میزان موفقیت درمان اعتیاد با کمک دارو

اعتیاد یک بیماری مزمن است، بنابراین برای برخی، عود یا بازگشت به مصرف مواد مخدر و الکل، بخشی از فرآیند ترک اعتیاد است. درمان‌های جدیدتر به منظور کمک به کاهش خطر عود است و برنامه مراقبت‌های پس از آن به افراد کمک می‌کند حتی پس از تکمیل یک برنامه درمانی در مسیر خود باقی بمانند.

هیچ رویکرد یکسانی برای رسیدگی به اختلال مصرف مواد مخدر وجود ندارد. در حالی که پرهیز کامل از مواد مخدر یا الکل ممکن است برای برخی افراد مؤثر باشد، واقعیت این است که ممکن است برای همه مؤثر نباشد. برخی از افراد در مراحل اولیه بهبودی به کمک بیشتری نیاز دارند.

وقتی صحبت از مراقبت مبتنی بر شواهد به میان می‌آید، درمان اعتیاد با کمک دارو یکی از مفیدترین ولی کم استفاده‌ترین روش‌های موجود امروزی است. در مقایسه با رویکردهای غیردارویی، تحقیقات نشان می‌دهد که اثربخشی درمان به کمک دارو قابل توجه است و شانس درمان‌کننده را برای ادامه درمان و کاهش مصرف غیرقانونی مواد افیونی افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه شامل مجرمان عدالت کیفری نشان داد که استفاده از نالترکسون با رهش طولانی مدت نسبت به روش‌های درمانی سنتی با میزان قابل توجه به عود کمتر مرتبط است.

به طور کلی، نشان داده شده است که میزان موفقیت درمان با کمک دارو بالا است، به ویژه هنگامی که صحبت از کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد می شود. مطالعه ای که تأثیر بین گسترش درمان با متادون و بوپرنورفین، نشان داد که درمان بوپرنورفین با کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد هروئین مرتبط است. تحقیقات اضافی نشان داد که درمان نگهدارنده بوپرنورفین و متادون با کاهش مرگ و میر ناشی از همه علل و مرگ و میر مرتبط با مواد افیونی مرتبط است.

دارو درمانی اعتیاد هیچ تأثیری بر هوش، توانایی های ذهنی و عملکرد فیزیکی افراد ندارد و برای اعتیاد به مواد افیونی و الکل نشان داده شده است.

مصرف مواد افیونی را کاهش دهید

کاهش فعالیت مجرمانه

بهبود توانایی فرد برای به دست آوردن و حفظ شغل

بهبود نتایج زایمان در بین زنان باردار که دارای اختلالات مصرف مواد مخدر هستند

میزان موفقیت درمان اعتیاد با کمک دارو

مزایا و معایب دارو درمانی اعتیاد

مانند هر روش درمانی، درمان اعتیاد به کمک دارو نیز مزایا و معایب خود را دارد. درمان اعتیاد به کمک دارو یک رویکرد کاهش آسیب است، به این معنی که هدف آن این است که مشکل اعتیاد را با دیدی واقع بینانه ببیند و پیامدهای منفی مواد مخدر را کاهش دهد. با کاهش خطر سوء مصرف مواد مخدر، درمان اعتیاد به کمک دارو می تواند احتمال مصرف بیش از حد را کاهش دهد و احتمال بهبودی بیمار را بهبود بخشد.

علاوه بر این، درمان اعتیاد به کمک دارو به ویژه برای مصرف کنندگانی که با شرایطی مانند افسردگی دست و پنجه نرم می کنند مفید است. طبق گزارش انجام شده، بیمارانی که در طول عمرشان سابقه اختلال افسردگی اساسی داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر از بیمارانی که چنین سابقه‌ای نداشتند، احتمال ابتلا به اختلال افسردگی اساسی را داشتند. نتیجه خوب در طول درمان دوازده هفته ای حاصل شد.

در حالی که مزایای درمان به کمک دارو بسیار زیاد است، این روش با چالش هایی همراه است.

درمان اعتیاد به کمک دارو باید به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی گسترده تر استفاده شود تا مؤثر باشد.

اکثر روش های درمان اعتیاد به کمک دارو نیاز به دوز روزانه دارند.

مصرف کنندگان ممکن است برای شرکت در درمان اعتیاد به کمک دارو با تزلزل مواجه شوند.

داروهای مورد استفاده در درمان اعتیاد به کمک دارو در برخی موارد می توانند عوارض پزشکی ایجاد کنند.

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان اعتیاد به کمک دارو می توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند، اگر استفاده به دقت نظارت نشود.