دوری از موقعیت های وسوسه انگیز در ترک سیگار

نیمی از افرادی که سیگار را ترک می کنند معتقد هستند که این امر، بی نظیرترین واقعه زندگی شان بوده است که تا تجربه نکنید نمی دانید چه لذتی دارد. چنان که به نحو مطلوبی به تمام توصیه ها عمل کنید و روانشناسی ترک سیگار را به طور کامل درک کنید بی درنگ این امر برای شما نیز رخ خواهد داد. فقط پنج روز طول می کشد که نیکوتین از بدن شما خارج شود ولی تقریباً حدود سه هفته به طول می انجامد تا فرد معتاد به طور کامل از دام سیگار رهایی یابد.

توصیه های مهم در دوران ترک سیگار

می خواهیم بدانیم که در طول زمان ترک سیگار باید از موقعیت های وسوسه انگیز دوری کنیم یا خیر. هر فرد سیگاری لازم است خودش در این مورد تصمیم بگیرد با وجود این می توان توصیه های مهمی ارائه کرد که در زمان ترک سیگار مفید باشند.

عامل اصلی ترک نکردن سیگار

این ترس است که همه عمر ما را در سیاه چال دخانیات حبس می کند. این ترس شامل دو بخش مجزا است. ترس اول این که چگونه می توان بدون سیگار دوام آورد. این ترس همان احساس وحشتی است که افراد سیگاری وقتی سیگارشان تمام می شود در خود احساس می کنند. این ترس به خاطر درد و رنج نکشیدن سیگار نیست بلکه ترس روانی وابستگی به سیگار است. ترس از این که شما نمی توانید بدون سیگار دوام بیاورید. این ترس در واقع زمانی به اوج خود می رسد که شما در حال کشیدن آخرین نخ سیگار هستید، یعنی لحظه ای که درد و رنج ترک به خاطر کشیدن سیگار به طور طبیعی می باید در پایین ترین حد خود باشد.

دوری از موقعیت های وسوسه انگیز در ترک سیگار

ترس در ترک سیگار

این ترس به علت ترس از ناشناخته ها است، نوعی از ترس که مردم هنگام شیرجه زدن در آب تجربه می کنند اگر ارتفاع تخته پرش یک متر باشد، شش متر به نظر می رسد. آب دو متر عمق دارد اما نیم متر به نظر می رسد، حالا جرأت می خواهد که خود را به آب بیندازد. از این می ترسید که مبادا سرتان به کف استخر برخورد کند. پریدن در آب سخت ترین مرحله است چنان که جرأت کنید خود را در آب بیندازید بقیه کار آسان خواهد بود. این نشان می دهد که چرا بسیاری از افراد سیگاری با داشتن اراده قوی یا هرگز تصمیم به ترک دخانیات نمی گیرند و یا اقدام به این کار می کنند و بیش از چند ساعت دوام نمی آورند.

در حقیقت برخی از افراد سیگاری که حدود بیست نخ سیگار در روز می کشند وقتی تصمیم به ترک می گیرند سیگار بعدی را خیلی سریع تر از زمانی می کشند که هنوز تصمیم به ترک سیگار نگرفته بودند. این تصمیم باعث به وحشت افتادن فرد می شود که خود تولید فشار روانی می کند. این یکی از همان موقعیت هایی است که در آن مغز چنین فرمان می دهد، یک نخ سیگار بکش. اما در طول دوره ترک اعتیاد شما نمی توانید این کار را بکنید، در نتیجه احساس محرومیت می کنید که این خود باعث تولید فشار مضاعف روانی می شود. دوباره فرمان صادر می شود و شما به سرعت سیگار روشن می کنید.

نگران نباشید این ترس صرفاً منشأ روانی دارد و از این جهت است که شما گمان می کنید نمی توانید بدون سیگار به زندگی ادامه دهید. واقعیت زیبا این است که چنین نیست، وحشت نکنید، فقط به خودتان اعتماد کنید و خودتان را به آب بیندازید.

تصورات غلط در ترک سیگار

مرحله دوم ترس، دوره اش طولانی تر است. ریشه این ترس در تصور غلط شماست و این است که شما بدون سیگار از مناسبت های خاص در آینده لذت نخواهید برد و یا قادر نخواهید بود بدون سیگار با این ضربه روحی کنار بیایید. نگران نباشید چنان که جرأت کنید خود را به آب بیندازید خواهید دید که عکس این مسئله درست است.