مصرف مواد مخدر یک تفریح نیست

احساس لذت مصرف مواد مخدر به حدی قوی است که میل به مصرف شدیدی ایجاد می کند. گاهی اوقات حتی یک بار مصرف مواد مخدر چنان احساس مثبتی در فرد ایجاد می کند که نمی تواند جلوی میل خود را بگیرد و به همین دلیل به مصرف ادامه می دهد طوری که به سوء مصرف و وابستگی می رسد.

خطر مصرف مواد مخدر

چون جوان ها سرگرمی و تفریح ندارند مواد مخدر مصرف می کنند. باید به جوان ها اجازه داد تا مواد مخدر مصرف کنند، چون جوان ها سرگرمی و تفریح دیگری ندارند. این باور شکل دیگری از همان باور غلط در مورد سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر است. این باور نیز به طور ساده انگارانه ای به خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر بی اعتناست. نکته مهم آن است که مصرف مواد مخدر را نوعی تفریح و سرگرمی می داند. مصرف مواد مخدر تفریح و سرگرمی نیست، مصرف مواد مخدر یک خطر است و آن هم خطری جدی. اگر هم فردی مصرف مواد مخدر را تفریح بداند، تفریح سالمی نیست. به دلیل آن که حتی یک بار مصرف مواد مخدر با خطرات فراوانی همراه است. گاهی اوقات چنین گفته هایی از زبان والدین بیان می شود که در گذشته خود مصرف مواد مخدر یا تمایلاتی داشته اند، احتمالاً خواسته ها و باورهای نادرست درباره زندگی دارند و یا اطلاعات اندکی در خصوص مواد مخدر و بیماری های جدید دارند و به همین دلیل با سهل گیری بیشتری در این زمینه برخورد می کنند. نکته مهم آن است که در گذشته بیماری های مهلکی مانند ایدز وجود نداشت، همچنین مواد مخدر بسیار پرخطری مانند حشیش، ال اس دی یا قرص اکستازی وجود نداشتند یا دسترسی به آن ها محدودتر از حال بود.

مصرف مواد مخدر یک تفریح نیست

باورهای اشتباه در مورد اعتیاد

همه مواد مخدر مصرف می کنند، همه جوان ها مواد مخدر مصرف می کنند در بسیاری از مهمانی ها، محافل و گفتگوها این جمله به کرات تکرار می شود، «همه معتادند»، «همه جوان ها مواد مخدر مصرف می کنند». در بسیاری از اوقات این گفته ها از زبان افرادی شنیده می شود که خود اهل مبارزه با مواد مخدر می باشند و در این زمینه بسیار فعالند. نکته مهم آن است که این نگرش و این عبارت خود مروج مصرف مواد مخدر است. شاید تعجب کنید ولی متأسفانه چنین است. به این دلیل چنین باورهایی مروج مصرف مواد مخدر است که یک رفتار غیرهنجار یعنی مصرف انواع مواد مخدر که جنبه بیماری و ناسازگارانه دارد را تبدیل به یک رفتار هنجار می کند. زیرا هنگامی که همه رفتاری را انجام دهند آن رفتار حالت هنجار، نرمال و عادی می یابد. چون همه افراد معتاد این کار را برای توجیه رفتار ناسازگارانه و بیمارگون خود می کنند. آن ها معمولاً از این سفسطه استفاده می کنند که چون مصرف مواد مخدر رفتاری است که همه به آن مبادرت می ورزند پس این رفتار طبیعی، نرمال و هنجار است. از سوی دیگر نتایج بررسی ها و مطالعات مختلف همه گیرشناسی در ایران و جهان نشان می دهد که اگر چه در دهه های اخیر در اکثر کشورهای جهان شاهد افزایش اعتیاد و مصرف مواد مخدر بوده ایم ولی عده کمی از مردم یک جامعه به سوء مصرف مواد مخدر می پردازند و درصد افرادی که به مرحله وابستگی رسیده اند در مقایسه با افراد سالم همان جامعه به مراتب کمتر است. پس در مکالمات و صحبت های خود به این نکته توجه داشته باشید که درصد کمی از افراد یک جامعه معتادند.

با مصرف تفریحی مواد مخدر کسی معتاد نمی شود

هر چیزی ارزش یک بار تجربه کردن را دارد. همان طور که گفته شد ناآگاهی از پدیده اعتیاد و ماهیت دقیق این بیماری باعث باورهای اشتباه دیگری می شود. این باور که مصرف تفریحی مواد اعتیادآور نیست، یکی از آن هاست. بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد شدند با همین فکر شروع کرده بودند که مصرف گاه به گاه و تفریحی مواد مخدر باعث اعتیاد نمی شود. حقیقت آن است که تحقیق ها و پژوهش های مختلف نشان داده که مغز انسان در پدیده اعتیاد نقش دارد و مصرف مواد مخدر باعث تحریک قسمت لذت در مغز می شود و چنان اثری از خود به جای می گذارد که گاهی اوقات فقط یک بار مصرف مواد مخدر باعث می شود در فرد تمایل به ادامه مصرف ایجاد شود. در همین رابطه پژوهش های متعددی بر روی حیوانات انجام شده که نشان داده است حتی در مورد حیوانات هم حتی یک بار مصرف ماده مخدر می تواند میل و کشش به مصرف ایجاد کند به طوری که موش حاضر است حتی غذای خود را مصرف نکند و به مصرف ماده مخدر بپردازد.