نقش خانواده در مشکلات فرد سیگاری

هر کام از هر سیگار حاوی مخلوطی از هزاران ترکیب است، از جمله بیش از 60 ماده سرطان زا که کاملاً ثابت شده اند. مواد سرطان زای موجود در دود سیگار به چندین گروه شیمیایی از جمله هیدروکربن های معطر چند حلقه ای نیتروزامین، آمین های معطر، آلدئیدها، هیدروکربن های آلی فرار و فلزات تعلق دارند. علاوه بر این مواد سرطان زا که ثابت شده اند، موارد دیگر نیز به طور کامل بررسی نشده اند.

یکی از مشکلات برخی از بیماران مصرف سیگار به مقدار زیاد است. اغلب در بین بیماران مصرف کننده مواد مخدر و یا افرادی که تحت درمان هستند، مصرف سیگار یک عادت همیشگی است. برخی از آن ها ممکن است به میزان کم و عده ای نیز ممکن است به میزان زیاد مصرف نمایند.

سیگار زمینه مصرف مواد مخدر

مصرف سیگار علاوه بر عوارض جسمی زیاد ممکن است زمینه لغزش مواد مخدر نیز گردد. از طرفی قطع فوری سیگار ممکن است یک اقدام غیر ممکن برای بسیاری از آن ها باشد. سیگار نیز یک ماده مخدر است و به نظر می رسد همان فرآیندی که مواد مخدر طی می کنند تا فرد به درمان برسد باید مصرف کننده سیگار نیز طی نماید تا فرد به درمان برسد.

ممکن است فرد سیگاری بخواهد یک دفعه و بدون هرگونه مداخله ای مصرف سیگار را کنار گذاشته و یا درمان خود را شروع نماید. پس لازم است به بیمار فرصت داد تا خود را با شرایط جدید سازگار نماید و مصرف سیگار را تدریجاً کنار بگذارد.

نقش خانواده در ترک سیگار

نقش خانواده در این زمینه می تواند یک نقش حمایتی - تشویقی باشد که به بیمار کمک کند مصرف سیگار را کنار بگذارد. پس لازم است به بیماران فرصت داد تا به تدریج به کاهش و قطع سیگار اقدام نمایند. راهبردهای شناختی بسیار قوی برای مقابله با ولع وجود دارد که عبارتند از: فنون توجه برگردانی، تصویر سازی ذهنی، خود گویی مثبت، کارت های مقابله، توقف فکر، فنونی برای چالش با افکار خودآیند و فن همراهی با میل.

نقش خانواده در مشکلات فرد سیگاری

باورهای غلط در مورد سیگار کشیدن

خیلی از افراد سیگاری بر این باورند که سیگار کشیدن اعتیاد ندارد و یا فکر می کنند اگر روزی دو سه نخ سیگار بکشند یا از سیگارهای باریک مصرف کنند به سیگار معتاد نیستند و همه چیز تحت کنترلشان است. این باورها غلط هستند. بسیاری از افراد سیگاری فقط در تعطیلات سیگار می کشند یا فقط آخر هفته ها سیگار می کشند و به این دلیل که غالباً در تعطیلات به آن ها خوش می گذرد، به اشتباه فکر می کنند دلیل آن کشیدن سیگار بوده است چون خاطرات سیگار کشیدن با تفریح کردن برایشان تداعی می شود.

فرزندان والدین سیگاری

طبق تحقیقات انجام شده پدر و مادرانی که در حضور فرزندانشان سیگار می کشند باعث می شوند که بچه ها مستعد اعتیاد در دوران نوجوانی و جوانی باشند. علاوه بر این اعتیاد به سیگار والدین الگوهای نامناسبی برای فرزندان است.  

مقایسه فرزندان افراد سیگاری با غیر سیگاری

فرزندان افراد سیگاری بیشتر سیگار می کشند و در مقایسه با فرزندان افراد غیرسیگاری نگرش مطلوب تری نسبت به سیگار نشان می دهند. سیگار کشیدن والدین نه تنها به طور مستقیم بر رفتار ایشان تأثیر می گذارد بلکه نگرش فرزندان آن ها نسبت به استعمال دخانیات را تعدیل می کند. و در نتیجه بر رفتار فرزندان آن ها تأثیر می گذارد.

پیشگیری از سیگار کشیدن

نتایج نیاز مستمر به مداخلات پیشگیری از سیگار کشیدن را نشان می دهد تا به محیط خانواده حساس باشد. اهمیت بحث در مورد سیگار کشیدن والدین را به عنوان یک عامل خطر برای شروع سیگار کشیدن، صرف نظر از قومیت، و متناسب کردن پیام های پیشگیری برای تأثیر وضعیت سیگار در والدین بر نگرش سیگار کشیدن و عقاید هنجاری مرتبط، تأکید می کنند.