سیگار و پیامدهای استعمال آن

طبق بررسی های انجام شده از مراکز درمانی ترک اعتیاد و روانشناسی، افرادی که مشکلات روانی دارند بیشتر به سمت و سوی استفاده از سیگار روی می آورند چرا که این افراد با کشیدن سیگار بدنبال آرامش نسبی هستند حال آنکه این دسته از افراد غافل از آنند که با کشیدن سیگار چه از لحاظ جسمی و چه روانی خود را درگیر اعتیاد کرده اند.

جالب آن است که بدانیم برخلاف تصور عامه مردم، سیگار با داشتن ماده شیمیایی به نام نیکوتین یکی از اعتیادآورترین ماده های کشیدنی در سراسر دنیاست که سالانه سبب بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک می گردد.

حال می خواهیم بدانیم سیگار چیست؟ و چه چیزی در آن سبب بوجود آمدن حس آرامش در بدن فرد می گردد؟

سیگار در واقع کلمه ایی اسپانیایی است که به آن سیگارا یعنی پیچیده شدن در کاغذ می گویند. در زبان انگلیسی به آن سیگارت به معنای پیچیده شدن در کاغذ می گویند که در واقع برگ های خشک شده گیاه توتون را در کاغذی مخصوص رول کرده و استفاده می کنند. نوع دیگری از سیگار وجود دارد که به آن سیگار برگ می گویند که برگ توتون را مستقیماً و بدون استفاده از کاغذ استفاده می کنند.

یک نخ سیگار با ترکیبی از قطران (تار) و هزاران ماده شیمیایی دیگری مانند هیدروکربنهای پلی آروماتیک، آمین های آروماتیک و دهها ترکیبات غیر ارگانیک و سرطان زا دیگر برای بدن انسان سمی و خطرناک می باشد تشکیل شده است که این مواد شیمیایی و سمی با هر پک زدن فرد وارد ریه ها شده و به دلیل چسبناک بودن آن در ریه ها رسوب می کند. هر فرد با کشیدن روزانه یک پاکت سیگار چیزی در حدود 210 گرم قطران را در طی سال وارد ریه های خود می کند.

پیامدهای سیگار کشیدن

حس خوشایند و لذتی که به فرد در اثر کشیدن سیگار دست می دهد، فرد را ترغیب می سازد تا به سیگاری بعدی تمایل نشان دهد. در واقع نیمه عمر لذت سیگار کشیدن در بدن فرد چیزی در حدود یک ساعت است و همین امر سبب می شود تا فرد پس از مدت کوتاهی اقدام به کشیدن نخ بعدی سیگار کند.

نیکوتین موجود در سیگار سبب بروز یکسری تغییرات در جسم فرد می شود که از جمله اثرات آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 1) ترشح آدرنالین در خون اشاره کرد،

 2) سیگار کشیدن سوخت و ساز بدن فرد را بالا می برد،

 3) همچنین نیکوتین موجود در سیگار باعث بالا رفتن ترشح استیل کولین شده که این امر به فعالیتهای نورون های مغزی مربوط می باشد،

4) بالا رفتن سطح ترشح دپامین که مرتبط به حس خوشایند از لذت سیگار کشیدن است،

5) آزادسازی سطح گلوتامات می شود که همین امر سرعت یادگیری را بالا می برد،

6) افزایش ترشح آندروفین در بدن شده که این ترشحات همانند مرفین در بدن خاصیتی چون مسکن را ایفا می کند،

با تمام این احوال اینها نیمه ی پر لیوان است که ما از ماجرای کشیدن یک نخ سیگار می بینیم. اما در واقع، نیمه تلخ و تاریکی نیز در بطن ماجرا نهفته است که با استمرار به کشیدن سیگار نه تنها زندگی روزمره خود را دچار اختلال می کنیم بلکه سلامت جسم و روان خود را بشدت به مخاطره می اندازیم.

برخی از بیماری ها و خطرات جسمانی که به دلیل سیگار فرد به آن دچار می شود عبارتند از: 

  • سرطان معده
  • بیماری های ریوی
  • سرطان مثانه
  • بیماری های پوستی
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری ها و عفونت های زنانه
  • سقط جنین
  • پوکی استخوان
  • نازایی در مردان
  • تغییر رنگ لب ها (به رنگ کبود تیره یا قهوه ایی تیره)
  • سرطان گلو
  • بیماری های دهان، زبان، دندان و لثه
  • فشار خون بالا
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • مرگ و میر

ترک سیگار

ترک سیگار

با توجه به عوارض و خطراتی که مصرف سیگار دارد بهتر است افراد سیگاری هر چه سریعتر نسبت به ترک سیگار اقدام نمایند. یکی از مشکلاتی که این افراد دارند اسن است که عوارض سیگار کشیدن را نادیده می گیرند و در برخی موارد کلاً این عوارض را قبول ندارند.

برخی افراد بارها و بارها اقدام به ترک سیگار کرده و دوباره به مصرف آن روی آورده اند. جالب اینجاست که بدانید افراد سیگاری علاوه بر اعتیاد فیزیکی به سیگار، اعتیاد روانی شدید نیز پیدا می کنند و حتی در شزایطی که از نظر جسمی ترک می کنند، در برخی موقعیت ها و مکان ها از نظر روانی نیاز به سیگار کشیدن دارند.

بهترین راه برای ترک سیگار مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و متخصص روانپزشکی است تا علاوه بر از بین بردن جنبه های اعتیاد فیزیکی، جنبه های روانی و ذهنی سیگار کشیدن در فرد درمان شده و از عود دوباره بیماری جلوگیری شود. کلینیک ترک اعتیاد دی با بیش از 20 سال تجربه موفق در ترک سیگار آماده ارایه خدمات ترک سیگار به هموطنان عزیز می باشد.

جهت مشاوره رایگان ترک سیگار با شماره ٧٥۳٥٤-۰۲۱ تماس بگیرید