مصرف مواد برای درمان برخی از بیماری ها مفید است

یک باور غلط در بین مردم رواج پیدا کرده است که مصرف مواد مخدر برای درمان برخی از بیماری ها مفید است.

در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که این باورها و حرف ها توسط افراد غیرمتخصص و سودجو برای کسب درآمد بیشتر از قاچاق مواد مخدر در بین مردم پخش می شود.

یافته های جدید علمی ثابت کرده اند که هیچ نوع خاصیت پیشگیری کننده و درمانی در مواد مخدر وجود ندارند و این گفته ی قاچاقچی ها و تولیدکنندگان مواد مخدر درباره ی درمان بیماری ها با مواد مخدر، فقط یک دروغ بزرگ برای تبدیل کردن مردم به یک مشتری دائمی برای خودشان است.

ممکن است برخی افراد بگویند فلان پزشک برای فلان بیمار توصیه کرده که مصرف گاه‌ به گاه تریاک یا الکل برای بیماری اش مفید است.

در جواب باید گفت که یک پزشک هیچوقت همچین ادعا و توصیه ای ندارد و اگر هم بعضاً پزشکانی چنین توصیه هایی داشته باشند، نظر شخصی و اشتباه خود را مطرح می کنند و باید دانست که در هیچ مرجع علمی و کتاب پزشکی، برای درمان بیماری ها اینچنین توصیه هایی مشاهده نمی شود.

در بسیاری از موارد افراد معتاد برای توجیه اعتیاد خود این گفته ها و را به پزشکان و افراد علمی نسبت می دهند تا خود و دیگران را برای مصرف مواد مخدر گول بزنند و این حرف ها توسط افراد ناآگاه در جامعه گسترش یافته است.

علاوه بر اینکه خاصیت درمانی در مواد مخدر مشاهده نمی شود، مصرف مواد مخدر می تواند باعث ایجاد بیماری های دیگر نیز شود. بعنوان مثال پژوهشی معتبر در دانشگاه تورنتو نشان داده است که مصرف شیشه، احتمال بروز اسکیزوفرنیا را افزایش می دهد.

نکته جالب این است که هم اکنون بیش از 80 درصد از تخت های بخش های روانپزشکی بیمارستان ها و کلینیک های کشور را معتادان پر کرده اند.