مهارت هدف گزینی در ترک اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری پیچیده اما قابل درمان است که بر عملکرد و رفتار مغز تأثیر می گذارد. داروهای ترک اعتیاد، ساختار و عملکرد مغز را تغییر می دهد و در نتیجه تغییراتی ایجاد می شود که مدت ها پس از قطع مصرف مواد مخدر ادامه دارد. این ممکن است دلیلی باشد که چرا معتادان به مواد مخدر حتی پس از دوره های طولانی پرهیز و با وجود عواقب بالقوه مخرب در معرض خطر عود اعتیاد هستند. داشتن اهداف کواته مدت، میان مدت و بلند مدت می تواند به پیشگیری از عود اعتیاد در دوران ترک کمک های شایانی کند.

اعتیاد به مواد مخدر در اهداف و برنامه‌های زندگی شما تغییراتی ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که اهداف گذشته را فراموش و اهداف جدیدی انتخاب کنید. اهداف ناکارآمد در زمینه تهیه مواد مخدر، مصرف آن و پنهان کردن مصرف و مشکلات نشأت گرفته از آن اهداف ناکارآمد که به نوعی به مصرف مواد مخدر مربوط می‌شود، شما را با گذشته و با مواد مخدر پیوند می دهند مگر آن که اهدافتان را تغییر دهید و اهداف جدیدی انتخاب کنید.

انتخاب اهداف جدید و سازنده به زندگی شما معنا می بخشد و به شما انگیزه می‌دهد و به خویشتن داری هر چه بیشتر شما کمک می کند و مهم تر از همه این که اهداف جدید شما را برای زندگی جدید و سالم و عاری از مواد مخدر آماده می‌کند.

هدف از ترک مواد مخدر

هدف نقطه‌ای است که مایل هستید به آن برسید. برای مثال: ترک اعتیاد به موادمخدر هدف است. اهداف با توجه به زمان دستیابی به آن ها به سه دسته: کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طبقه‌بندی می‌شود.

مهارت هدف گزینی در ترک اعتیاد

اهداف کوتاه مدت در ترک اعتیاد

اهداف کوتاه مدت اهدافی است که در مدت زمان کوتاه چند روز تا حداکثر یک ماه قابل دستیابی است. ملاقات با یکی از دوستان در پایان هفته، سبک آرامش با تمرین های آرمیدگی و تنفس دیافراگمی و مقابله با وسوسه در چند روز آینده از جمله اهداف کوتاه مدت به شمار می رود. چند مورد از اهداف کوتاه خود را نام ببرید.

اهداف میان مدت در ترک اعتیاد

اهدافی که برای دستیابی به آن ها به چند ماه زمان نیاز است اهداف میان مدت نامیده می شود. اخذ گواهینامه رانندگی، به پایان رساندن ترم تحصیلی و بستن قرارداد جدید برای اجاره منزل، از این موارد است. برای افراد در حال ترک یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای و دیگر مهارت ها مقابله با وسوسه و لغزش از جمله اهداف میان مدت محسوب می شود. چند مورد از اهداف میان مدت خود را ذکر کنید.

اهداف بلند مدت در ترک اعتیاد

اهدافی است که امکان دستیابی به آن در بلند مدت یک یا (چند سال آینده) امکان پذیر است. خویشتن داری هدفی بلند مدت برای افراد در حال ترک اعتیاد محسوب می‌شود. به اهداف بلند مدت مرتبط به بیمار معتاد به کراک توجه کنید: ترک کراک، خرید اتومبیل در سه سال آینده، کسب مدرک لیسانس از دانشگاه پس از چند سال وقفه، بازسازی و تقویت اعتماد اطرافیان. به چند مورد از اهداف بلند مدت خود اشاره کنید.

اهداف کلی و اختصاصی در ترک اعتیاد

اهداف را می توان به دو دسته اهداف کلی و اختصاصی طبقه بندی کرد. هدف کلی از چند هدف اختصاصی تشکیل می شود. برای مثال: ترک مواد مخدر، خویشتن داری، صداقت با خود و دیگران و مواردی از این قبیل اهداف کلی است. اهداف اختصاصی ساده و کوچک ترند که دستیابی به آن ها آسان است و به زمان کمتری نیاز دارد. در مواردی، چند هدف اختصاصی یک هدف کلی را تشکیل می‌دهند. مانند: بهبود روابط بین فردی، بهبود وضعیت تحصیلی و غیره. چند حالت کلی و چند هدف اختصاصی خود را قید کنید.

هدف گزینی مؤثر در ترک اعتیاد

هدف گزینی کار آسانی نیست. این مسئله اهدافی متناسب با توانایی خود انتخاب و همچنین اهدافی را تعیین کنید که در راستای یکدیگر باشند و یکدیگر را تقویت کنند، یکی از نشانه‌های هوشمندی و بلوغ روانی است. در خصوص افراد در حال درمان اعتیاد می توان گفت که مهم ترین هدف آن ها خویشتن داری است و بقیه اهداف در رابطه با این هدف معنا پیدا می‌کنند. عواملی که در فرآیند هدف گزینی مؤثر مداخله می کنند عبارتند از: انتخاب اهدافی فراتر از توانایی خود، انتظار دستیابی سریع به اهداف، اهمال کاری و تلاش ناکافی، انتخاب اهدافی مغایر با هم.

کلینیک ترک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با سال ها تجربه موفق و فعالیت در زمینه درمان بیماران روان پزشکی و سوء مصرف مواد مخدر توانسته است خدمات شایانی را به هموطنان گرامی ارائه دهد.