مقابله مسئله مدار فرد معتاد در حال ترک

هنگامی که به بهبودی اعتیاد متعهد شدید، وقت آن است که گزینه های درمانی خود را بررسی کنید. در حالی که درمان اعتیاد می تواند با توجه به نوع مواد مخدر متفاوت باشد، یک برنامه موفق اغلب عناصر مختلفی را شامل می شود. پیگیری طولانی مدت می تواند به جلوگیری از عود اعتیاد و حفظ هوشیاری کمک کند. این ممکن است شامل حضور منظم در گروه های پشتیبانی حضوری یا جلسات آنلاین باشد تا به شما کمک کند روند بهبودی خود را به درستی ادامه دهید.

مقابله مسئله مدار همان طور که از نامش پیداست شیوه ای سالم و کار آمد است. افرادی که این شیوه مقابله ای را به کار می‌گیرند بیشتر از آن که فکر رفع نشانه ها باشند، به فکر حل مشکل یا مسئله ای هستند که نشانه های هیجانی را ایجاد کرده است. یکی از مهارت هایی که افراد مصرف کننده مواد مخدر برای ترک و درمان بیماری اعتیاد خود به آن نیاز دارند مقابله مسئله مدار است.

راه‌هایی برای حل مشکل در ترک اعتیاد

گرچه این افراد ممکن است ابتدا واکنش های هیجانی نشان دهند مثلاً غمگین، خشمگین و آزرده شوند یا با یکی از دوستان خود درد دل کنند، اما به این روش ها اکتفا نمی‌کنند و دنبال راه‌هایی برای حل مشکل هستند.

فردی را در نظر بگیرید که به دنبال مشاجره با همکارش ناراحت می‌شود، گریه می‌کند و برای چند ساعتی از او فاصله می‌گیرد اما در نهایت به دنبال شناسایی و حل عواملی است که باعث تنش و تعارض بین آن ها شده است. مثلاً ممکن است متوجه شود که رفتار نادرست خود وی باعث شده است اختلاف بروز کند. با این آگاهی از همکارش عذرخواهی می‌کند و در صدد تغییر رفتار خود بر می آید.

مقابله مسئله مدار در ترک اعتیاد

همان طور که می بینید مقابله مسئله مدار با تأمل، تفکر و جستجوی راه حل همراه است و به همین دلیل به حل مشکل منجر می‌شود که در درمان اعتیاد بسیار مؤثر است. مشورت با افراد با تجربه، مشاوره با روان شناس، مطالعه کتاب و نظرسنجی از دیگران از دیگر روش های مسئله مداری است که افراد برای حل مشکلات خود در پیش می‌گیرند اما در این بین، مهم ترین روش یادگیری مهارت حل مسئله است. با یادگیری این مهارت افراد به شیوه ای منظم به حل مشکل می پردازند.

مقابله مسئله مدار فرد معتاد در حال ترک

مراحل مهارت حل مسئله در اعتیاد

  • تخلیه هیجانی: پس از بروز مشکل فرد ممکن است با گریستن، درد دل و غیره خود را تخلیه کند، اما به دنبال آن تأمل می کند و از خود می پرسد: چه چیزی باعث ناراحتی ام شده است؟ مشکل چیست؟
  • تعریف مشکل: در گام بعدی مشکل تعریف می‌شود، به طوری که فرد ممکن است متوجه شود که با مشکل پیچیده ای مواجه است که باید خرد شود. برای مثال، فرد در حال ترک اعتیاد متوجه می‌شود که مشکل عمده او عدم تفاهم با همسرش است. او این مشکل کلی را خرد می کند در نتیجه با فهرست جدیدی از مشکلات کوچک روبه‌رو می‌شود. مانند: پول خرج کردن، مراقبت از فرزندان، مهمانی رفتن، وظایف خانه و غیره.
  • اولویت بندی و انتخاب مشکل: در گام بعدی از بین مشکلات، یک مشکل انتخاب و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود. راه حل‌ها را خود فرد و با بارش فکری انتخاب می‌کند.  در بارش فکری از فرد خواسته می‌شود ذهنش را آزاد بگذارند و هر راه‌حلی را که به ذهنش می‌رسد یادداشت کند. راه حل ها هرچه بیشتر باشد، بهتر است. در این مرحله به کیفیت یا مناسب بودن راه حل ها توجه نمی شود، بلکه هدف ارائه راه حل‌های بیشتر است.
  • ارزیابی راه‌حل: ارزیابی راه‌حل‌های انتخاب شده مرحله بعدی است. در این مرحله فرد باید راه حل‌ها را به لحاظ سود و زیان ارزیابی و راه حلی انتخاب کند که مزایای آن بیشتر است.
  • اجرای مناسب ترین راه حل: اجرای مناسب ترین راه حل انتخاب شده گام دیگری در فرآیند حل مسئله است. برای اجرای راه حل مناسب باید زمان و موقعیت مناسبی را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر قرار است درباره موضوعی باکسی صحبت کنید باید زمان و موقعیت مناسبی را برای گفت و گو انتخاب کنید مانند زمانی که فرد آمادگی شنیدن سخنان شما را داشته باشد.
  • بازبینی: گام نهایی بازبینی بررسی نتایج حل مسئله است. باید ببینید آیا راه حل اجرا شده مؤثر بوده. اگر نبوده است، چرا؟ که اگر راه حل مورد نظر مؤثر نبوده است باید راه‌حل دیگری انتخاب کنید.
  • باید مهارت حل مسئله را تمرین کنید: با تمرین‌های بیشتر بر آن مسلط می شوید. در ساده ترین حالت، می توانید کاغذی بردارید و روی آن بنویسید: «مسئله چیست و راه حل ها کدام است؟» سپس راه‌حل‌هایی را برای مسئله مورد نظر انتخاب آن ها را ارزیابی و در نهایت راه‌حل مناسب را انتخاب و اجرا کنید.

کلینیک ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری دارای مجوز از سازمان بهزیستی کشور با امکانات بیمارستانی و کادری مجرب و حرفه ای از پزشکان آماده ارائه بهترین خدمات پزشکی، اقامتی و درمانی برای بیماران محترم می باشد.