رابطه بین بیکاری پرکاری و عود اعتیاد

مصرف مواد مخدر به چند دلیل می تواند مشکل ساز باشد و فقط با وابستگی جسمی بدن فرد به مواد مخدر خاتمه نمی یابد. سوء مصرف مواد مخدر معمولاً زندگی فرد را از سلامت جسمی گرفته تا وضعیت شغلی در هم آمیخته است. هیچ کارفرمایی کارمند معتاد را نمی پذیرد. در نتیجه، ممکن است کار آن ها آسیب ببیند و در نهایت اخراج شوند. اگر اعتیاد ادامه یابد، بعید است در جایی شغل داشته باشند.

بیکاری و کار بیش از اندازه هر دو پر خطر است و ممکن است برانگیزاننده مصرف مواد مخدر باشد. بیکاری باعث کسالت و بی حوصلگی می شود و سرزنش و انتقاد دیگران را به همراه دارد. کار بیش از اندازه باعث خستگی و فشار روانی می‌شود و هر دو حالت فرد را در برابر لغزش و بازگشت مجدد اعتیاد آسیب‌پذیر می‌کند.

محیط کار پرخطر و عود اعتیاد

محیط کار ممکن است برانگیزاننده مصرف باشد و این زمانی است که محل کار، مکانی برای مصرف مواد مخدر به تنهایی یا با همکاران باشد. در صورتی که محیط کار جایی برای مصرف مواد مخدر است ضروری است بیماران یا از کار خود استعفا دهند یا دست کم به مدت یک سال از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. زیرا امکان ترک اعتیاد آن هم زمانی که بیمار در محیط خود جایی برای مصرف مواد مخدر دارد امکان پذیر نیست. اگر همکاران بیمار مصرف کننده مواد مخدر هستند و بیمار در محیط کار با آن ها در تماس است یا ارتباط بیمار با آن ها در محیط کار، برانگیزاننده مصرف است، در این صورت استعفا از محیط کار، مأمور شدن به کار در محیط دیگر یا مرخصی بدون حقوق به مدت یک سال ضروری خواهد بود.

تعدیل فشار کاری و عود اعتیاد

فشار کاری زیاد، حجم زیاد فعالیت‌ها در محیط کار و تعارض‌های بین فردی عواملی اضطراب آفرین است و ممکن است خویشتن داری شکننده افراد در آستانه ترک اعتیاد را درهم بشکند. بنابراین شناسایی و تعدیل فشارهای کاری در برنامه درمانی ضروری است و شما باید دستکم شش ماه پس از شروع برنامه ترک و درمان اعتیاد از فعالیت‌های شغلی خود بکاهید. اضافه کاری را حذف کنید.

رابطه بین بیکاری پرکاری و عود اعتیاد

درخواست همکاری از کارفرما در دوران ترک اعتیاد

در صورت امکان به صورت نیمه وقت یا پاره وقت کار کنید و اگر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست با درخواست از رئیس یا کارفرما برای چند ماه از بار مسئولیت خود در محیط کار بکاهید. در مواردی اگر مشاور یا روانشناس یا خانواده ها با کارفرما صحبت و او را از فرآیند درمان و برنامه ترک‌ مواد مخدر آگاه کنند، امکان مشارکت و همکاری با شما بیشتر خواهد بود. حتی اگر قرار باشد درآمد کمتری داشته باشید، به نفع شماست که در دوره ترک اعتیاد از فشار کاری خود بکاهید. به یاد داشته باشید که اولویت با ترک مواد مخدر است نه کار.

حل تعارض های بین فردی عود اعتیاد

در مواردی ممکن است بیمار در محیط کار سالم و پاک کار کند و حجم کاری وی متناسب با توانش باشد اما به دلایلی با همکارانش در تعارض باشد. البته تعارض در محیط کار برای افراد معتاد طبیعی است، زیرا اعتیاد به مواد مخدر  سبب می شود که فرد از انجام دادن وظایف خود شانه خالی کند، مسئولیت هایش را بر دوش دیگران بگذارد، مکرراً مرخصی بگیرد، نظم و انضباط محیط کار را به دلیل پیامدهای مصرف رعایت نکند و به دلیل عوارض مصرف مواد مخدر (مانند خواب‌آلودگی) نتواند فعالیت‌های شغلی اش را به خوبی انجام دهد.

رفتارهای ضداجتماعی در دوران ترک اعتیاد

پرخاشگری و بدبینی از دیگر موارد شایع در مصرف کننده های مواد مخدر است و این موارد باعث می‌شود همکاران فرد مصرف‌کننده آزرده شوند. نگرش منفی مردم به اعتیاد فرد معتاد سبب می‌شود که همکاران، با فرد معتاد رفتار مناسبی نکنند و به دلیل بی‌اعتمادی شدیدی که به این افراد دارند، سخنان آن ها را باور نکنند و نپذیرند که بیمار در حال ترک اعتیاد است.

پذیرش شرایط در دوران ترک اعتیاد

شما باید بدانید که عملکردتان (مصرف مواد و غیره) درگذشته بحران ساز بوده است و اکنون باید به همکارانتان فرصت دهید تا با گذشت زمان به شما اعتماد کنند. اعتماد دیگران به شما به عملکرد تان بستگی دارد. اگر همچنان مواد مخدر مصرف کنید، از مسئولیت خود شانه خالی کنید و وظایف خود را انجام ندهید، تعارض ها همواره ادامه خواهند داشت.

مرکز ترک اعتیاد دی به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی با امکانات بیمارستانی و رفاهی در تهران آماده پذیرش بیماران عزیز می باشد.