مصرف الکل و تأثیر آن بر معده و لوزالمعده (پانکراس)

پانکراس یا لوزالمعده غده بزرگی است که در پشت معده قرار دارد و در گوارش انسان نقش مهمی دارد. نوشیدن الکل موجب ملتهب شدن پانکراس می شود. آسیب پانکراس زمانی رخ می دهد که آنزیم های گوارشی پیش از ترشح در روده کوچک فعال شده و حمله به پانکراس را آغاز می کنند.

نوشیدن الکل حتی در مقادیر کم سبب ترشح بیشتر اسید معده می‌شود. و اسید موجبات التهاب جداره معده (ورم معده) را فراهم می سازد.

مصرف الکل و ابتلا به بیماری بارت

در افرادی که سابقه بیماری ریفلاکس معده به مری دارند، احتمال ابتلاء به بیماری بارت بیشتر می‌شود. در این بیماری تغییراتی در بافت انتهای مری به وجود می‌آید که ناشی از تحریک مداوم آن ناحیه توسط اسید معده است. این ضایعه می تواند پیش زمینه ای برای ابتلاء به سرطان مری باشد.

مصرف الکل و ابتلا به زخم معده

درد معده، استفراغ، اسهال و در الکلی ها خونریزی معده از عوارض نوشیدن الکل محسوب می شوند. نوشیدن اتانول می‌تواند زمینه را برای تشکیل زخم های دردناک در جداره معده (زخم های معده) فراهم نماید و این ها در صورت عدم درمان و ادامه مصرف الکل می توانند سرطانی شوند. علائم آن شامل احساس سوزش در گلو یا معده یا شکایت از مدفوع تیره (ملنا) می‌باشد.

مصرف الکل و واریس مری و معده

مصرف مزمن بیش از حد الکل می‌تواند باعث واریس مری و معده شود. پاره شدن واریس ها و خونریزی، تهدید کننده زندگی محسوب می شود.

خطر مصرف همزمان الکل و مسکن ها

لازم به ذکر است که مصرف همزمان الکل و مسکن هایی چون آسپرین و استامینوفن موجب آسیب مضاعف به جداره معده می شود. در حالی که مصرف آنتی اسیدها، نوشیدن آب فراوان و چای نعنا می‌تواند اثر آرام بخش بر معده داشته باشد.

مصرف الکل و تأثیر آن بر معده و لوزالمعده (پانکراس)

مصرف الکل و لوزالمعده (پانکراس)

لوزالمعده یا پانکراس غده ای پهن و دراز و نسبتاً کوچک است که در پشت معده و زیر دنده ها قرار گرفته است.

این غده نقش بسیار مهمی در گوارش ایفا می‌کند. پانکراس شامل دو قسمت است: قسمت درون ریز که چندین هورمون مهم از جمله انسولین را تولید و وارد جریان خون می کند و قسمت بیرون ریز چند آنزیم مهم را که در گوارش پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها نقش کلیدی دارند، از طریق مجراهایی وارد روده باریک می کند.

مصرف الکل و التهاب مزمن لوزالمعده

نوشیدن مقادیر زیاد الکل می تواند موجب التهاب مزمن لوزالمعده شود. التهاب مزمن به مرور زمان می‌تواند باعث صدمه جدی و برگشت ناپذیر به بافت این اندام شده و در نتیجه منجر به اختلال در گوارش غذا ها و تنظیم قند خون شود.

به طوری که از هر سه نفر مبتلا به التهاب مزمن لوزالمعده یک نفر به دیابت (مرض قند) مبتلاست، چرا که لوزالمعده او قادر به تولید انسولین کافی نیست در نتیجه میزان قند در خون شخص افزایش می‌یابد. پژوهش ها نشان داده اند که از هر ده نفر مبتلا به التهاب مزمن لوزالمعده هفت نفرشان وابسته به مصرف الکل شناخته شده اند.

علائم التهاب مزمن لوزالمعده در مصرف کننده الکل

درد شدید مداوم یا متناوب در ناحیه بالای شکم که به پشت بدن منتشر می شود. (معمولاً علائم با نوشیدن الکل یا خوردن غذاهای چرب تشدید می شود) کاهش وزن به علت سوء جذب مواد غذایی، اسهال چرب و یرقان از علائم بارز التهاب مزمن لوزالمعده است.

لازم به ذکر است که استعمال دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر و وجود سنگ کیسه صفرا احتمال بروز التهاب مزمن لوزالمعده را بالا می برد و احتمال ابتلاء به سرطان لوزالمعده در افرادی که از التهاب مزمن این اندام رنج می برند به مراتب بیشتر است.