مشاوره و اختلالات مصرف مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر عوارض جسمی و روحی دارد. عوارض جسمی شامل هوس و علائم ترک اعتیاد و عوارض روانی شامل افزایش استرس و احساس افسردگی، اضطراب یا تنهایی است. هدف اصلی مشاوره و درمان اعتیاد به مواد مخدر، رسیدگی به علل زمینه‌ای بیماری برای جلوگیری از عود آن است. اگر چه سم زدایی جزء حیاتی درمان اعتیاد است، زیرا به بیماران کمک می کند تا اشتها را کنترل کنند و هوس های خود را کاهش دهند، اما در وهله اول به عواملی که منجر به سوء مصرف مواد مخدر شده اند، نمی پردازد.

ترک عادت داروهای تجویزی، داروهای خیابانی یا الکل یا هر اختلال مصرف مواد مخدر دیگری یک دستاورد بزرگ است. شما چیزهای زیادی دارید که باید به آن ها افتخار کنید، با این حال هنوز کمی کار در پیش دارید. سم زدایی مواد مخدر تنها شروع یک فرآیند طولانی است که از طریق آن یاد می گیرید هوس های خود را مدیریت کنید و از عود اعتیاد جلوگیری کنید.

پایه اصلی درمان اختلال مصرف مواد مخدر

مشاوره یکی از پایه های اصلی درمان اختلال مصرف مواد مخدر برای بسیاری از افراد است. درمان شناختی رفتاری، مشاوره خانواده و سایر انواع درمان ها می تواند به بیمار کمک کند که پاک بماند. روان درمانی همچنین می تواند سایر بیماری های روانی را که اغلب در سوء مصرف مواد مخدر نقش دارند، درمان کند.

چرا در ترک اعتیاد به مشاوره نیاز است

اختلال مصرف مواد مخدر بیشتر از وابستگی فیزیکی به مواد مخدر یا الکل است. حتی پس از سم زدایی، زمانی که بدن دیگر به ماده مخدر وابسته نیست، بیمار در معرض خطر بالایی برای عود اعتیاد است. برخی از عوامل روانی و اجتماعی می توانند محرک های قدرتمندی باشند که منجر به عود اعتیاد می شود.    

محرک های عود اعتیاد

استرس، به خصوص استرس های ناگهانی زندگی نشانه هایی در محیط، مانند بازدید از یک محله شبکه های اجتماعی، مانند گذراندن وقت با دوستانی که همچنان به استفاده از آن ادامه می دهند  این عوامل می تواند یک میل شدید مداوم برای استفاده مجدد از مواد مخدر ایجاد کند. مشاوره به شما کمک می کند تا از هوس ها فرار کنید و یاد بگیرید که بدون مواد مخدر یا الکل آن چه را که زندگی به شما می زند مدیریت کنید. چندین روش مشاوره ای اختلالات مصرف مواد مخدر را درمان می کنند. هیچ روشی بهتر از دیگری شناخته نشده است. به همین ترتیب، هیچ رویکردی برای همه افراد مبتلا به اعتیاد به مواد افیونی کار نمی کند. برنامه درمانی مناسب با توجه به اعتیاد و نیازهای فردی بیمار تنظیم می شود.    

مشاوره و اختلالات مصرف مواد مخدر

درمان فردی اعتیاد در مقابل گروه درمانی اعتیاد

در حالی که هر مشاوره درمانی برای درمان سوء مصرف مواد مخدر بهتر از هیچ درمانی نیست، درمان گروهی به طور کلی بر درمان فردی ترجیح داده می شود. در گروه درمانی، احتمال بیشتری وجود دارد که توسط همسالانی که در حال گذراندن دوره توانبخشی هستند، هم به چالش کشیده شوید و هم از شما حمایت شود. زمانی که افسردگی، اختلال دوقطبی یا بیماری روانی مهم دیگری دارید که به خودی خود نیاز به درمان دارد، جدا از اختلال مصرف مواد مخدر، درمان فردی می تواند کمک کند.

درمان سرپایی در مقابل درمان اقامتی

درمان اقامتی شما را از مکان و چیزهایی که شما را به مصرف مواد مخدر سوق داده است جدا می کند. شما برای یک دوره از هفته ها تا ماه ها به یک مرکز ویژه ترک اعتیاد می روید. زمانی که آن جا هستید، عادات یا مهارت‌های جدیدی را برای زندگی هوشمندانه یاد خواهید گرفت.   

در حالی که این رویکرد در کوتاه مدت به خوبی کار می کند، هیچ مدرکی وجود ندارد که به شما کمک می کند بیشتر از برنامه های سرپایی که از چند ساعت در روز در آن شرکت خواهید کرد، از مواد مخدر دوری کنید، در حالی که در جای دیگری زندگی می کنید.