درمان اعتیاد بدون استفاده از دارو

ترک اعتیاد به مواد مخدر بسیار آسان است به شرط آن که اصولی و در مراکز معتبر ترک اعتیاد انجام پذیرد. ترک غیر اصولی مواد مخدر می تواند علائم ناخوشایندی را برای بیمار به همراه داشته باشد. خوشبختانه امروزه روش های مختلفی برای درمان اعتیاد وجود دارد که به بیمار کمک می کند بدون درد و خماری بیماری خود را به صورت ریشه ای و کامل درمان کند و برای همیشه از شر مواد مخدر رهایی یابد. درمان اعتیاد با استفاده از داروی جایگزین، معمولاً توصیه نمی شود.

درمان اعتیاد بدون استفاده از دارو

بعضی از متخصصان بر این باورند که می توان بدون استفاده از داروهای ترک اعتیاد، بیماری اعتیاد به مواد مخدر را درمان کرد. این گروه از کارشناسان معتقدند که استفاده از داروهایی مثل متادون یا مشتقات آن، جایگزین کردن یک نوع اعتیاد، با نوع دیگری از آن است. در روش هایی که نسبتاً بی ضرر و ساده است، از بیمار درخوا ست می شود که در مرحله نخست میزان مصرف خویش را به حداقل ممکن رسانده و در مرحله بعد، از وی خوا سته می شود که روزی حدود ده درصد از مصرف روزانه مواد مخدر خود بکاهد تا پس از ده روز به صفر برسد.

اگر فرد، دچار اعتیاد شدید به مواد مخدر باشد، یا مسن بوده و یا بیماری های جسمی داشته باشد، می توان مدت ترک را به پانزده روز تا یک ماه، افزایش داد. اگر در زمان ترک تدریجی اعتیاد به مواد مخدر، بیمار دچار دردهای عضلانی شود، می توان با استفاده از حمام و ماساژ عضلات یا وان آب گرم، این دردها را از بین برده یا کاهش داد. نرمش و ورزش کمک کننده بوده و باعث شادابی می شود. در مدت ترک تدریجی اعتیاد، لازم است که خانواده، به شکل دقیق و دلسوزانه، مواظب وضعیت بیمار بوده و به او امید و اطمینان دهد.

ترک اصولی اعتیاد

ترک اعتیادی که معمولاً در منزل انجام می پذیرد به احتمال خیلی زیاد با شکست مواجه می شود زیرا که بیمار از نظر روانی درمان نشده و فقط مصرف مواد مخدر را متوقف نموده است و همچنان میل به مصرف مواد مخدر را دارد. درمان اعتیاد به مواد مخدر باید به صورت اصولی و کامل انجام شود تا از بازگشت مجدد اعتیاد جلوگیری به عمل آید. پس از ترک اعتیاد، باید در مورد مضرات و مسائل و مشکلات مصرف مجدد مواد مخدر یا عود اعتیاد، گفتگو شده تا شخص، دوباره وسوسه نشود و به سمت اعتیاد برنگردد. برای پیشگیری از این امر نیاز به روان درمانی و همچنین مشاوره فردی و گروهی الزامی می باشد. با استفاده از شناخت نقاط ضعف بیمار، ارائه تکنیک های مناسب و آموزش روش های کارآمد، می توان به راحتی بر وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر غلبه کرد.

درمان اعتیاد بدون استفاده از دارو

ترک ناموفق اعتیاد

زمانی که بیماران از طریق روش های غیر اصولی و ناقص اقدام به ترک اعتیاد می نمایند با شکست مواجه می شوند و همین امر باعث می شود که فکر کنند ترک اعتیاد بسیار مشکل و یا غیرممکن است. ترک ناموفق اعتیاد معمولاً هم برای خود بیمار و هم برای دوستان مصرف کننده او تجربه تلخ و ناخوشایندی است که باعث می شود آن ها هر چه بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر بروند.

بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد مشورت با مشاور و پزشک متخصص و مراجعه به مراکز معتبر ترک اعتیاد می باشد که با استفاده از درمان های ترکیبی اقدام به درمان بیماری اعتیاد تحت نظارت تیم پزشکی می نمایند و باعث بهبودی و رهایی بیمار از دام اعتیاد به مواد مخدر، برای همیشه می شوند.