مدیریت مالی برای افراد در حال ترک

یکی از مسائلی که در دوران ترک اعتیاد باید مدیریت قوی و درستی داشته باشد، مدیریت مالی است. چرا که هم بی پولی و هم پول فراوان هر دو خطر زا هستند و هر دو از عوامل مهم روی آوردن به مصرف مواد مخدر می باشند. بنابراین فرد در حال ترک اعتیاد باید بتواند مسائل مالی خود و خانواده اش را مدیریت نماید.

بی پولی و در اختیار داشتن پول زیاد هر دو اضطراب آفرین است و یکی از منابع خطر برای افراد در حال ترک اعتیاد محسوب می‌شود. از آن جا که بسیاری از افراد معتاد بخش زیادی از درآمدشان را صرف تهیه مواد مخدر می‌کنند و نیز تحت تأثیر اعتیاد به مواد مخدر، کار و حرفه خود را از دست می‌دهند یا بازده کاری شان کاهش می‌یابد، طبیعی است که بی پول شوند.

مشکل بی پولی در خانواده فرد معتاد

بی پولی برای افراد معتاد متأهل ممکن است مشکلات زناشویی بسیاری ایجاد کند، بنابراین استرس های بیماران مضاعف می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، درمان اعتیاد پرهزینه است و بی پولی یکی از موانع مهم درمانی محسوب می‌شود.

همچنین در اختیار داشتن پول زیاد عاملی پرخطر محسوب می‌شود. زیرا برانگیزاننده فرد برای خرید و مصرف مواد مخدر است. پولدارها از این که چندین بار مصرف مواد مخدر را ترک کنند و دوباره به مصرف روی بیاورند، ابایی ندارند.

باورهای اشتباه فرد معتاد در مورد پول

پول فراوان به بیمار احساس توانمندی می دهد و بیمار فکر می کند به دلیل پولدار بودن هرگاه بخواهد می تواند مصرف مواد مخدر را ترک کند، چون پول دارد. این باور که پول حل کننده همه مشکلات است در افراد معتاد پولدار، فراوان دیده می‌شود.

همچنین درآمد بالا و پول زیاد سبب می‌شود بسیاری از افراد معتاد با باج دادن به اطرافیانشان آن ها را ساکت نگه دارند. به این ترتیب پول ممکن است در نقش عاملی تداوم بخش برای اعتیاد به مواد مخدرعمل کند. 

مدیریت مالی برای افراد در حال ترک

مدیریت بی پولی در دوران ترک اعتیاد

قبل از هر چیز باید بدانید که نخستین گام برای مدیریت بی پولی این است که اعتیاد به مواد مخدر را کنار بگذارید. با ترک مواد مخدر می توانید در مخارج خود صرفه جویی کنید و پولی را که برای تهیه مواد مخدر هزینه می‌شود، صرف تهیه موارد ضروری زندگی کنید، همچنین با ترک اعتیاد شانس بیشتری برای یافتن شغل مناسب خواهید داشت. برای ترک مواد مخدر فرصت را از دست ندهید. هرچه مصرف مواد مخدر را زودتر ترک کنید، هزینه کمتری خواهید پرداخت.

· از خانواده و نزدیکان برای هزینه ترک اعتیاد کمک بگیرید. شما می توانید پس از ترک مواد مخدر، مبالغ دریافتی را به آن ها برگردانید.

· کاری نیمه وقت پیدا کنید وقتی در دوره ترک به سر می‌برید، نباید سخت و زیاد کار کنید اما می توانید نیمه وقت یا پاره وقت کار کنید.

· درآمدتان را به خرید اقلام ضروری اختصاص دهید.

· تغذیه سالم و کافی در فرآیند ترک ضروری است، پس تلاش کنید از خوراک خود کم نکنید.

· حسابگر باشید و حساب شده خرج کنید. وقتی برای خرید از منزل خارج می شوید، تلاش کنید فهرست خرید داشته باشید و طبق فهرست خود خرج کنید.

· به این موضوع فکر کنید که وضعیت مالی دشوار شما در حال حاضر نشأت گرفته از مصرف مواد مخدر است.

· به اعضای خانواده قول دهید که در صورت ترک اعتیاد، مشکلات مالی آن ها را جبران خواهد کرد.

· به یاد داشته باشید که بهترین هدیه به خانواده این است که مواد مخدر را کنار بگذارید.

مشکل برخی از افرادی است که پول زیادی در اختیار دارند در ترک اعتیاد

ولخرجی کردن و حساب نشده خرج کردن مشکل برخی از افرادی است که پول زیادی در اختیار دارند، البته آن ها ممکن است چنین چیزی را مشکل تلقی نکنند، اما واقعیت این است که در اختیار داشتن پول زیاد ممکن است برانگیزاننده فرد برای تهیه مواد و مصرف آن باشد.

باورهای نادرست برخی از معتادان در رابطه با ولخرجی

ولخرجی از باورهای نادرست برخی از معتادان نشأت گرفته است. آن ها بر این باورند که با «پول زیاد می توان هر مشکلی را حل کرد. با پول می توان دیگری را خرید، پزشکان را دور زد و همچنان معتاد بود. با پول می توان هر زمان که اراده کرد، مواد مخدر را کنار گذاشت و غیره» این باور های مخرب سبب می‌شود افراد اعتیاد به مواد مخدر را کوچک شمارند، برای ترک اعتیاد اقدام نکنند و اگر هم اقدام کردند، آن را چندان جدی نگیرند.

برای مدیریت رفتارتان ابتدا باید دیدگاه تان را تغییر دهید.

· شما ممکن است بتوانید با صرف مبالغ زیادی برای خانواده و اطرافیان، رضایت آن ها را موقتی جلب کنید اما با این کار به سلامتی و اعتبار اجتماعی خود صدمه می زنید و مهم تر از همه نمی‌توانید رضایت خانواده و اطرافیان را در بلندمدت جلب کنید.

· پول ممکن است دوست یا دشمن شما باشد، بستگی به این دارد که چگونه از آن استفاده می‌کنید.

· اگر پول برایتان امتیازی بزرگ محسوب می‌شود اعتیاد ضعفی بزرگ است و اعتبارتان آن را خدشه دار می کند.

· فرزندانتان هرگز به پدر پولدار معتاد افتخار نخواهند کرد.

· شما به دلیل پول زیادی که در اختیار دارید، راه دشوار تری برای ترک اعتیاد در پیش دارید.

چون عرضه کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر به راحتی شما را رها نخواهند کرد، مگر آن که این موارد را رعایت کنید:

از همراه داشتن پول زیاد و نیز همراه داشتن کارت عابر بانک و چک پول خود داری کنید.

بدون برنامه خرید نکنید.

زمانی که تحت فشار وسوسه هستید برای خرید بیرون نروید تا زمانی که بهبود نیافته اید، مسئولیت برداشت حقوق و درآمد ماهیانه را به نزدیکان خود مانند والدین، همسر و فرزندان ارشد بسپارید.

از افراد مصرف کننده و فروشنده های مواد مخدر دوری کنید.