مزایای ترک سیگار

زمانی که سیگاری ها بدون استفاده از داروهای ترک سیگار به میل خود اقدام به ترک سیگار می کنند، آمار ترک سیگار به چهار درصد می رسد. با این حال، زمانی که فرد سیگاری با دارو درمانی همراه می شود، آمار ترک سیگار را افزایش می دهد و تا حدود چهل درصد افزایش می یابد. افرادی که سعی کرده‌اند سیگار را تنها از طریق اراده و بدون استفاده از دارو درمانی ترک کنند آمار پایینی دارند. برای ترک مؤثر سیگار، چند جلسه مشاوره باید همراه با دارو درمانی انجام شود. توصیه می شود که به کلینیک های ترک سیگار مراجعه نمایید.

ترک سیگار یکی از مهم ترین اقداماتی است که افراد می توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند. ترک سیگار صرف نظر از سن افراد یا مدت زمانی که آن ها سیگار می کشیدند، در هر سنی بهترین گزینه برای بازیابی سلامتی است.

مزایای ترک سیگار 

  • وضعیت سلامتی را بهبود می بخشد و کیفیت زندگی را افزایش می دهد. خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد و می تواند تا ده سال به زندگی افراد اضافه کند.
  • خطر بسیاری از اثرات نامطلوب بر سلامت، از جمله پیامدهای بد سلامت باروری، بیماری های قلبی عروقی، بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان را کاهش می دهد.
  • برای افرادی که قبلاً مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا بیماری مزمن انسدادی ریه تشخیص داده شده اند مفید است.
  • برای سلامت زنان باردار و جنین و نوزادان آن ها مفید است.
  • بار مالی که سیگار بر دوش افراد سیگاری، سیستم های مراقبت های بهداشتی و جامعه وارد می کند را کاهش می دهد.
  • در حالی که ترک زودتر سیگار در زندگی فواید سلامتی بیشتری دارد، ترک سیگار برای سلامتی در هر سنی مفید است. حتی افرادی که سال ها سیگار کشیده اند یا به شدت سیگار کشیده اند نیز از ترک آن سود می برند.
  • ترک سیگار بهترین راه برای محافظت از اعضای خانواده، همکاران، دوستان و دیگران در برابر خطرات سلامتی مرتبط با تنفس دود سیگار است.

سیاست های ضد دخانیات

سیاست‌های ضد دخانیات، افزایش مالیات سیگار، محدود کردن تبلیغات دخانیات در رسانه‌ها و افزودن پیام‌ها یا هشدارهای تصویری در مورد اثرات مضر سیگار به برچسب‌گذاری دخانیات، در جلوگیری از سیگار کشیدن و یا تشویق به ترک سیگار مؤثر شناخته شده‌اند. 

مزایای ترک سیگار

ترک سیگار در افراد افسرده

علاوه بر این، سیگاری‌های مبتلا به افسردگی که موفق به ترک سیگار نشده‌اند، وابستگی بیشتری به نیکوتین نسبت به افراد مبتلا به افسردگی دارند که موفق به ترک سیگار شده‌اند. علاوه بر این، افرادی که افسردگی قبلی آن ها در طول درمان ترک سیگار بدتر می شود، احتمال بیشتری دارد که سیگار را از سر بگیرند. بنابراین، مهم است که برای تسهیل ترک دخانیات از طریق یک ارزیابی دقیق از وضعیت افسردگی فرد در حال ترک سیگار داشته باشیم.

سیگاری هایی که به الکل معتاد هستند، وابستگی جدی تری به نیکوتین دارند و بنابراین به رویکردی نیاز دارند که درمان اعتیاد به الکل را در بر گیرد.

در یک متاآنالیز، سیگاری‌های مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی که بوپروپیون دریافت کردند، آمار ترک به‌ طور قابل‌ توجهی بالاتر از گروه دارونما نشان دادند.

ایمنی مصرف بالینی وارنیکلین، عامل خط اول ضد سیگار برای درمان ترک سیگار را بر اساس این یافته که هیچ رابطه علمی بین دارو و عوارض جانبی عصبی روانپزشکی وجود ندارد، تأیید کرد. این امر سازمان غذا و دارو را بر آن داشت تا حذف برچسب هشدار از بسته بندی وارنیکلین را تأیید کند. همچنین، در یک مطالعه بالینی بر روی افراد سیگاری مبتلا به بیماری قلبی عروقی، افرادی که سیگار را با استفاده از وارنیکلین ترک کردند، نسبت به افرادی که به سیگار کشیدن ادامه دادند، شیوع کمتری برای بیماری‌های عروق مغزی و قلبی عروقی نشان دادند.

سن استعمال سیگار

اکثر افراد سیگاری در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار می کنند و بیش از هشتاد درصد سیگاری ها در نوجوانی به نیکوتین معتاد می شوند. نوجوانی مرحله ای حیاتی در زندگی است که در آن تجربه یک فرد از روی کنجکاوی در مورد سیگار کشیدن ممکن است به وابستگی به نیکوتین تبدیل شود. تمرکز برنامه های ترک سیگار برای نوجوانان، به جای ترک سیگار، پیشگیری از استعمال دخانیات است.

پس از تعدیل عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، در مقایسه با سیگاری‌های فعلی، افرادی که اخیراً سیگار را ترک کرده‌اند و کسانی که قبلاً سیگار را برای مدت طولانی ترک کرده‌اند و افرادی که قبلاً سیگار را برای مدت طولانی ترک کرده‌اند، خطر کاهش یافته است.

علاوه بر این، سیگار اثرات منفی بر زیبایی دارد، زیرا باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، افزایش چین و چروک و ریزش مو و تغییر رنگ دندان ها می شود. گزارش شده است که افراد سیگاری زن که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله انفارکتوس میوکارد را بیشتر از همتایان غیر سیگاری خود تجربه می کنند.