درمان اعتیاد یعنی سم زدایی مواد مخدر

بسیاری از خانواده ها تصور می کنند که آن ها باید برای درمان بیماری اعتیاد هر کاری را انجام دهند. در بسیاری از موارد شاهد تلاش و فعالیت فوق العاده اعضای خانواده بیماران هستیم که برای درمان آن ها تلاش و فعالیت می کنند و از یک متخصص به یک متخصص دیگـر مراجعه می کنند. اشکال این برخورد در آن است که همه به نوعی سعی می کنند برای رهایی بیمار از اعتیاد فعالیت کنند به جز فرد معتاد.

سم زدایی مواد مخدر بخشی از درمان اعتیاد

عده زیادی از مردم و معتادان و خانواده های آنان تصور می کنند که درمان اعتیاد فقط همان دو هفته ای است که برای بیمار دارو تجویز می شود. دوره ای که بیمار علائم و ناراحتی و به خصوص درد زیادی را تحمل می کند. این دو هفته را دوره سم زدایی می نامند که در واقع به بیمار کمک می شود تا بتواند خود را از ماده مصرفی جدا کند. بسیاری از مردم تصور می کنند سم زدایی یعنی درمان و پس از ارائه سم زدایی درمان خاتمه یافته است و بیمار باید بتواند مواد مخدر را رها کند. حقیقت آن است که درمان بیماری اعتیاد بسیار طولانی تر و متنوع تر از سم زدایی است.

درمـان اعتیاد شـامل دو قســمت اســت

درمان های دارویی و درمان های روانی- اجتماعی. درمان موفقیت آمیز درمانی است که هر دو جز را داشته باشد. یک قسمت از درمان های دارویی، معمولاً سم زدایی است و در بسیاری از موارد ضروری است بیمار برای مدت طولانی تری از داروهای مختلف روان پزشکی استفاده کند. نکته مهم آن است که درمان های غیردارویی اعم از درمان های روان شناختی و مداخلات اجتماعی عنصر مهمی در درمان اعتیاد می باشد که به مدت بسیار طولانی نیازمند است. حقیقت آن است که این افراد به علت ضعف در مهارت ها و توانمندی های خاص دچار اعتیاد شده اند. درمان های دارویی و سم زدایی مواد مخدر قسمتی از نیازمندی های آنان را برطرف می سازد و در کنار این درمان ها ضروری است که بیماران تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند.

درمان اعتیاد یعنی سم زدایی مواد مخدر

درمان موفقیت آمیز اعتیاد به مواد مخدر

گاهی از موارد ضروری است که خانواده بیماران نیز در درمان شرکت کنند به این ترتیب انواع خاصی از خانواده درمانی ها مطرح می شوند. علاوه بر این بیماران مشکلات متعددی در زمینه مسائل شغلی، قانونی و اجتماعی دارند و در نتیجه وجود اقدامات مددکارانه و مداخلات اجتماعی کمک بزرگی به آنان می کند. همان طور که مشاهده می شود درمان اعتیاد شامل حوزه وسیعی از خدمات مختلف پزشکی، روانی و اجتماعی است. درمان موفقیت آمیز درمانی است که کلیه این موارد را در بر بگیرد. بنابراین دو هفته سم زدایی نمی تواند درمان کننده مشکلی پیچیده ای به نام اعتیاد باشد.

درمان سریع اعتیاد در طی یک روز یا چند ساعت

یکی از مهم ترین اشتباهات در زمینه درمان اعتیاد که متأسفانه از سوی روزنامه ها و در مجلات رسمی کشور شدیدا ً به آن دامن زده می شود آن است که می توان اعتیاد را در عرض یک روز و حتی چند ساعت درمان کرد. به این ترتیب درمان اعتیاد بسیار ساده و آسان است. بر خلاف دیدگاه هایی که درمان اعتیاد را غیرممکن می دانند این رویکرد درمان اعتیاد را بسیار ساده و آسان مطرح می کند. همان طور که مشاهده می شود یک دوگانگی و تناقض آشکار و شدیدی در این جا وجود دارد. از یک سو درمان اعتیاد غیرممکن است و از سوی دیگر درمان اعتیاد در چند ساعت صورت می گیرد. خطر این دیدگاه آن است که ممکن است عده ای این مطلب را باور کنند و این گونه قضاوت کنند که می توانند به راحتی مواد مخدر مصرف کنند و حتی اگر مصرف آن ها غیرقابل کنترل شد و یا شدیداًً افزایش یافت می توانند در عرض چند ساعت (آن هم با بی هوشی کامل) و بدون دردسر ترک کنند.

سم زدایی مواد مخدر به معنای درمان کامل نیست

نکته مهم و اساسی این که آن چه به نام درمان اعتیاد مطرح می شود همان سم زدایی است و نه درمان کامل. در حال حاضر روش های جدید سم زدایی مطرح شده اند به نام سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع. سم زدایی سریع در چند روز و سم زدایی فوق سریع در چند ساعت انجام می شود. در هر دو نوع سم زدایی از داروهای خواب آور یا بی هوشی کامل استفاده می شود و هر دو درمان بسیار گران می باشند. اشکال این نوع سم زدایی ها در آن است که فاقد عناصر درمانی کامل چه دارو درمانی و چه درمانی های روانی اجتماعی است. سم زدایی سریع باید در متن یک برنامه منسجم دراز مدت و فراگیر قرار گیرد و نه به عنوان برگ برنده و غفلت از سایر درمان ها. هنگامی که فردی معتاد شد دیگران باید سعی کنند تا او را نجات دهند. متأسفانه این باور بسیار رایجی است که بسیاری از خانواده ها به آن عمل می کنند.