مضرات سیگار برای بدن

می دانیم که استعمال سیگار عوارض زیادی برای سلامتی دارد. گاهی این عوارض غیر قابل جبران هستند و باعث نابودی زندگی مصرف کننده می شوند. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است هر چه زودتر مصرف دخانیات را قطع کنیم. نیکوتین ماده ای سمی است که باعث ایجاد اعتیاد در افراد سیگاری می گردد.

ارتباط کشیدن سیگار با کاهش بینایی چشم

کشیدن سیگار موجب تسریع در روند کاهش بینایی افراد در سنین بالا می‌شود. افراد سیگاری در حدود چهار برابر دیگران درمعرض مواجهه با کاهش شدید دید ناشی از افزایش سن هستند. در تحقیقاتی که به مدت ده سال به طول انجامیده است تعداد دو هزار نفر از شهروندان استرالیا با حداقل سن‪ ۴۹ سال مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. در بررسی‌های انجام شده توسط محققین استرالیایی اثبات شده است که افراد سیگاری نه تنها چهار برابر افرادی که تا کنون سیگار نکشیده‌اند در معرض مواجهه با افت شدید بینایی هستند، بلکه آنان پنج سال زودتر از دیگر افراد با مسأله کاهش بینایی بر اثر افزایش سن مواجه خواهند شد. دراین تحقیقات همچنین اثبات شده که افراد سیگاری به ‌مراتب بیشتر از افراد دیگر با خطر ابتلای به بیماری تحلیل شبکیه در سنین بالاتر مواجه‌اند.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ سال عمر در افراد سیگاری

در ۲۰ سال اخیر در روسیه تعداد مصرف کنندگان سیگار ۴۴۰ هزار نفر افزایش داشته است که جوانان و زنان در درجه اول این افزایش قرار دارند، در این کشور حدود سه میلیون نوجوان به سمت سیگار کشیده شده اند. به گزارش خبرگزاری روسیه، مصرف دائمی و طولانی مدت سیگار منجر به پیری زودرس می شود و صدمات جدی به سلامت انسان وارد می کند.

مضرات سیگار برای بدن

بنا بر این گزارش، میزان موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی که علت آن ها مصرف سیگار بوده در روسیه برای مردان ۲۷ درصد و برای زنان ۲ درصد است. تغییرات پاتولوژی در ارگان های تنفسی که بر اثر سیگار ایجاد می شوند منجر به ابتلا به بیماری های برونشیت مزمن و صدمات ریوی می گردد. همچنین در بین موارد مرگ ناشی از این عوارض بیماری ها ۷۸ درصد را مردان سیگاری و ۳۰ درصد را زنان سیگاری تشکیل می دهند. علاوه بر سیگار علت مرگ بر اثر سرطان ریه در ۹۰ درصد موارد است. به طور متوسط هر فرد سیگاری به خاطر این عادت مضر سیگار کشیدن ۱۰ تا ۱۵ سال از عمر خود را از دست می دهد.

این گزارش حاکیست، طبق اطلاعات مرکز موسوم به بلوخین آکادمی علوم پزشکی روسیه میزان مرگ و میر بر اثر امراض قلبی در خانواده ای که یکی از همسران سیگار مصرف می کند ۲۰ درصد بیشتر از خانواده های غیر سیگاری است. فرد سیگاری غیر فعال در گروه خطر بروز سکته قلبی قرار دارد. دود سیگار حاوی چهار هزار ماده شیمیایی است که در بین آن ها نیکوتین مسئول عادت کردن به این عادت مضر کشیدن سیگار است و باعث وابستگی فیزیکی به آن می شود. پس از نفوذ دود به ریه، نیکوتین بعد از هفت ثانیه به مغز راه می یابد. علاوه بر این دود سیگار سرطان زا است و یک سوم تمام موارد مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار بر اثر سرطان دهان، سرطان حنجره و نایژه ها صورت می گیرد.

سیگار نکشید چون کچل می‌شوید

دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود به یکی دیگر از مضرات سیگار برای بدن از جمله ریزش موی سر پی بردند. دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند سیگار می‌تواند در ریزش موی برخی مردان و ابتلای آنان به بیماری طاسی تأثیر داشته باشد. طاسی سر در میان مردان بیشتر ارثی است و علت آن به یکسری هورمون‌های نرینه برمی‌گردد. محققان در این پژوهش دریافتند مردان آسیایی که نسبت به مردان اروپایی کمتر به بیماری طاسی سر مبتلا می‌شوند، در صورت کشیدن سیگار، دچار ریزش بیشتر موی سر خواهند شد. این یافته‌ها در بررسی روی ۷۴۰ مرد تایوانی که عمر متوسط آنان به ۶۵ سال می‌رسد، به دست آمده است.