شما دیگر هرگز سیگار نمی کشید. پس از سه هفته، تمام وجودتان از هر نوع وسوسه پاک خواهد شد، در حالی که اگر بگویید، فقط اگر بتوانم سه هفته بدون سیگار دوام بیاورم، پس از پایان سه هفته هنوز دلتان برای کشیدن یک نخ سیگار پرپر خواهد زد.